«Η υποβάθμιση των υπηρεσιών των Τελωνείων δεν αιτιολογήθηκε ουδέποτε επαρκώς»
Σε επιστολή – παρέμβαση προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα και άλλα αρμόδια κυβερνητικά και υπηρεσιακά στελέχη, με αίτημα την αναβάθμιση τεσσάρων τελωνείων της Περιφέρειας ΑΜΘ, προχώρησε ο Ευριπίδης Στυλιανίδης, Βουλευτής Ροδόπης της ΝΔ.
Ο κ. Στυλιανίδης προβάλει την πρόθεση της κυβέρνησης να αναβαθμίσει την περιοχή μας σε ορμητήριο εξωστρέφειας της Εθνικής Οικονομίας και θεωρεί ακατανόητη την απόφαση της προηγούμενη κυβέρνησης να υποβαθμίσει πανελλαδικά 9 τελωνεία μεταξύ αυτών και της Δράμας. Στην επιστολή του αναφέρει ότι αυτή η απόφαση δεν αιτιολογήθηκε ουδέποτε επαρκώς από τη διοίκηση τόσο ως προς τη σκοπιμότητα που εξυπηρετεί όσο και ως προς τα κριτήρια που ελήφθησαν υπόψη. Η παρέμβαση έγινε μετά από συνάντηση εργασίας του κ. Στυλιανίδη με τους εργαζόμενους στα τελωνεία Δράμας, Κομοτηνής, Ξάνθης και Έβρου και με εκπροσώπους επιχειρήσεων της περιφέρειάς μας.
Επισημαίνεται ότι και τον Ιούνιο του 2021 πραγματοποιήθηκε συνάντηση του Βουλευτή Δράμας της ΝΔ κ. Κωνσταντίνου Μπλούχου με τον Υφυπουργό Οικονομικών, αρμόδιο για τη Φορολογική Πολιτική και τη Δημόσια Περιουσία κ. Απόστολο Βεσυρόπουλο, καθώς και με τον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. κ. Γεώργιο Πιτσιλή όπου συζητήθηκαν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την υποβάθμιση του Τελωνείου σε β’ τάξης από το 2016, και διαπιστώθηκε η ανάγκη για την αναβάθμιση και στήριξή του Τελωνείου. Ο κ. Μπλούχος μάλιστα σε δημόσια δήλωσή του είχε σημειώσει τότε: «Βρίσκομαι στην ευχάριστη θέση να μεταφέρω στο ευρύ κοινό την άμεση ανταπόκριση της φυσικής ηγεσίας και την ξεκάθαρη πρόθεσή της για την επιθυμητή αναβάθμισή του Τελωνείου».
Επιστολή του κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη προς τον Υπ. Οικονομικών κ. Σταικούρα
Σε ό,τι αφορά τη σημερινή επιστολή του κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Σταϊκούρα αυτή αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Με δεδομένη την πρόθεση της Κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη να αναβαθμίσει το ρόλο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης σε ορμητήριο εξωστρέφειας της Εθνικής μας Οικονομίας και λαμβάνοντας υπόψη ότι είναι η Περιφέρεια με τις περισσότερες εμπορικές και τουριστικές εισόδους-εξόδους της χώρας, τόσο προς την ευρωπαϊκή ενδοχώρα της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας όσο και προς την Ανατολή (Τουρκία), θα ήθελα να επαναφέρω ένα θέμα που προκλήθηκε από μια ακατανόητη απόφαση της προηγούμενης Κυβέρνησης.
Με την υπ’ αριθμ. Δ.ΟΡΓ.Α 1014322ΕΞ2016/29-01-2016 (ΦΕΚ 295Β΄/12-02-2016) απόφαση του τότε Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων και στο πλαίσιο της υποτιθέμενης αναδιοργάνωσης της Τελωνειακής Υπηρεσίας, υποβαθμίστηκαν πανελλαδικά 9 Τελωνεία (Δράμας, Ξάνθης, Κομοτηνής, Κιλκίς, Ν. Ορεστιάδας, Δοϊράνης, Μεσολογγίου, Στυλίδας και Ρεθύμνου).
