Συντήρηση μέσω ΣΔΙΤ στη γραμμή Σιδηρ. Σταθμού Στρυμώνα έως Σιδηρ. Σταθμό Αλεξανδρούπολης

0
369

Κ. Κατσιμίγας στα «Χ»: «Η γραμμή θέλει ένα γενικότερο ρεκτιφιέ που δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στην αλλαγή σιδηροτροχιών και σκύρων»


Oι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανάταξη του σιδηροδρομικού άξονα Βόρειας Ελλάδας που περιλαμβάνει και τη Δράμα, συνολικού κόστους επένδυσης που προσεγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ και κατασκευαστικού κόστους 217 εκατ. ευρώ, μετά και την έγκριση από την Διυπουργική Επιτροπή Έργων ΣΔΙΤ τις προηγούμενες ημέρες, δεν αντιμετωπίζεται με την ίδια οπτική από όλες τις πλευρές.
Κι ενώ από την μία πλευρά υπάρχει ένα κλίμα σχεδόν πανηγυρικό σε μερίδα των μέσων ενημέρωσης για τα έργα αυτά, κάποιοι άλλοι πιο σκεπτικοί και με βαθιά γνώση το ελληνικού σιδηροδρόμου εκφράζουν τεκμηριωμένους προβληματισμούς.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε από την πλευρά του ότι για το έργο «Ανάταξη, Αναβάθμιση και Συντήρηση του Σιδηροδρομικού Άξονα Βορείου Ελλάδος», με κατασκευαστικό κόστος 171,2 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και κόστος επένδυσης 220 εκατ. ευρώ με χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης 80 εκατ. ευρώ, προβλέπεται 2,5 χρόνια κατασκευαστική περίοδος και 17,5 χρόνια περίοδος λειτουργίας και συντήρησης.
Το έργο σύμφωνα με το υπουργείο, αναμένεται να βελτιστοποιήσει τη συντήρηση και την ποιότητα του σιδηροδρομικού δικτύου και επομένως των υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό με αύξηση του επιπέδου ασφάλειας και αξιοπιστίας των δρομολογίων. Παράλληλα, αναμένεται να τονώσει σημαντικά τις σιδηροδρομικές μεταφορές καθώς αυξάνεται η διαθεσιμότητα και η διαλειτουργικότητα με τους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους ώστε να ενισχυθούν οι διασυνοριακές συνδέσεις. Αποτέλεσμα θα είναι η αύξηση των εσόδων του Οργανισμού και η μείωση της εξάρτησης από την κρατική ενίσχυση που λαμβάνει ως διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής.

Οι παρεμβάσεις θα γίνουν σε συνολικό μήκος γραμμών 481,76km και συγκεκριμένα από:
-Σ.Σ. Στρυμώνα έως Σ.Σ. Αλεξανδρούπολης
-Σ.Σ. Πλατέως έως Σ.Σ. Ν. Καύκασος
-Μεσονήσι έως Σ.Σ. Φλώρινας.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται η ανακαίνιση κτιρίων επιβατών σε 20 σταθμούς.

