Η «Δηλωθείσα τοποθεσία» στην πόλη της Δράμας

0
917

Ένα πρότζεκτ με δυο μέρη, στα Βυζαντινά τείχη και στο Αρχαιολογικό Μουσείο

Το πρότζεκτ “Δηλωθείσα τοποθεσία” δημιουργήθηκε με αφορμή το έργο του Ν. Γ. Πεντζίκη “Πόλεως και νομού Δράμας Παραμυθία”. Η καλλιτεχνική ομάδα εκκινεί από το λογοτέχνημα για να παρουσιάσει μια εικαστική έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας με έργα των Άννα Λάσκαρη και Κώστα Σαχπάζη, καθώς και μια παράσταση στροβιλισμού από τον Αλέξανδρο Φαρμάκη με πρωτότυπη μουσική από τους Γιώργο Δούσο και Αχιλλέα Τίγκα, στα Βυζαντινά Τείχη της πόλης.
Η συνθετική εικόνα που παράγεται μ’ αυτόν τον τρόπο εκθέτει το κοινό σε μια πολλαπλή εμπειρία με αφορμή το λογοτεχνικό έργο.

Η παράσταση στροβιλισμού θα παρουσιαστεί στις 7 και 8 Σεπτεμβρίου στα Βυζαντινά Τείχη Δράμας στις 21.00 μ.μ.
Η συγκεκριμένη παράσταση στροβιλισμού αποτελεί μια σύγχρονη εκδοχή του μυστικιστικού δρώμενου. Η μουσική συνδυάζει τη χρήση παραδοσιακών και μη οργάνων και ήχων. Ένα νέο κείμενο, το οποίο προέκυψε μέσα από τη διαδικασία των προβών, ακούγεται σε σημεία της παράστασης και θα είναι διαθέσιμο στο κοινό αλλά και στους επισκέπτες της εικαστικής έκθεσης. Το ηχητικό τοπίο που δημιουργείται μ’ αυτόν τον τρόπο καλεί τους θεατές σε μια παράλληλη, υπερβατική διαδρομή με τον στροβιλιστή. Στροβιλισμός: Αλέξανδρος Φαρμάκης
Μουσική: Γιώργος Δούσος, Αχιλλέας Τίγκας

