Ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη μίλησε στα «Χ» για τους στόχους του Μουσείου και την παρουσία του στη Δράμα
Ενδιαφέρουσες διαλέξεις από το Μουσείο Μπενάκη ξεκίνησαν στο Σαντιρβάν Τζαμί που πλέον έχει ανακαινιστεί και έχει μετατραπεί σε χώρο πολιτισμού. Στην πρώτη εκδήλωση που έγινε το απόγευμα της Παρασκευής, ομιλητής ήταν ο επιστημονικός διευθυντής μουσείου Μπενάκη κ. Γεώργιος Μαγγίνης που πραγματοποίησε μια ενδιαφέρουσα ομιλία για την ιστορία, τις συλλογές και το έργο του Μουσείου Μπενάκη. Θα ακολουθήσουν την Παρασκευή 26 Μαΐου στις 20.00 η κα Ειρήνη Παπαγεωργίου, Επιμελήτρια Τμήματος Προϊστορικών, Αρχαίων Ελληνικών και Ρωμαϊκών Συλλογών Μουσείου Μπενάκη που θα πραγματοποιήσει διάλεξη με θέμα «Το κόσμημα και η συμβολική του δύναμη. Η περίπτωση είκοσι ενός προϊστορικών κοσμημάτων στις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη».
Επίσης την Παρασκευή 9 Ιουνίου ο Δημήτρης Αρβανιτάκης υπεύθυνος του τμήματος εκδόσεων Τάσσος και Angele Νομικού του Μουσείου Μπενάκη, θα πραγματοποιήσει διάλεξη με θέμα «Ύμνος εις την Ελευθερίαν»: Ο Διονύσιος Σολωμός, η επανάσταση και η νέα ποίηση των Ελλήνων». Σε όλες τις διαλέξεις η είσοδος είναι ελεύθερη.
Το απόγευμα της Παρασκευής δεν ήταν λίγοι οι συμπολίτες μας, (μεταξύ των οποίων και ο κ. Κώστας Αποστολίδης πρόεδρος της Raycap, στην οποία ανήκει ο χώρος του Σαντιρβάν), που έσπευσαν να παρακολουθήσουν την ομιλία του επιστημονικού διευθυντή του μουσείου Μπενάκη κ. Γεώργιου Μαγγίνη, στον ανακαινισμένο και επιβλητικό χώρο που έχει μετατραπεί με πολύ επιτυχία, σε ένα εντυπωσιακό σημείο πολιτισμού.
Ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη σε δηλώσεις του στα ΧΡΟΝΙΚΑ της Δράμας τόνισε ότι στόχος του Μουσείου Μπενάκη, με την πρώτη ομιλία που έγινε την Παρασκευή, ήταν να συστηθεί το Μουσείο στο κοινό της Δράμας. «Θέλουμε να δείξουμε την ιστορία του Μουσείου, πώς έφτασε να είναι αυτό που είναι, τις συλλογές που έχει και τις δράσεις πέρα από τις συλλογές του» επεσήμανε για να προσθέσει: «Οι επόμενες διαλέξεις έχουν στόχο να παρουσιάσουν πτυχές της δράσης του Μουσείου και των συλλογών του που δεν θα παρουσιαστούν, τουλάχιστον άμεσα στο Σαντιρβάν. Έχουμε ένα πρόγραμμα εκθέσεων. Έχουμε κάποιες εκπλήξεις για το μέλλον, αλλά κάποιες δραστηριότητες που δεν είναι εκθεσιακές, είναι όμως ερευνητικές, πιστεύουμε ότι αξίζει να τις γνωρίσει το κοινό της Δράμας».
