Ολíγα περí ανατροφής των παιδιών

0
200

Του Αχιλλέα Παπαδόπουλου, Ειδικού Καρδιολόγου

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Έλληνες γονείς αγωνίζονται για την υλική και πνευματική προκοπή των παιδιών τους με όλες τους τις δυνάμεις και το θέτουν ως πρώτη προτεραιότητα στη ζωή τους. Φαίνεται όμως ότι στην προσπάθεια τους αυτή να γεμίσουν το χρόνο των παιδιών τους με σχολεία, φροντιστήρια, εκμάθηση ξένων γλωσσών δεν αφήνουν ελεύθερο χρόνο στα παιδιά για ενασχόληση με αθλοπαιδιές.
Δυστυχώς, η υπερβολική αγάπη αυτού του λαού για το τσιμέντο και η έλλειψη σχεδιασμού από την πολιτεία έχουν στερήσει, ιδίως μεγάλες πόλεις, την ύπαρξη πάρκων η χώρων με δυνατότητες για ομαδικά παιχνίδια, στη θέση που οι δικές μας φτωχότερες γενιές είχαν τις αλάνες. Υπάρχει πιεστική ανάγκη να αξιοποιηθεί κάθε ελεύθερος χώρος οπουδήποτε υπάρχει, ως αυτός του παλαιού αεροδρομίου, της παραλιακής ακτογραμμής κ.α. για ελεύθερη πρόσβαση μικρών και μεγάλων κατοίκων προς άσκηση και κοινωνικές δραστηριότητες όπως συμβαίνει στα μεγάλα πάρκα των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων.
Επανερχόμενοι στα σημερινά παιδιά, λοιπόν, για λόγους βολικούς κυρίως στους μεγάλους και γονείς τα, παιδιά συνηθίζουν να αρέσκονται στον ελεύθερο χρόνο τους να στήνονται μπροστά στην τηλεόραση η στο computer. Αυτό το κόστος, εκτός από τις επιπτώσεις που έχει στην ψυχο-κοινωνική τους ανάπτυξη, τα κάνει μαλθακά αδρανή και τους προσθέτει περίσσια κιλά. Η έλλειψη λοιπόν σωματικής δραστηριότητας από μέρους των παιδιών συνδυάζεται και με έναν άλλο καθοριστικό παράγοντα, την έλλειψη σωστών διατροφικών συνηθειών. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και ανάγκες αληθινές ή επιβαλλόμενες που υποχρεώνουν και τους δυο γονείς σε εργασία εκτός σπιτιού είναι θέματα μιας άλλης ανάλυσης. Πολλές φορές η μητέρα πρέπει να καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια για να υπάρχει μαγειρευτό φαγητό στο σπίτι, όπερ είναι απαραίτητο και εάν η ίδια δεν έχει ανατραφεί σωστά από το σπίτι της ή δεν έχει επιβάλει την καλώς εννοούμενη πειθαρχία στο δικό της σπίτι, τότε οι παραγγελίες σε πίτσες, σουβλάκια και hamburgers είναι η εύκολη, κακή λύση.
Θα μου πείτε γιατί αυτή η εμμονή στην άσκηση και την καλή διατροφή;
Πρώτα απ’ όλα η άσκηση μας βοηθά να διατηρήσουμε το σωστό βάρος, ασκεί την καρδιά να εξοικονομεί ενέργεια στη λειτουργία της, διατηρεί τα αγγεία ελαστικά και καθαρά, αυξάνει στο αίμα την καλή χοληστερόλη που δουλειά της είναι να αντιμάχεται την κακή στο τοίχωμα των αγγείων και σαν απορριμματοφόρο του δήμου να τη μεταφέρει από τα αγγεία στο συκώτι για μεταβολισμό. Διδάσκει την πειθαρχεία και απομακρύνει από το κάπνισμα, γενικα κακές συνήθειες και παρέες.
Πολύς λόγος έχει γίνει για την μεσογειακή, δίαιτα, τον τρόπο διατροφής με τον οποίο εμείς οι παλαιότεροι γονείς μεγαλώσαμε. Τι είναι η μεσογειακή, λοιπόν, διατροφή πού οι διάφορες μελέτες την ανακηρύσσουν πρωταθλητή σε ωφέλεια για την διατήρηση του σωματικού βάρους, για την ελάττωση των εμφραγμάτων και εγκεφαλικών επεισοδίων, για την ελάττωση νευρολογικών και ψυχιατρικών ακόμη παθήσεων; Η μεσογειακή διατροφή έχει ως βάση το ελαιόλαδο αλλά μεγάλη ωφέλεια και ίσως μεγαλύτερη για τα αγγεία μας προκύπτει από την περιεκτικότητά της στα λεγόμενα πολυακόρεστα λιπαρά πρέπει να βρίσκονται στο τραπέζι μας τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα. Επίσης, περιλαμβάνει φαγητό με όσπρια, ξηρούς καρπούς, φρούτα, πράσινα λαχανικά, γαλακτοκομικά, αυγά και πουλερικά ενώ εξοστρακίζει το κόκκινο κρέας σε ελάχιστες φορές το μήνα. Ποιες είναι λοιπόν οι ευεργετικές ιδιότητες της μεσογειακής διατροφής;
