Άνοιξε ο εκθεσιακός χώρος του «Σαντιρβάν»

0
421

– 41 εκκλησιαστικά κειμήλια προσφύγων της Μικράς Ασίας από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη εκτίθενται μέχρι τις 6 Μαρτίου
– Τι λένε στα «Χ» ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη και η επιμελήτρια της Συλλογής Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης του μουσείου


 

Με μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, μπήκε στη ζωή της πόλης από την Παρασκευή ο νέος εκθεσιακός χώρος όπου παλαιότερα φιλοξενούνταν τα γραφεία της ιστορικής εφημερίδας «ΘΑΡΡΟΣ» στη Δράμα. Στο αναπαλαιωμένο «Σαντιρβάν Τζαμί» που πλέον ανήκει στην εταιρεία Raycap και βρίσκεται στην διασταύρωση των οδών Άρμεν και Αγαμέμνονος δίπλα στο κτήριο του ΕΟΠΥΥ, παρουσιάζεται η έκθεση με τίτλο «Διά τα κειμήλια της Μικράς Ασίας».
Στην έκθεση που εγκαινιάστηκε το απόγευμα της Παρασκευής, ο επισκέπτης μπορεί να δει από κοντά, 41 εκκλησιαστικά κειμήλια των προσφύγων της Μικράς Ασίας από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη, κάποια εκ των οποίων μάλιστα παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έκθεση.
«Ο χώρος είναι ανοικτός για όλους και πλέον ανοίγει στο κοινό με τη συγκεκριμένη έκθεση που δεν έχει εισιτήριο. Χαιρόμαστε που ο χώρος είναι πλέον προσβάσιμος στην πόλη αλλά και για τη συνεργασία που έχουμε με το Μουσείο Μπενάκη. Στην έκθεση θα γίνονται ξεναγήσεις και σε σχολεία», είπε μεταξύ άλλων μιλώντας στα ΧΡΟΝΙΚΑ της Δράμας η κα Ελένη Δελαγραμμάτικα από την πλευρά της Raycap.
Ο κ. Γεώργιος Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, αναφερόμενος στην συνεργασία του μουσείου με την Raycap και την πρωτοβουλία διοργάνωσης της συγκεκριμένης έκθεσης, είπε στα «Χ» ότι πριν από λίγο καιρό επικοινώνησε με το μουσείο ο κ. Αποστολίδης της Raycap και έκανε γνωστό ότι έχει τελειώσει η ανακαίνιση του συγκεκριμένου χώρου, προσθέτοντας ότι θα ήθελε να υπάρξει μια συνεργασία με το μουσείο, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Η διοικητική επιτροπή του μουσείου συμφώνησε με μεγάλη χαρά. Άλλωστε υπήρχε μια μακρά συνεργασία με τη Raycap.

«41 θαυμάσια αντικείμενα, τα οποία έχουν φτιαχτεί στην Κωνσταντινούπολη, την Αργυρούπολη, την Τραπεζούντα και σε πόλεις της Μικράς Ασίας»
«Σκεφτήκαμε με την κα Εβίτα Αράπογλου επιμελήτρια της μεγάλης έκθεσης που έχουμε τώρα στο μουσείο και έχει τίτλο: «Μικρά Ασία: Λάμψη – Καταστροφή – Ξεριζωμός – Δημιουργία» τι θα μπορούσαμε να κάνουμε στη Δράμα. Δηλαδή ποιο κομμάτι θα μπορούσαμε να δείξουμε. Δεν θέλαμε να κάνουμε μια φωτογραφική έκθεση, αλλά να φέρουμε μουσειακά αντικείμενα. Η ομάδα αντικειμένων που υπήρχε σε αρκετά μεγάλο αριθμό και με την οποία μπορούσαμε να φτιάξουμε μια όμορφη έκθεση με νόημα στη Δράμα, ήταν αυτή των εκκλησιαστικών κειμηλίων τα οποία έφεραν οι πρόσφυγες το 1923 με την ανταλλαγή πληθυσμών και τα οποία κατατέθηκαν σε διάφορα ελληνικά μουσεία. Ένα από αυτά τα μουσεία ήταν το Μουσείο Μπενάκη. Έτσι διαλέξαμε 41 θαυμάσια αντικείμενα, τα οποία έχουν φτιαχτεί στην Κωνσταντινούπολη, την Αργυρούπολη, την Τραπεζούντα και σε πόλεις της Μικράς Ασίας. Οι παραγγελίες για την κατασκευή τους ήταν από όλη την Μικρά Ασία, από την Καππαδοκία, τον Πόντο και την Ανατολική Θράκη. Έτσι ανέλαβε η κα Μάρα Βερύκοκου που είναι επιμελήτρια της Συλλογής Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη, να τα μελετήσει και να δημιουργήσει κάποιες ενότητες οι οποίες θα βοηθούσαν τους επισκέπτες της έκθεσης, να μάθουν περισσότερα για τη ζωή των ανθρώπων στη Μικρά Ασία πριν την καταστροφή. Μάλιστα η κα Βερύκοκου εντόπισε στο αρχείο του «Θάρρους» που έχει ψηφιοποιηθεί, τη φράση “Διά τα κειμήλια της Μικράς Ασίας», που έγινε τελικά και ο τίτλος της έκθεσης. Με τη βοήθεια αρχείων των μουσείων, όσο και Δραμινών συλλεκτών δημιουργήσαμε στην έκθεση κάποιες προβολές με φωτογραφίες τόσο από τη Μικρά Ασία που δείχνουν πως χρησιμοποιούνταν τα αντικείμενα που εκτίθενται όσο και από την εγκατάσταση των προσφύγων στη Δράμα» ανέφερε ο κ. Μαγγίνης.