Τα Τελωνεία αυτά, 4 εκ των οποίων ανήκουν στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, λειτουργούσαν μέχρι την έναρξη εφαρμογής της εν λόγω απόφασης στις 01/09/2016 με οργανωτική δομή Τελωνείου Α΄ τάξης επιπέδου Διεύθυνσης, μεταπήδησαν δε σε οργανωτική δομή εξαρτημένου Τελωνείου Β΄ τάξης επιπέδου αυτοτελούς τμήματος, διατηρώντας όμως όλες σχεδόν τις αρμοδιότητες που ασκούσαν και ως Διευθύνσεις.
Η υποβάθμιση των Υπηρεσιών των Τελωνείων, δεν αιτιολογήθηκε ουδέποτε επαρκώς από τη Διοίκηση, τόσο ως προς τη σκοπιμότητα που εξυπηρετεί όσο και ως προς τα κριτήρια που ελήφθησαν υπόψη (π.χ. έσοδα, όγκος συναλλαγών κλπ.). Αντίθετα η πρώην Γενική Δ/ντρια Τελωνείων & ΕΦΚ, σε σχετικό ερώτημα που της υποβλήθηκε με πρωτοβουλία του Περιφερειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης (αριθμ. απόφασης 248/2014), επικαλέστηκε ως δικαιολογία την έλλειψη προσωπικού που μάστιζε τότε τα περισσότερα Τελωνεία της επικράτειας και την υποτιθέμενη βελτίωση της εξυπηρέτησης του εμπορίου και της διεξαγωγής ελέγχων, μέσω της ανάληψης του κεντρικού συντονισμού δράσεων από τα κύρια Τελωνεία.
Ωστόσο, η αναδιοργάνωση της Τελωνειακής Υπηρεσίας σε επίπεδο διοικητικής διάρθρωσης φαίνεται να εξαντλήθηκε στην υποβάθμιση των προαναφερόμενων Τελωνείων. Το επιχείρημα δε της έλλειψης προσωπικού, υποδηλώνει τον άδικο και προσχηματικό χαρακτήρα της, με επιβαρυντικές επιπτώσεις στα Τελωνεία της Περιφέρειάς μας, δημιουργώντας παράλληλα μια νέα οξύμωρη δομή Τελωνείων Β’ Τάξης επιφορτισμένων με αρμοδιότητες Τελωνείων Α’ Τάξης.
Επιπλέον, θα πρέπει να αναφερθεί ότι σήμερα, ένας μεγάλος αριθμός Τελωνείων Α’ τάξης πανελλαδικά, καλούνται να ανταποκριθούν σε σαφώς μικρότερη τιθέμενη από τη Διοίκηση στοχοθεσία (ελεγκτικά και εισπρακτικά), συγκριτικά με τα Τελωνεία Β’ τάξης της περιοχής μας.
Λόγοι αναβάθμισης των Τελωνείων – Οφέλη της χώρας, της περιφέρειας Α.Μ.Θ. και της τοπικής κοινωνίας
Τα Τελωνεία αποτελούν γενικά νευραλγικές δομές της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης καθώς:
α) έχουν ως κύριο σκοπό τη διασφάλιση και προστασία των εθνικών και ενωσιακών οικονομικών συμφερόντων και την είσπραξη των δημοσίων εσόδων, στοιχεία σημαντικά για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού της Ε.Ε.
β) είναι οι κατ’ εξοχήν αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους για την πάταξη του λαθρεμπορίου και παραεμπορίου, τη διευκόλυνση του νόμιμου εμπορίου και την εφαρμογή της εθνικής και ενωσιακής τελωνειακής νομοθεσίας,
γ) μέσω των ελέγχων που διενεργούν, συμβάλλουν αποτελεσματικά στην προστασία του περιβάλλοντος, της πολιτιστικής κληρονομιάς, της δημόσιας υγείας και της ασφάλειας από την παράνομη διακίνηση απαγορευμένων και επικίνδυνων προϊόντων και αγαθών που τελούν υπό περιορισμούς και απαγορεύσεις.
