Ελλείψεις στο νομοσχέδιο που αφορά το κάπνισμα

Σύλλογος Ενεργών Πολιτών Δράμας

0
1990

Προβλήματα βλέπουν στο νομοσχέδιο που αφορά την Υγεία και συγκεκριμένα στα τμήματά του που αφορούν το κάπνισμα, τα μέλη του Συλλόγου Ενεργών Πολιτών Δράμας και επτά ακόμη σύλλογοι. Σε επιστολή τους προς την κυβέρνηση, τον Πρωθυπουργό και τους Βουλευτές δηλώνουν ότι συμφωνούν με το νομοσχέδιο, υπάρχουν όμως θέματα που το καθιστούν δύσκολα εφαρμόσιμο.

Τα προβλήματα που εντοπίζουν στην επιστολή του είναι κυρίως ότι:
“Δεν προβλέπεται ρητά α) ότι το κάπνισμα σε δημόσιους χώρους παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα των μη καπνιστών, θέτει σε άμεσο κίνδυνο την υγεία τους, παραβιάζει τους κανονισμούς υγιεινής κι ασφάλειας στην εργασία και παρεμποδίζει τη συμμετοχή των ατόμων με σοβαρές χρόνιες παθήσεις και των εγκύων γυναικών στην κοινωνική και επαγγελματική ζωή (βλέπε και σχετική ανακοίνωση του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών).
β) Ο υποχρεωτικός ορισμός υπεύθυνου κάθε δημόσιου χώρου ο οποίος να φέρει και ποινική ευθύνη για τις τυχόν παραβάσεις της νομοθεσίας (πρβλ. την νομοθεσία της Κύπρου και τις σχετικές οδηγίες εφαρμογής).
Οι μόνες χρήσιμες τροποποιήσεις που είναι απαραίτητες αφορούν:
α) Την εμπλοκή της Ελληνικής Αστυνομίας (αλλά και των υπηρεσιών αστυνόμευσης των Ενόπλων Δυνάμεων δηλ. Στρατονομία, Ναυτονομία, Αερονομία που δεν προβλέπεται). Ωστόσο, όχι με τον τρόπο που προβλέπει το νομοσχέδιο δηλ. με προσθήκη νέας παραγράφου 3 στο άρθρο 3, αλλά με την συμπλήρωση του σχετικού άρθρου που προβλέπει τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές (άρθρο 5 παράγραφος 3 τελευταία υπο-παράγραφος).
β) Την απαγόρευση της κατανάλωσης καπνού στους υπαίθριους δημόσιους χώρους, ιδίως όπου συχνάζουν ανήλικοι. Ωστόσο, αυτό δεν απαιτεί αναγκαστικά νομοθετική ρύθμιση αλλά θα μπορούσε να επιβληθεί με απλή υπουργική απόφαση με βάση τον ισχύοντα νόμο (σχετικές προτάσεις είχαν υποβληθεί από τις υπηρεσίες στην προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υγείας αλλά δεν υιοθετήθηκαν). Δυστυχώς με το νομοσχέδιο η σχετική διάταξη του άρθρου 3 παρ. 1 στοιχείο η) καταργείται!
γ) Την κατάργηση της εξαίρεσης για τα καζίνο και τα κέντρα διασκέδασης (λόγω της σχετικής απόφασης τους Συμβουλίου Επικρατείας).
Θα μπορούσαν επίσης να γίνουν ορισμένες τροποποιήσεις για να διορθωθούν συγκεκριμένες ελλείψεις και αντιφάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας που αφορούν:
δ) Τους ανήλικους κάτω των 12 ετών όταν επιβαίνουν στα αυτοκίνητα με καπνιστές. Το άρθρο 3 η) έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του τροποποιούμενου νόμου 3730/2008 και με το άρθρο 1 της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Νόμος 2101/1992) προβλέπει ότι «ανήλικοι είναι όποιοι δεν έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο έτος της ηλικίας τους».
