H προγραμματισμένη πρώτη παρουσίαση της Πανελλαδικής Έρευνας για την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 15 Ιουνίου στη Δράμα από τους ερευνητές Βασίλειο Καρναβά, Λάζαρο Βλαχόπουλο και Αγγελική Χατζηηλιού.
Η πρώτη παρουσίαση της μεγάλης αυτής έρευνας που έγινε σε δείγμα 3.500 εκπαιδευτικών έγινε στην Δράμα και πέραν της εκπαιδευτικής κοινότητας υποστηρίχθηκε και απο την ΔΕΚΠΟΤΑ. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας, το γραφείο Πολιτιστικών θεμάτων της ΔΔΕ Δράμας, και τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού έργου Α.Μ.Θ, Αναστασία Παναγιωτίδου, Γεώργιο Καράογλου, Αντιγόνη Ζήση και τον Επιστημονικό Σύλλογο «εκπαιδευτικός κύκλος».
Από τα στοιχεία της έρευνας που παρουσιάστηκαν φαίνεται πάντως ότι οι εκπαιδευτικοί είναι ικανοποιημένοι από το αντικείμενο της εργασίας τους αλλά και από τη σχέση με τους μαθητές ωστόσο είναι λιγότερο ικανοποιημένοι από τις συνθήκες της εργασίας τους…
Όπως είπε στα ΧΡΟΝΙΚΑ ο κ. Βασίλης Καρναβάς, MSc, PhD δάσκαλος-ερευνητής και τ. Σύμβουλος ΙΕΠ “Η έρευνα παρουσιάζει για πρώτη φορά ορισμένα από τα αποτελέσματα της πανελλήνιας έρευνας που έγινε με αντικείμενο, την επαγγελματική ικανοποίηση των ελλήνων εκπαιδευτικών. Η έρευνα έγινε τα τελευταία δυο χρόνια. Συμπεριέλαβε πολύ μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών από όλες τις βαθμίδες. Στην Ελλάδα δεν έχει ξαναγίνει έρευνα τέτοιας έκτασης σε αυτό το αντικείμενο. Η έρευνα έγινε με το σκεπτικό ότι ο επαγγελματίας σε οποιονδήποτε τομέα πρέπει να είναι ευχαριστημένος για να έχει καλύτερα αποτελέσματα. Τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα σχετίζονται και με την ικανοποίηση του ανθρώπου που τα παράγει δηλαδή του εκπαιδευτικού. Για να συγκεντρωθούν τα δεδομένα της έρευνας χρησιμοποιήθηκε ένα διεθνές σταθμισμένο εργαλείο από τον καθηγητή κ. Αθανάσιο Κουστέλιο. Σε ότι αφορά τα συμπεράσματα προκύπτει ότι υπάρχουν παράγοντες που είναι ενισχυτικοί και ανεβάζουν την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών. Υπάρχουν όμως και παράγοντες που είναι αρνητικοί. Από τους πιο θετικούς παράγοντες είναι η φύση της εργασίας του εκπαιδευτικού και η επικοινωνία με τους μαθητές του. Αυτό σημαίνει ότι η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών ακολουθούν το επάγγελμα από προσωπική επιλογή και όχι για βιοποριστικούς λόγους. Στους πλέον αρνητικούς παράγοντες είναι οι συνθήκες εργασίας και ίσως οι απολαβές των εκπαιδευτικών…”.
Ο κ. Λάζαρος Βλαχόπουλος MSc, PhD εκπαιδευτικός, ψυχολόγος-ερευνητής και τ. Σύμβουλος ΙΕΠ είπε στα ΧΡΟΝΙΚΑ σχετικά με την έρευνα ότι “Η ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας συνεχίζεται και πιθανόν να συνεχιστεί για αρκετό καιρό. Η φύση της δουλειάς φαίνεται ότι είναι κυρίως αυτό που ελκύει τους ανθρώπους της εκπαίδευσης, όπως επίσης και η σχέση τους με τους μαθητές τους που τους δίνει άγκυρα για τα δύσκολα. Για τον λόγο αυτό όσοι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να βρουν αυτήν την σχέση με τους μαθητές τους (όπως οι ωρομίσθιοι ή οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν σε πολλά σχολεία) νοιώθουν να χάνουν σε κάποιο βαθμό αυτό το πολύ σημαντικό στοιχείο. Ας μην ξεχνάμε ότι η αμοιβή του εκπαιδευτικού είναι μόνο κατά το ήμισυ ο μισθός του. Η άλλη μισή ανταμοιβή είναι να βλέπει τους μαθητές του να πηγαίνουν καλά. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Αυτό είναι κάτι που οι δάσκαλοι καταφέρνουν πιο εύκολα λόγω της μεγαλύτερης σχέσης που έχουν με τους μαθητές… Αυτό μας επιτρέπει να θυμηθούμε την ρήση “Έχουμε πολύ καλύτερους εκπαιδευτικούς από όσο θα μας επέτρεπαν οι συνθήκες να ελπίζουμε”.
Ο διευθυντής ΔΔΕ Δράμας κ. Σπύρος Κιουλάνης, μιλώντας στα ΧΡΟΝΙΚΑ επεσήμανε ότι “Πρόκειται για μια πανελλαδικής εμβέλειας έρευνα, η οποία ξεκίνησε από στελέχη του ΙΕΠ και αφορά ένα πολύ αντιπροσωπευτικό δείγμα όλων των βαθμίδων και όλων των περιφερειών. Έχουμε την τιμή να παρουσιαστεί στην Δράμα. Η έρευνα συνεχίζεται όπως και η επεξεργασία των πορισμάτων. Πιστεύω η έρευνα να αποτελέσει ένα σημαντικό σταθμό στην συζήτηση που γίνεται για το θέμα αυτό. Όλα αυτά τα πορίσματα της παρουσίασης θα φροντίσουμε να τα μοιράσουμε και στα σχολεία για να γίνει αντικείμενο συζήτησης μεταξύ των εκπαιδευτικών…”.