δ) ενισχύουν τη θέση της χώρας στο διεθνές εμπόριο μέσω της παροχής ποιοτικών υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις και τους συναλλασσόμενους, της απλούστευσης και επιτάχυνσης των τελωνειακών διαδικασιών και της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών,
ε) συνεργάζονται με τις άλλες κρατικές υπηρεσίες για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής αλλά και την εξυπηρέτηση των πολιτών, όπου αυτό είναι απαραίτητο.
Όπως γίνεται, λοιπόν, εύκολα αντιληπτό, η μετάβαση σε αναβαθμισμένες και άρτια οργανωμένες Τελωνειακές Αρχές σε μία περιοχή όπως η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης, θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα τόσο στην τοπική κοινωνία όσο και στη χώρα καθώς με τη νέα διοικητική δομή:
1. Ενισχύονται τα δημόσια έσοδα της χώρας και τα δημοσιονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. μέσω των ελέγχων που διενεργούνται από αυτές σε διασυνοριακές και άλλες εμπορικές συναλλαγές με χώρες που παρουσιάζουν υψηλή παραβατικότητα, όπως η Βουλγαρία αλλά και η Τουρκία.
2. Ενισχύονται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μέσω της αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών και της διασφάλισης του νόμιμου εμπορίου αλλά και της καταπολέμησης του αθέμιτου ανταγωνισμού που πολλές φορές υφίστανται από παράνομες διασυνοριακές συναλλαγές.
3. Προσελκύονται επιχειρήσεις προκειμένου να δραστηριοποιηθούν στην ευρύτερη περιοχή, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας για την τοπική κοινωνία.
4. Ενισχύεται η ασφάλεια και προστασία των πολιτών από την εισαγωγή και διακίνηση παράνομων και απαγορευμένων προϊόντων και αγαθών στην τοπική κοινωνία και στη χώρα γενικότερα»
Επίσης ο κ. Στυλιανίδης αναφέρει ότι «η αναβάθμιση των Τελωνείων είναι βέβαιο ότι θα καταστήσει αποτελεσματικότερη και τη συνεργασία με τις Κινητές Ομάδες Ελέγχου (Κ.Ο.Ε.) που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, δεδομένου ότι η λειτουργία τους απαιτεί διευρυμένη συνδρομή και υποστήριξη από τα Τελωνεία».
Ο κ. Στυλιανίδης σημειώνει ακόμη ανάμεσα σε άλλα ότι «τα Τελωνεία εξυπηρετούν κορυφαίες στο αντικείμενό τους εξαγωγικές επιχειρήσεις όπως ενδεικτικά τα ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΘΡΑΚΗΣ, τη ΣΕΚΕ, τη ΣΕΚΑΠ Α.Ε. και τα ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ SUNLIGHT ΑΒΕΕ στην Ξάνθη, τις εταιρίες ΡΕΪΚΑΠ Α.Ε., ΠΑΥΛΙΔΗΣ ΜΑΡΜΑΡΑ ΓΡΑΝΙΤΕΣ Α.Ε., FHL Η. ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ ΑΒΕΕ, ΚΤΗΜΑ ΚΩΣΤΑ ΛΑΖΑΡΙΔΗ, ARIVIA Α.Ε. στη Δράμα, τις εταιρίες PHARMATHENA.E., ΖΥΘΟΠΟΙΪΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ (ΒΕΡΓΙΝΑ), ΠΟΤΟΠΟΙΪΑ-ΟΙΝΟΠΟΙΪΑ ΘΡΑΚΗΣ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ A.E.(HELESI), BOLEROA.E. και ΑΦΟΙ ΖΑΚΩΝΗ Α.Ε. στην Κομοτηνή καθώς και πλήθος άλλων μεσαίου και μικρού μεγέθους επιχειρήσεις, ενώ αναμένεται να αυξήσουν τον όγκο συναλλαγών τους με την υλοποίηση επενδύσεων στην περιοχή που έχουν ήδη προγραμματιστεί για το εγγύς μέλλον».