Εγκαινιάστηκε η έκθεση «Αυτοκρατορική Κίνα» στον πολιτιστικό χώρο του Σαντιρβάν

- Μια σύντομη ξενάγηση στα εκθέματα με τη βοήθεια του επιστημονικού διευθυντή του μουσείου Μπενάκη κ. Γεώργιου Μαγγίνη

0
995

Το Μουσείο Μπενάκη και η Raycap παρουσιάζουν στον πολιτιστικό χώρο τού Σαντιρβάν στη Δράμα την έκθεση: “Αυτοκρατορική Κίνα – Imperial China”. Τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν το Σάββατο 9 Δεκεμβρίου και η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 31 Μαρτίου του 2024.
Πρόκειται για μια μοναδική παρουσίαση του πολιτισμού της αχανούς ασιατικής χώρας μέσα από ιστορικά αντικείμενα τέχνης του Μουσείου Μπενάκη που δεν εκτίθενται μόνιμα στους χώρους του μουσείου και παρουσιάζονται σπάνια σε μια έκθεση όπως η συγκεκριμένη. Η έκθεση επιχειρεί να δώσει μια ιδέα για τις βασικές αρχές, τις ιδεολογίες, τις θρησκείες και τους τρόπους σκέψης της παραδοσιακής Κίνας. Η έκθεση καλύπτει την περίοδο της Αυτοκρατορικής Κίνας. Δηλαδή την περίοδο από τα τέλη του 3ου αιώνα π.Χ. που η χώρα ενοποιείται από τον 1ο Αυτοκράτορα, μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα, το 1912 που παραιτήθηκε από το θρόνο του ο τελευταίος Αυτοκράτορας.


O επιστημονικός διευθυντής μουσείου Μπενάκη κ. Γεώργιος Μαγγίνης, μιλώντας για την έκθεση στα τοπικά μέσα ενημέρωσης το πρωί του Σαββάτου, είπε ότι τα αντικείμενα δεν αντιμετωπίζονται στην έκθεση σαν έργα τέχνης και δεν εξετάζεται η ποιότητα, η ομορφιά και η τεχνική τους, αλλά αντιμετωπίζονται σαν εικονογραφήσεις κάποιων βασικών ιδεών. Στην είσοδο της έκθεσης υπάρχουν δυο βίντεο με οπτικοακουστικό υλικό που εισάγουν τους επισκέπτες στην ιστορία της Κίνας μέσα από τα εκτιθέμενα αντικείμενα.
Η συνοπτική αυτή οπτικοακουστική ξενάγηση ξεκινά από το 221 π.Χ. από την ελληνιστική Μακεδονία και οδηγεί νοερά τον επισκέπτη προς ανατολάς. Αναφέρει ότι εκείνη την περίοδο στην Αίγυπτο βασίλευαν οι Πτολεμαίοι, και οι Σελευκίδες στο Ιράν που ήταν επίγονοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αναφέρεται στο βασίλειο της Βακτριανής στην κεντρική Ασία. Την ίδια χρονιά ενοποιούνται και τα βασίλεια της Κίνας που ως τότε ήταν κατακερματισμένη. Η ενοποίηση αυτή έγινε από έναν Κινέζο πολέμαρχο που αποκάλεσε τον εαυτό του ως 1ο Αυτοκράτορα και προσπάθησε να μηδενίσει ότι προηγήθηκε στην Κίνα μέχρι εκείνη την στιγμή. Βέβαια η δυναστεία του ήταν η συντομότερη στην ιστορία της χώρας αφού κράτησε περίπου 20 χρόνια. Ωστόσο ο 1ος Αυτοκράτορας είναι μια πολύ σημαντική μορφή στην ιστορία της Κίνας. Για τον λόγο αυτό η έκθεση ξεκινά από αυτόν.

Ο επισκέπτης μπορεί να δει πορσελάνες και εκθέματα του 17ου αιώνα που απεικονίζουν τον 1ο Αυτοκράτορα ο οποίος ολοκλήρωσε και το Σινικό Τείχος, που αποτελούσε μέχρι τότε μια σειρά από οχυρωματικά έργα τα οποία προϋπήρχαν και ο ίδιος τα ένωσε σε μια ενιαία γραμμή που είχε στόχο να προασπίσει την Κίνα από τους κινδύνους του Βορρά. Ο 1ος Αυτοκράτορας έμεινε γνωστός, ως αυτός που έκανε το Σινικό Τείχος αλλά και θάφτηκε με τον περίφημο πήλινο στρατό, δηλαδή δεκάδες χιλιάδες πήλινους στρατιώτες φυσικού μεγέθους, σε ένα μαυσωλείο που είχε το μέγεθος μιας πόλης. Πρόκειται για το πιο γνωστό αρχαιολογικό αξιοθέατο, όχι μόνο της Κίνας αλλά και του κόσμου που έγινε γνωστό τον 20ο αιώνα. Η έκθεση στο Σαντιρβάν εστιάζει όμως σε ένα άλλο σημείο. Την στιγμή που ο 1ος Αυτοκράτορας αποφάσισε να καούν όλα τα βιβλία ποίησης, ιστορίας και φιλοσοφίας που υπήρχαν πριν από εκείνον. Αποφάσισε δηλαδή ότι η μνήμη πρέπει να σβηστεί. Η αντίδραση που δημιουργήθηκε ήταν μεγάλη, ωστόσο σύμφωνα με τον ιστορικό της εποχής, όσοι αρνήθηκαν να παραδώσουν τα βιβλία τους για να καούν, μεταφέρθηκαν σε καταναγκαστικά έργα στο Σινικό Τείχος.