H εικαστική έκθεση θα παρουσιαστεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας από τις 6 έως τις 30 Σεπτεμβρίου και θα είναι επισκέψιμη καθημερινά και σαββατοκύριακα, από τις 8.00 το πρωί μέχρι τς 20.00 το βράδυ και κάθε Τρίτη από τις 11.00 το πρωί μέχρι τις 20.00 το βράδυ
Εκκινώντας από την πεντζικική «ασυνεχή αφήγηση», η εγκατάσταση της Άννας Λάσκαρη επεισόδια από το ημερολόγιο ενός πλάνητα ξετυλίγει στο αίθριο του αρχαιολογικού μουσείου Δράμας πολλαπλά αφηγήματα ως δεδομένα τμήματα ενός συνόλου, αρνούμενη συνειδητά το ενδεχόμενο μιας σφαιρικής νοηματοδότησής του. Τα επιμέρους στοιχεία της εγκατάστασης παρουσιάζονται ως «αδρανή υλικά», των οποίων η ποικιλομορφία και ο διασκορπισμός οργανώνουν τον χώρο, ενώ οι ομαδοποιήσεις τους εγκαθιδρύουν ετερογενείς ρυθμικές σχέσεις. Αποφεύγοντας τόσο την όποια ιεράρχηση όσο και ένα υπερισχύον αφηγηματικό πλαίσιο, η καλλιτέχνις προτείνει μια αποσπασματική εμπειρία της εγκατάστασης με οδηγό ακριβώς τους εσωτερικούς ρυθμούς της. Έτσι, το έργο γίνεται ένα ανοιχτό κάλεσμα περιπλάνησης και προσφέρεται σε μια πληθώρα αφηγηματικών προσεγγίσεων.
Ο Κώστας Σαχπάζης παρουσιάζει μια εγκατάσταση σχεδίων φτιαγμένων με την τεχνική της κυανοτυπίας. Για την κατασκευή τους επαναχρησιμοποιεί μικρό-αντικείμενα, θραύσματα και στοιχεία παλιότερων του έργων όπου σε ένα ευρύτερο – κάθε φορά ίδιο και διαφορετικό – σύνολο εκτίθενται στο φως του ήλιου και αφήνουν το αποτύπωμά τους σε βαμβακερά χαρτιά. Πρόκειται για μια ιδιαίτερη αναπαραστατική μέθοδο που μπορεί να αποτυπώσει ένα αντικείμενο με μεγάλη πιστότητα αλλά υπό διαφορετικές συνθήκες, μπορεί κάλλιστα να σβήσει όλες του τις λεπτομέρειες και να το μετατρέψει σε μια αφηρημένη κηλίδα.
Τα συμβάντα, οι συνθέσεις, οργανώνονται είτε με ελεύθερη ρίψη στο χαρτί είτε μετά από συνεχείς μετατοπίσεις. Οι σκιές και τα περιγράμματά τους αποτυπώνονται διασκορπισμένα, κομματιασμένα και ελλειπτικά μέσα σε ένα καθεστώς διαιρέσεων και ασυνεχών συνάψεων.
Η εγκατάσταση αποτελείται από 31 σχέδια, αρχειοθετημένα διαδοχικά αντίστοιχα με την σειρά δημιουργίας τους. Η γραμμική αυτή παράθεσή τους, καταγράφει με φυσικό τρόπο τις εσωτερικές αλλαγές και την εξέλιξη των εικόνων, δίνοντας έτσι στο έργο τον ρυθμό της δικής του παρουσίας.
Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει.
Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης. Πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων: https://digitalculture.gov.gr/2021/08/dilothisa-topothesia-tichi-tis-dramas.
Οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, σύμφωνα με τις ισχύουσες Κ.Υ.Α.. Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού, συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 1 ώρα πριν από την έναρξη της παράστασης. Μετά την έναρξη, η είσοδος δεν θα επιτρέπεται. Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι απαραίτητη καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Η εκδήλωση δηλωθείσα τοποθεσία εντάσσεται στο πρόγραμμα 2021 του θεσμού “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός” του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Διεξάγεται με την υποστήριξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δράμας, που παραχωρεί τον χώρο και του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας και διοργανώνεται με την ευγενική χορηγία του Σωματείου “Φίλοι Αρχαιολογικού Μουσείου Δράμας, Πολιτιστικών και Φυσικών Μνημείων Πόλης και Περιοχής Δράμας” και της Raycap.

 

Τα βιογραφικά των συντελεστών:

Γιώργος Δούσος
Ο Γιώργος Δούσος είναι πολυοργανίστας και συνθέτης με σπουδές στο κλασικό φλάουτο (Κρατικό Ωδείο), λαϊκό κλαρίνο (Ωδείο Αθηνών), μουσικολογία (ΑΠΘ) και σύνθεση (Εργαστήρι Εθνικού Θεάτρου). Έχει συνεργαστεί με αρκετούς καλλιτέχνες της Ελληνικής σκηνής και έχει γράψει μουσική για θεατρικές παραστάσεις. Το 2020 κυκλοφόρησε τον πρώτο προσωπικό του δίσκο με τίτλο “Serres”.

Άννα Λάσκαρη
Η Άννα Λάσκαρη είναι εικαστικός καλλίτεχνις πολλαπλών μέσων. Το έργο της περιλαμβάνει οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, virtual περιβάλλοντα, 3D animation, γλυπτική, βίντεο, φωτογραφία και σχέδια. Έχει παρουσιάσει δουλειά της διεθνώς, σε χώρους όπως: EMST, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα· Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Τορίνο· Καράκας 1η Μπιενάλε, Βενεζουέλα· Tinos Quarry Platform, Ελλάδα· Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη· Palais de Tokyo, Παρίσι· Ινστιτούτο Goethe, Άγκυρα· vkunst, Frankfurt· Nicosia Municipal Arts Centre, Κύπρος· Onasis Cultural Centre, Αθήνα· Έχει παρουσιάσει τα διαδραστικά της πρότζεκτς σε εκθεσιακούς χώρους, συνέδρια και πανεπιστήμια όπως: Documenta 14, Public Programs, Αθήνα· The Urban Struggles in the Mediterranean Cities: The right to the city and the common space Unconference, Αθήνα· DAI (Dutch Art Institute) Ολλανδία· Transmediale, Βερολίνο· Automatic Transmission, Αθήνα.