ε) Την συμπλήρωση του άρθρου 2 παρ 1 η) για την απαγόρευση της διαφήμισης με οπτικοακουστικά μέσα ή με τη χρήση δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
στ) Αν υιοθετηθεί τελικά η προσθήκη περί έρευνας αγοράς, θα πρέπει να συμπεριληφθεί και πρόταση σύμφωνα με την οποία θα απαγορεύεται ο δειγματισμός και η δωρεάν διάθεση καπνικών προϊόντων σε ανήλικους καθώς και σε εξωτερικούς, υπαίθριους και εσωτερικούς χώρους.
4. Οι αλλαγές του νομοσχεδίου που δημιουργούν σύγχυση σε σχέση με ισχύουσες διατάξεις περιλαμβάνουν:
α) Την προτεινόμενη αλλαγή του άρθρου 2 παρ. 1 στοιχείο στ) που συγκρούεται με το ισχύον άρθρο 3 παρ. 1 στοιχείο β).
β) Την προτεινόμενη προσθήκη της (νέας) παραγράφου 2 στο άρθρο 3 («Ο Υπουργός Υγείας ασκεί την εποπτεία εφαρμογής των διατάξεων περί της ολικής απαγόρευσης του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους και σε όλους τους χώρους παροχής εργασίας») που συγκρούεται με τη νομοθεσία περί υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους εργασίας, η εφαρμογή της οποίας αποτελεί αντικείμενο των επιθεωρητών εργασίας του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ) του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (που περιλαμβάνεται στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές του άρθρου 5 παρ. 3). Οι σχετικές διατάξεις αποτελούν μέρος του ευρω-ενωσιακού κεκτημένου (οδηγίες 89/654/ΕΟΚ και 89/391/ΕΟΚ).
γ) Την προτεινόμενη προσθήκη της (νέας) παραγράφου 4 στο άρθρο 3 που συγκρούεται με το ισχύον άρθρο 6 παρ. 6 το οποίο προβλέπει επιπλέον ότι για το ύψος του προστίμου πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η υποτροπή, τόσο για τους καπνιστές όσο και για τους υπεύθυνους των χώρων.
H αλλαγή που επιχειρείται με το άρθρο 19 του νομοσχεδίου για τα καπνικά μασώμενα προϊόντα αφορά στην πραγματικότητα, την παράταση της αναστολής ισχύος μόνο της παραγράφου 2 του άρθρου 15 (με την οποία απαγορεύεται η κυκλοφορία στην αγορά του καπνού μάσησης, του καπνού που λαμβάνεται από τη μύτη και των υποκατάστατων καπνού). Ωστόσο, η διατύπωση της προτεινόμενης τροποποίησης φαίνεται να παρατείνει κατά έξη μήνες και τις διατάξεις της παραγράφου 13 του άρθρου 17 (αφορά τις συσκευασίες των νέων προϊόντων καπνού) και του άρθρου 18β (αφορά την κυκλοφορία των ηλεκτρονικών τσιγάρων και περιεκτών επαναπλήρωσης με μη νικοτινούχο υγρό)”.
Να σημειωθεί ότι την εν λόγω επιστολή υπογράφουν οι:
Ομάδα Ενεργών Πολιτών Δράμας
Αντικαπνιστικός Σύλλογος Νομού Σερρών
Αντικαπνιστικός Σύλλογος Πάτρας – 1986
Σύλλογος «Προστασία από το παθητικό κάπνισμα»
Σύλλογος «Ακαπνίστας»
Διαδικτυακές ομάδες «STOP στο Παθητικό Κάπνισμα», «Συνήγορος των ΑμεΑ»
Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι
Διαδικτυακή ομάδα «Ψυχαγωγία Χωρίς Καπνό!», ΑΜΚΕ «Μηνύματα Ζωής» με διακριτικό τίτλο «NoSmoke.gr»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here