Στην πρώτη ενότητα της έκθεσης εξετάζεται η αυτοκρατορική ιδεολογία. Μέσα από την ένδυση του Αυτοκράτορα και μια εντυπωσιακή αυτοκρατορική ρόμπα που εκτίθεται στο Σαντιρβάν παρουσιάζεται ουσιαστικά η εξουσία μέσα στα 2000 χρόνια ιστορίας της αυτοκρατορικής Κίνας. Το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα της συμβολίζει το χρώμα του Αυτοκράτορα. Επάνω της παρατηρεί κανείς 9 χρυσούς δράκους και 12 πολύ περίεργα σύμβολα τα οποία μπορούσε να φορά ταυτόχρονα μόνο ο ίδιος. Μέσα από αυτήν την ενδυμασία ουσιαστικά αντικατοπτρίζεται και η ιδεολογία της εποχής, ότι δηλαδή ο Αυτοκράτορας έπαιρνε την εξουσία από τον ουρανό που του έδινε τη δύναμη να κυβερνήσει τη χώρα όπως και την θεωρία ότι ο ουρανός του αφαιρούσε αυτή την εντολή αν ο ίδιος δεν είναι σωστός και δίκαιος. Αυτή η θεωρία νομιμοποιούσε στην πραγματικότητα και την επανάσταση ή την ανατροπή του Αυτοκράτορα. Έτσι η μετάβαση από την μια δυναστεία στην άλλη γινόταν πολύ πιο ομαλή και αποδεκτή ταυτόχρονα.

 

Στην έκθεση για την Αυτοκρατορική Κίνα που λειτουργεί στο Σαντιρβάν, υπάρχουν αγγεία και εκθέματα που αποδεικνύουν επίσης ότι ο Αυτοκράτορας έπρεπε να δείχνει ότι τιμά τις προτιμήσεις των προκατόχων του και με τον τρόπο αυτό μπορούσε να συνδέεται με το παρελθόν νομιμοποιώντας και εδραιώνοντας την εξουσία του.
Αναφορά στην έκθεση, μέσα από αγαλματίδια που παρουσιάζονται, γίνεται και στους Μανδαρίνους, τους απόλυτους γραφειοκράτες της εποχής, που επιλέγονταν μέσα από μια πολύ αυστηρή διαδικασία αδιάβλητων εξετάσεων, κατά τις οποίες έπρεπε να αποδείξουν ότι είχαν την κουλτούρα και τη γνώση να μπουν στη δημόσια διοίκηση. Οι εξετάσεις αυτές γινόταν κάθε λίγα χρόνια σε όλη την αυτοκρατορία. Το σύστημα αυτό εδραιώθηκε 100 χρόνια μετά τον 1ο Αυτοκράτορα και συνεχίστηκε μέχρι τη δεκαετία του 1910.
Μέσα από τα εκθέματα του Μουσείου Μπενάκη, ο επισκέπτης γνωρίζει την ιστορία της Κίνας και πτυχές της όπως ο Ταοϊσμός, ο Βουδισμός αλλά και η σχέση της κινεζικής τέχνης με τον υπόλοιπο κόσμο.
Η συλλογή της κινεζικής τέχνης του Μουσείου Μπενάκη είναι από τις σημαντικότερες στην Ευρώπη και αριθμεί 1400 αντικείμενα που προήλθαν από δωρητές. Ανάμεσα σε αυτούς ξεχωρίζει ο Γεώργιος Ευμορφόπουλος που προσέφερε στο μουσείο 800 αντικείμενα.
Η έκθεση είναι επισκέψιμη κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο κατά τις ώρες 10.00 – 14.00 και 17.30 – 20.30. Κάθε Κυριακή η έκθεση θα είναι ανοικτή κατά τις ώρες 11.00 -14.00 και 17.30 – 20.30. Σε αυτήν παρουσιάζεται μια επιλογή 55 αντικειμένων από τη συλλογή κινεζικής τέχνης του Μουσείου Μπενάκη η οποία μάλιστα δεν εκτίθεται μόνιμα σε αυτό. Η προηγούμενη έκθεση των αντικειμένων είχε γίνει το 2016 στην Αθήνα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