Ανάμεσα στα καινούργια αυτοκίνητα, οι περισσότερες προτάσεις της αγοράς ανήκουν στην SUV κατηγορία. Το φαινόμενο είναι τόσο έντονο, που ακόμη και επιτυχημένα αυτοκίνητα μεταμορφώνονται σε SUVστις επόμενες γενιές τους ή έρχεται ένα SUV να πάρει τη θέση τους, καθώς είναι εγγυημένο ότι θα πουλήσουν περισσότερο. Υπάρχουν και περιπτώσεις που τα SUV γίνονται απλή πρόσθεση στην γκάμα, συνυπάρχοντας με τις λοιπές προτάσεις που χάνουν ολοένα και περισσότερο έδαφος.
Γιατί οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, όμως, έχουν… φαγωθεί με τα SUV; Τι βλέπουν στη συγκεκριμένη κατηγορία και για ποιο λόγο συνεχίζουν να παρουσιάζουν συνεχώς καινούργιες προτάσεις; Η αλήθεια είναι ότι οι εταιρείες αυτοκινήτων, απλώς ικανοποιούν τις επιθυμίες των περισσότερων πελατών τους. Πραγματοποιούν συνεχώς έρευνες για τις ανάγκες και το γούστο τους, οπότε δεν καθορίζουν εκείνες τις τάσεις. Απλώς, φροντίζουν να προσφέρουν προτάσεις όσο το δυνατό πιο κοντά στο αγοραστικό κοινό που στοχεύουν.
Και τα SUV, αρέσουν. Αρέσουν πολύ! Η μόδα ξεκίνησε περίπου 15 χρόνια πριν, με δειλά βήματα. Τα SUV άρχισαν να καλπάζουν μέσα στην προηγούμενη δεκαετία, ενώ τα τελευταία τρία χρόνια κυριολεκτικά… ισοπεδώνουν οτιδήποτε δεν έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος. Είτε του ανταγωνισμού, είτε και μέσα στην ίδια τους την εταιρεία. Οι λόγοι που κυριάρχησαν τα SUV είναι πολλοί. Οι εκτός δρόμου δυνατότητες, που ίσως μαντεύουν οι περισσότεροι, μάλλον είναι η λιγότερο σημαντική αιτία.
Το ψηλό τους ανάστημα είναι αυτό που γοήτευσε πρώτο τους αγοραστές. Η αφ’ υψηλού θέση οδήγησης που δίνει εποπτική ματιά στο δρόμο και κοιτάς τους υπόλοιπους από… πάνω, η μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος για να μην υπάρχουν συχνές επαφές του αμαξώματος, οι lightδυνατότητες κίνησης σε πατημένα μονοπάτια και χωματόδρομους χωρίς την ανάγκη ύπαρξης τετρακίνησης και η πολυχρηστικότητα είναι μερικά από τα πλεονεκτήματα των συγκεκριμένων μοντέλων.
Την ίδια ώρα, η καμπίνα με το μεγαλύτερο ύψος προσφέρει αυξημένη αίσθηση ευρυχωρίας, καλύτερη φιλοξενία ενηλίκων στο πίσω κάθισμα και μεγαλύτερους χώρους σε γενικότερο επίπεδο. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά μαζί, δημιουργούν ένα σύνολο διαφορετικό από τα μοντέλα που παίζουν στη μικρομεσαία κατηγορία, ακόμη και στα μεγαλύτερα μεσαία sedanπου έχουν χάσει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Πλέον, υπάρχουν ελάχιστα οικογενειακά στην αγορά που δεν είναι SUV, ενδεικτικό της απόλυτης κυριαρχίας των τελευταίων.
Από την άλλη, δεν μένουν επιλογές για όσους… δεν τη βρίσκουν με τα SUV. Υπάρχουν αγοραστές που προτιμούν την αρμονική οδική συμπεριφορά με τα αυξημένα δυναμικά χαρακτηριστικά, τη χαμηλή θέση οδήγησης με την αυξημένη αίσθηση των κινήσεων του αυτοκινήτου και τη χαμηλή σιλουέτα ενός τυπικού hatchback ή sedan. Όσο κι αν έχουν εξευγενιστεί τα SUV δεν μπορούν να αγγίξουν τη συμπεριφορά ενός μεσαίου sedan -για παράδειγμα- στο δρόμο και αυτό είναι μειονέκτημα για πολλούς υποψήφιους αγοραστές.
Οι τελευταίοι θα πρέπει είτε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να κοιτάξουν προς τα πιο οδηγοκεντρικά SUV που -ευτυχώς- υπάρχουν, είτε να αυξήσουν ακόμη περισσότερο το budgetτους και να στραφούν προς τους premiumκατασκευαστές, οι οποίοι συνεχίζουν να επενδύουν στις περισσότερες executiveκατηγορίες, όπως είναι τα πολυτελή μεσαία sedan. Η αγορά των μεταχειρισμένων, επίσης, δίνει μερικές λύσεις, όμως σύντομα οι επιλογές θα περιοριστούν σημαντικά ακόμη και εκεί. Σε κάθε περίπτωση, οι αγοραστές που δεν αρέσκονται στα SUVείναι μειονότητα, οπότε οι περισσότεροι κατασκευαστές δεν δηλώνουν πρόθυμοι να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες τους καθώς σε επίπεδο πωλήσεων, ένα SUV θα πετύχει πολύ καλύτερα. Και τελικά, αυτό είναι που τους απασχολεί περισσότερο από οτιδήποτε άλλο!