Στην ομιλία που έγινε την Παρασκευή στο Σαντιρβάν ο κ. Μαγγίνης μίλησε για την έννοια του Μουσείου, που στην αντίληψη μέρους του κοινού σημαίνει κάτι απαρχαιωμένο, κάτι κλειστό, κάτι που έχει να κάνει με το παρελθόν. Όπως είπε μιλώντας για το θέμα αυτό στα «Χ», το Μουσείο Μπενάκη, όπως και τα περισσότερα μουσεία, είναι ακριβώς το αντίθετο. «Θέλουμε να πιάσουμε το μουσείο από παλιά, από την εποχή της διαμόρφωσης της έννοιας του Μουσείου και να το φέρουμε μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα που ο Αντώνης Μπενάκης αποφασίζει να φτιάξει ένα μουσείο» είπε ο κ. Μαγγίνης για να διευκρινίσει: «Μιλούμε και για την δημιουργία του Μουσείου την περίοδο 1930-1931. Για τα βήματα μέχρι και την αναδιάρθρωση του Μουσείου, η οποία ξεκινά με το κλείσιμό του στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και συνεχίζεται ακόμη. Μιλούμε για την εξακτίνωση του Μουσείου, σε πολλά κτήρια και σε πολλές δραστηριότητες. Πιάνουμε λοιπόν χρονολογικά ένα-ένα αυτά τα κτήρια και τις δραστηριότητες. Βλέπουμε για παράδειγμα τι σημαίνει να έχει εκδόσεις ένα μουσείο. Τι σημαίνει να έχει πολλά χωριστά μουσεία. Ένα μουσείο παιχνιδιών. Ένα μουσείο ισλαμικής τέχνης ή ένα μουσείο για τον πολιτισμό του 20ου αιώνα στην Ελλάδα. Επίσης τι σημαίνει για ένα μουσείο να κάνει 15-30 εκθέσεις το χρόνο».
Απαντώντας σε ερώτηση των «Χ» για τα σημεία σταθμούς που θα μπορούσε να ξεχωρίσει κανείς στην πορεία του Μουσείου Μπενάκη ο κ. Μαγγίνης σημείωσε ότι: «Το 1930 έγινε η ίδρυση του Μουσείου με νόμο που ψηφίστηκε στο ελληνικό κοινοβούλιο. Το 1931 άνοιξε το Μουσείο για το κοινό. Επίσης στην διάρκεια του πολέμου που ακολούθησε, έγινε σε συνεργασία με την αρχαιολογική υπηρεσία η απόκρυψη των σημαντικότερων εκθεμάτων του μουσείου. Θάφτηκαν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για να μην αρπαχτούν από τις δυνάμεις της κατοχής. Σημαντικές επίσης είναι μια σειρά από επεκτάσεις του Μουσείου που έγιναν μετά από δωρεές τις δεκαετίες του ’50, του ’60 και του ’70. Με αυτές μεγάλωσε και το αποτύπωμα του κεντρικού κτηρίου. Το 1973 έγινε διευθυντής του μουσείου ο Άγγελος Δεληβορριάς και στα μέσα της δεκαετίας του ’70 εισηγήθηκε την εξακτίνωση του Μουσείου σε πολλά άλλα κτήρια και την τοποθέτηση των διαφόρων συλλογών σε διαφορετικά κτήρια ώστε να αναπνεύσουν, να οργανωθούν πιο λογικά. Δημιουργήθηκαν αφηγήσεις πιο σαφείς, χρονολογικές, εκπαιδευτικές και πιο ξεκάθαρες για το κοινό. Επίσης μεγάλωσε το αποτύπωμα του Μουσείου στην πόλη της Αθήνας, πήγε στα Πετράλωνα, στην Κηφισιά, στο Φάληρο και «έπιασε» όλη την Αθήνα. Το πρόγραμμα εξακτίνωσης του Μουσείου άρχισε ουσιαστικά στις αρχές της δεκαετία του ’90. Το 2004 άνοιξε το Μουσείο ισλαμικής τέχνης και το Πολιτιστικό Κέντρο του Μουσείου Μπενάκη στον αρ. 138 της οδού Πειραιώς. Το 2012 άνοιξε την αποθήκη Γκίκα και το ΝΗ.Μ.Α. (Νηματουργία Μέντης–Αντωνόπουλος). Το 2017 άνοιξε το Μουσείο παιχνιδιών…».
«Το Μουσείο Μπενάκη από τη δεκαετία του ’70 έως το 2000, μετατράπηκε από ένα οργανισμό που εκθέτει έργα τέχνης και ιστορικά κειμήλια, σε ένα οργανισμό που προσπαθεί να καλύψει όλες τις πολιτιστικές ανάγκες του κοινού του» είπε ο κ. Μαγγίνης σημειώνοντας ότι η παρουσία του Μουσείου Μπενάκη στο «Σαντιρβάν» έχει στόχο την πολιτιστική διέγερση του χώρου, τη λειτουργία του ως πολιτιστικού κυττάρου για τη Δράμα και την περιοχή μέσα από την πολύ μεγάλη δυναμική του Μουσείου Μπενάκη. «Αυτό μπορεί να γίνει όταν υπάρχουν οι σωστές συνθήκες. Έχουμε ένα ιδανικό χώρο στο Σαντιρβάν, έχουμε μια πόλη με ενδιαφέρον για τα πολιτιστικά και μια εξαιρετική συνεργασία με τη Raycap που το στηρίζει» κατέληξε.