Είναι πλούσια σε φυτικές ίνες.
Χαμηλή σε θερμίδες.
Χαμηλή σε κεκορεσμένα λιπαρά.
Βελτιώνει την ευαισθησία των ιστών στην ινσουλίνη, την ορμόνη του παγκρέατος πού βοηθά στην καύση του σακχάρου από τους ιστούς.
Βελτιώνει τη λειτουργία του ενδοθηλίου, δηλαδή του εσωτερικού στην αρτηριοσκλήρυνση.
Ελαττώνει τα επίπεδα της ομοκυστεϊνης που συμβάλλει στην αρτηριοσκλήρυνση.
Ελαττώνει τα επίπεδα της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων.
Έχει αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση γι’ αυτό βελτιώνει την απόδοση της καρδιάς και του εγκεφάλου.
Αντίθετα το ζωικό λίπος έχει κορεσμένα λιπαρά, δηλαδή πολλή χοληστερόλη, η οποία έχει μελετηθεί εκτεταμένα ως ο πιο επιβλαβής παράγοντας κινδύνου για καρδιαγγειακά επεισόδια. Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για το μεταβολικό σύνδρομο, το σύνδρομο δηλαδή της κοιλιακής παχυσαρκίας. Μελέτες δείχνουν ότι το κοιλιακό λίπος είναι πηγή παραγωγής τοξικών, προφλεγμονωδών ουσιών. Αυτές οι ουσίες αυξάνουν την αρτηριακή πίεση και ελαττώνουν την ευαισθησία των ιστών στην ινσουλίνη με αποτέλεσμα εξάντληση του παγκρέατος που παράγει την ινσουλίνη και έλευση τελικά του σακχαρώδους διαβήτου. Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι η σύγχρονη μάστιγα. Η ύπαρξη του τριπλασιάζει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών συμβάντων. Οι γυναίκες είναι γνωστό ότι παθαίνουν λιγότερα καρδιαγγειακά επεισόδια κατά την αναπαραγωγική τους ηλικία και αυτό λόγω της προστασίας των γυναικείων ορμονών. Ε, λοιπόν, ο διαβήτης αφαιρεί αυτό το προνόμιο από τις γυναίκες!
Πρόσφατα στοιχεία στις σύγχρονες κοινωνίες δείχνουν ότι το μεταβολικό σύνδρομο περιγράφεται στα παχύσαρκα παιδιά και εφήβους! Ποιος είναι λοιπόν ο ρόλος των γονέων, ιδίως της μητέρας, των παιδαγωγών, των λειτουργών της υγείας και τελικά της πολιτείας τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών για σωστό τρόπο ζωής; Πρόσφατα δημοσιεύθηκε ότι σύζυγος-αρχηγού ευρωπαϊκού κράτους επιμένει και πιέζει τη νύφη της να μην απουσιάζει ποτέ βράδυ, όταν τα παιδιά τους πέφτουν να κοιμηθούν και να είναι παρούσα το πρωί στο ξύπνημα. Είναι τόσο δυνατή η παρουσία της μητέρας σ’ αυτά τα κρίσιμα χρονικά σημεία για τη ζωή τους. Και φυσικά τα παιδιά λαχταρούν η μητέρα να ελέγχει απόλυτα το φαγητό τους. Σημαντικός ρόλος και πρωταρχική υποχρέωση πάνω από την παροχή γνώσεων και υλικών αγαθών.
Η καλή υγεία εξασφαλίζεται από την ενδομήτριο ζωή με τη σωστή διατροφή και διαβίωση της εγκύου. Ο θηλασμός, για τουλάχιστον 3-6 μήνες, παρέχει ασπίδα προστασίας στο νεογνό, του διατηρεί το βάρος, δίνει καλύτερη διανοητική απόδοση και λιγότερες αλλεργίες. Από την πρώτη παιδική ηλικία πρέπει να τίθενται από τη μητέρα οι κανόνες της σωστής διατροφικής πειθαρχίας. Οι θερμιδογόνες, υπερβολικά επεξεργασμένες τροφές πρέπει να λείπουν από το σπίτι και αργότερα από τη σχολική τσάντα και το κυλικείο. Όχι με βάση τη στείρα απαγόρευση αλλά τη γνώση από τα οφέλη της πατροπαράδοτης διατροφής. Ίσως δεν είναι τυχαίο που η ορθόδοξη πίστη μας υπογραμμίζει την αποχή από ζωικά προϊόντα Τετάρτη και Παρασκευή.
Συμπερασματικά, πρέπει εμείς οι γονείς, εκτός από τη στείρα γνώση, πάνω από όλα να νοιαζόμαστε για τη σφαιρική ψυχοσωματική υγεία των παιδιών μας, νους υγιής εν σώματι υγιή, στοιχεία που θα κάνουν τα παιδιά μας υγιείς ενήλικες στο στίβο μιας απαιτητικής και γεμάτης προκλήσεις ζωής.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here