Αυτή βέβαια είναι η πρώτη ανάγνωση των εξελίξεων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της περιοχής μας. Αλλά υπάρχει και η δεύτερη ανάγνωση, όπως αυτή που μεταφέρει ο επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία» κ. Κώστας Κατσιμίγας, που έχει μεγάλη εμπειρία αλλά και γνώση για τα τεκταινόμενα στο χώρο του σιδηροδρόμου.
Ο ίδιος μιλώντας στα ΧΡΟΝΙΚΑ της Δράμας ανέφερε ότι «Ο ΟΣΕ έχει την κυριότητα της γραμμής, την σιδηροδρομική υποδομή, τους σταθμούς τη σηματοδότηση κλπ. Εκείνο που έχει εκχωρηθεί στους Ιταλούς, στην Hellenic Train, είναι το μεταφορικό έργο και το τροχαίο υλικό. Τώρα πλέον δημοπρατώντας ένα έργο με ΣΔΙΤ (με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) και για ένα ποσό χαμηλό, που δεν είναι έξω από τους προϋπολογισμούς του ελληνικού δημοσίου, βάζουν 80 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και καλούν τους ιδιώτες να δώσουν προσφορές, προκειμένου να συντηρήσουν σιδηροδρομική υποδομή, δηλαδή να συντηρήσουν γραμμή. Όταν λέμε συντήρηση της γραμμής μιλάμε για την συντήρηση της λεγόμενης επιδομής, η οποία είναι πέρα από την λεγόμενη υποδομή. Μιλάμε για τα σκύρα, τους στρωτήρες και τις γραμμές. Ειδικά στην δική μας περιοχή υπάρχει ένα πρόβλημα μεταξύ Δήμητρας και Δράμας, στην περιοχή του Αγγίτη και των τούνελ. Εκεί η γραμμή είναι σε άθλια κατάσταση, όπως επίσης σε πολύ κακή κατάσταση είναι η γραμμή από τη Σταυρούπολη μέχρι τους Τοξότες αλλά και σε ορεινά τμήματα του Έβρου, στη Κίρκη. Τι γίνεται τώρα. Θα έρθει ο ιδιώτης που θα προκύψει μέσω του ΣΔΙΤ και θα τα συντηρήσει. Αλλά ο ιδιώτης προσβλέπει στο κέρδος. Το ΣΔΙΤ σημαίνει ότι μπαίνει πλέον ο ιδιώτης ως αφεντικό μέχρι να αποπληρωθεί για τα χρήματα που θα βάλλει και στη συνέχεια να κερδίσει. Άρα μεταβιβάζεται ένα μέρος της κυριότητας και όχι της ιδιοκτησίας, της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, δηλαδή της γραμμής. Μέχρι σήμερα είχαμε ιδιώτη μόνο στα τρένα και στο μεταφορικό έργο. Αυτό δημιουργεί τουλάχιστον ερωτηματικά για τις προοπτικές που διαμορφώνονται. Τη ίδια στιγμή τα παπαγαλάκια του Υπουργείου Μεταφορών που είναι 5-6 ηλεκτρονικές εφημερίδες, τάζουν λαγούς με πετραχήλια σε όλη την Ελλάδα. Το περίφημο έργο των 2 δισ. ευρώ (νέα Σιδηροδρομική Εγνατία) που βγάζει απ’ έξω τη Δράμα και την Καβάλα το αναφέρουν και αυτό ότι θα γίνει με ΣΔΙΤ. Τελικά καλούμε τους ιδιώτες να μπούνε στο χορό. Οι ιδιώτες όμως όπως είναι κατανοητό δεν θα ρίξουν τα χρήματά τους χωρίς να αποβλέπουν σε ένα κέρδος. Σταδιακά δηλαδή πάει η δουλειά σε ιδιώτες για μια επένδυση που δεν φαίνεται να είναι και ιδιαίτερα προσοδοφόρα. Η γραμμή χρειάζεται συντήρηση αλλά αυτό δεν θα έπρεπε να γίνει από ιδιώτες που τους βάζουν στην ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ. Στην δική μας περιοχή προγραμματίζουν έργο συντήρησης μέσω ΣΔΙΤ από το Στρυμόνα μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Δίνουν δηλαδή όλο τον ανατολικό κλάδο του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα σε ιδιώτη. Το ποσό που απαιτείται για τα έργα συντήρησης είναι πιστεύω μέσα στις δυνατότητες του ελληνικού δημοσίου και θεωρώ ότι δεν θα έπρεπε να μπει ιδιώτης. Ξεχνάμε επίσης ότι η συντήρηση της επιδομής, δηλαδή της γραμμής, γίνεται για να απαντύσονται μεγαλύτερες ταχύτητες αυτό είναι το ζητούμενο, αλλά στη γραμμή αυτή υπάρχουν πολλά σημεία ελεύθερης διέλευσης από οχήματα ή και ζώα της άγριας πανίδας, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει πάντα ο κίνδυνος πολλών ατυχημάτων . Οι γραμμές όσο και να συντηρηθούν δεν θα δίνουν αποτελεσματικές ταχύτητες αν η γραμμή δεν περιφραχθεί, αλλά αν περιφραχθεί θα έχουμε διακοπή της κυκλοφορίας της πανίδας και των ανθρώπων. Άρα η γραμμή αυτή όσο και να ενισχυθεί από πλευράς επιδομής δεν μπορεί να είναι μια γρήγορη γραμμή. Η γραμμή αυτή θέλει ένα γενικότερο ρεκτιφιέ που δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στην αλλαγή σιδηροτροχιών και σκύρων. Πρέπει να γίνουν συχνές περιφράξεις και ανισόπεδες διαβάσεις, αλλά και διαβάσεις για να κινείται ελεύθερα η πανίδα. Όλο αυτό θέλει δουλειά…».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