Στο πλαίσιο του 24ου Φεστιβάλ Φιλίππων στις 24 Αυγούστου το ΚΘΒΕ παρουσιάζει την παράσταση “Ιφιγένεια εν Αυλίδι” του Ευριπίδη. Μετά από μια σειρά επιτυχημένων εμφανίσεων το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το έργο του Ευριπίδη σε νέα μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού.
Όπως αναφέρουν οι διοργανωτές του Φεστιβάλ, η νικήτρια του 11ου Θεατρικού Βραβείου Μελίνα Μερκούρη, Ανθή Ευστρατιάδου, θα ερμηνεύσει το ρόλο της Ιφιγένειας, ενώ ο Γιώργος Γλάστρας και η Μαρία Τσιμά κρατούν τους ρόλους του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αντίστοιχα. Πυρήνας της όψιμης αυτής τραγωδίας του Ευριπίδη είναι το φρικτό δίλημμα του Αγαμέμνονα, που καλείται να επιλέξει μεταξύ της κόρης του και της πατρίδας. Ο Γιάννης Καλαβριανός, που έχει ξεχωρίσει για τη φρεσκάδα της ματιάς του, σκηνοθετεί για το ΚΘΒΕ το κορυφαίο αυτό έργο βαθιάς σοφίας και ωριμότητας, σε νέα μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα.
Λίγα λόγια για το έργο
Το ΚΘΒΕ σχετικά με την ίδια παράσταση σημειώνει ότι “Η τραγωδία Ιφιγένεια η εν Αυλίδι γράφτηκε στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αρχέλαου, στα χρόνια 408-406 π.Χ., λίγο πριν από τον θάνατο του Ευριπίδη. Αποτελεί μία από τις πέντε τραγωδίες του με θέμα από τον Τρωικό κύκλο, και μαζί με τις Βάχκες είναι τα δύο τελευταία δράματά του. Παραστάθηκε στα Μεγάλα Διονύσια μετά τον θάνατό του, από τον Ευριπίδη τον Νεότερο (γιό ή ανιψιό του μεγάλου τραγικού) και απέσπασε το πρώτο βραβείο.
Η τραγωδία εστιάζει στην απόφαση του Αγαμέμνονα, αρχιστράτηγου των Αχαιών, να θυσιάσει την κόρη του την Ιφιγένεια, ώστε να μπορέσει να σαλπάρει για την Τροία ο ελληνικός στόλος, που έχει ακινητοποιηθεί λόγω άπνοιας στην Αυλίδα. Αυτό είναι το θέλημα της θεάς Άρτεμης, όπως αποκαλύπτει με τον χρησμό του ο μάντης Κάλχας. Έτσι, ο Αγαμέμνονας καλεί την Ιφιγένεια στην Αυλίδα, με το πρόσχημα του γάμου της με το πρωτοπαλίκαρο των Αχαιών, τον Αχιλλέα, προτού αναχωρήσουν για τον πόλεμο. Παρά το φρικτό δίλημμα που αντιμετωπίζει, αφού καλείται να επιλέξει μεταξύ της κόρης και της πατρίδας του, ο Αγαμέμνονας υπακούει στην «ανάγκη» και αποφασίζει να προχωρήσει στη θυσία, αγνοώντας τις ικεσίες της Κλυταιμήστρας, της Ιφιγένειας, του Αχιλλέα, ακόμα και του ίδιου του Μενέλαου. Η ευγενική Ιφιγένεια τελικά συμφιλιώνεται με την τραγική μοίρα της και αποδέχεται να θυσιαστεί υπέρ πατρίδας. Στο τέλος του έργου, ένας αγγελιοφόρος ανακοινώνει στην Κλυταιμήστρα ότι η Ιφιγένεια εξαφανίστηκε από τον βωμό προτού δεχτεί το θανάσιμο χτύπημα.Σ΄ αυτό το κορυφαίο δράμα του, όπου οι χαρακτήρες εξελίσσονται από επεισόδιο και σε επεισόδιο, ο Ευριπίδης, βαθιά σοφός και ώριμος, αναδιευθετεί το επικό υλικό και, απευθυνόμενος στους διχασμένους Έλληνες της εποχής του, γίνεται ο κήρυκας της φιλοπατρίας”.