Οι τρεις ενότητες της έκθεσης
H επιμελήτρια της Συλλογής Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη και επιμελήτρια της έκθεσης κα Μάρα Βερύκοκου, επεσήμανε στα «Χ» ότι η έκθεση που παρουσιάζεται στη Δράμα, χωρίζεται σε τρεις ενότητες. “Η πρώτη ενότητα αφορά την εκκλησιαστική ζωή μέσα από την κοινωνική ζωή. Θέλαμε να δείξουμε τη χρήση και τη χρησιμότητα των εκκλησιαστικών αντικειμένων, στους γάμους, στις βαφτίσεις, στις κηδείες, στις λιτανείες. Να μην δούμε τα αντικείμενα μόνο από την πλευρά της εξαιρετικής τους τέχνης και των υλικών τους αλλά και τη χρησιμότητά τους. Η δεύτερη ενότητα αφορά το βλέμμα της ανατολής και της δύσης, όσον αφορά την τέχνη. Υπάρχουν αντικείμενα που έχουν δημιουργηθεί με δυτικά χαρακτηριστικά και με οθωμανικά χαρακτηριστικά. Υπάρχει το ραντιστήρι με μπλε γυαλί που είναι ένα καθαρά οθωμανικό αντικείμενο, το οποίο μετά έγινε εκκλησιαστικό και έπειτα κειμήλιο των προσφύγων. Υπάρχει ο δίσκος με τον Ευαγγελισμό από τη Σινώπη που είναι αντικείμενο με καθαρά δυτικοευρωπακές επιρροές. Η τρίτη ενότητα αφορά τους παραγγελιοδότες και τους δωρητές των αντικειμένων και τους τεχνίτες. Δημιουργήσαμε μια προβολή, φωτογραφίσαμε τις επιγραφές των αντικειμένων και τις αναδείξαμε κατ’ αυτό τον τρόπο. Υπάρχουν τριών ειδών δωρητές. Υπάρχει η ιδιωτική πρωτοβουλία, άτομα ή οικογένειες που προσφέρουν εκκλησιαστικά ακριβά αντικείμενα και έχουν την οικονομική ευχέρεια να τα παραγγείλουν από εργαστήρια, της Κωνσταντινούπολης, της Αργουρύπολης, της Σμύρνης και να τα δωρίσουν στις εκκλησίες των πόλεων ή των χωριών που ζουν. Υπάρχει ο κλήρος, όπως το αρτοφόριο Αρχιεπισκόπου Χαλδίας Σιλβέστρου, ο οποίος δωρίζει στην εκκλησία εκκλησιαστικό αντικείμενο όπως υπάρχουν και οι συντεχνίες. Όπως η συντεχνία των Τσουκαλάδων. Οι συντεχνίες ήταν κάτι σαν τα σημερινά τεχνικά επιμελητήρια, που ήταν επαγγελματικές ομάδες και είχαν την οικονομική δυνατότητα να παραγγείλουν τέτοια αντικείμενα (ασημένια, επίχρυσα, με ημιπολύτιμους λίθους, με μαργαριτάρια, ρουμπίνια και σμαράγδι) και να τα προσφέρουν στην εκκλησία.
Με την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923, οι πληθυσμοί είχαν τη δυνατότητα να φέρουν την προσωπική κινητή και κοινοτική περιουσία. Η κοινοτική περιουσία ήταν η εκκλησιαστική περιουσία, γιατί όλες οι κοινότητες της Μικράς Ασίας στην οθωμανική αυτοκρατορία, ήταν διαρθρωμένες σε κοινότητες ανάλογα με τη θρησκεία τους».

Στην έκθεση της Δράμας υπάρχουν και αντικείμενα που δεν έχουν ξαναεκτεθεί
Χαρακτηριστικό της έκθεσης που παρουσιάζεται στη Δράμα, είναι ότι σε αυτήν παρουσιάζονται αντικείμενα από τη μόνιμη έκθεση του μουσείου Μπενάκη αλλά και αντικείμενα από τις αποθήκες και έτσι το κοινό έχει τη μοναδική ευκαιρία να δει αντικείμενα που δεν έχουν ξανά εκτεθεί. Σκοπός των ανθρώπων του Μουσείου Μπενάκη ήταν στην έκθεση να συνομιλούν τα αντικείμενα με το χώρο κάτι που έχουν επιτύχει δημιουργώντας μια εξαιρετική αρμονία που γίνεται αισθητή στον επισκέπτη. Ακόμη και οι προβολές φωτογραφιών είναι καμπύλες για να ανταποκρίνονται στο χώρο. Η έκθεση θα είναι επισκέψιμη έως τις 6 Μαρτίου του 2023 κάθε Πέμπτη: 10:00 – 14:00 και 18:00 – 20:30, την Παρασκευή: 10:00 – 14:00 και 18:00 – 20:30, το Σάββατο: 11:30 – 14:30 και 17:30 – 20:30 και την Κυριακή: 11:30 – 14:30 και 17:30 – 20:30. Μετά τη λήξη αυτής της έκθεσης θα παρουσιαστεί στον ίδιο χώρο κάποια επόμενη επίσης από το Μουσείο Μπενάκη, στο πλαίσιο της συνεργασίας που υπάρχει με την Raycap.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