Κώστας Σαχπάζης
Ο Κώστας Σαχπάζης είναι εικαστικός καλλιτέχνης με βασικό αντικείμενο την γλυπτική. Το καλλιτεχνικό του έργο έχει παρουσιαστεί σε διάφορα μουσεία, χώρους τέχνης και ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπως: Μουσείο Μπενάκη, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (MOMMUS), Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, Παλαιό Νοσοκομείο Άμφισσας & Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών, Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Γαλλική Σχολή Αθηνών, Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής τέχνης, ReMap3, Hydra School Project (Ύδρα), Κτίριο Αρχαιολογικής Συλλογής (Κουφονήσια), Λεβέντειος Βιβλιοθήκη (Λευκωσία), Cultuurhuis de Warande Cultural House (Βέλγιο), Palais de Tokyo (Παρίσι), Whitebox (Μόναχο), International Festival of Visual Art (Γλασκόβη),Bücherstadt Wünsdorf (Βερολίνο), Municipal de Budapeste (Βουδαπέστη), Sadie Coles HQ (Λονδίνο), κ.α. Έχουν προηγηθεί οι ατομικές Εκθέσεις: «At the Innermost Layer», Bernier-Eliades Gallery, Βρυξέλλες, Βέλγιο. «Every Rigid Body», Bernier-Eliades γκαλερί, Αθήνα. «Old-Eyed Premiere», RadioAthenes, Αθήνα. «What a Tailor Can Do», Melas Papadopoulos Γκαλερί_Statements Art Basel, Βασιλεία, Ελβετία. «The Gift of Screws», Melas Papadopoulos Γκαλερί, Αθήνα. Είναι κάτοχος του 8ου βραβείου ΔΕΣΤΕ

Αχιλλέας Τίγκας
Ο Αχιλλέας- Απόστολος Τίγκας είναι διπλωματούχος Βυζαντινής μουσικής του Κρατικού Ωδείου
Θεσσαλονίκης και πτυχιούχος Αρμονίας του Μακεδονικού Ωδείου Θεσσαλονίκης. Είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κατεύθυνση παραδοσιακής μουσικής, ειδίκευση νέυ. Είναι κάτοχος Master από το Istanbul Technical University, τμήμα Μ.Ι.Α.Μ. (Center for Advanced Studies in Music) με ειδίκευση στην ερμηνεία της οθωμανικής μουσικής στο νέυ και διδάσκοντα τον περίφημο δεξιοτέχνη νεϋζέν Dr. Suleyman Erguner. Είναι υποψήφιος διδάκτωρ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, τμήμα Μουσικών σπουδών. Δάσκαλοί του στο νέυ, τους παραδοσιακούς αυλούς και την θεωρία των Μακάμ υπήρξαν μερικοί από τους πλέον καταξιωμένους ερμηνευτές και δασκάλους στο είδος τους σε Ελλάδα και εξωτερικό, όπως οι Χάρης Λαμπράκης, Σωκράτης Σινόπουλος, Μάνος Αχαλινωτόπουλος, Χρίστος Τσιαμούλης, Omer Erdoğdular,Ali Tan, Sehvar Beşiroğlu.
Υπήρξε ιδρυτικό μέλος πολλών μουσικών σχημάτων («ΕΟ», «Mounajat», «EBED trio», Μουσικό Σύνολο «Τερπνόν», “GADA” Quartet) που πειραματίζονται με σύγχρονο ήχο πάνω στις μουσικές παραδόσεις της Μεσογείου. Έχει συμμετάσχει σε πληθώρα συναυλιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό με επιφανείς μουσικούς από τον ευρύτερο χώρο της Μεσογείου, όπως οι: Sumru Agiruruyen (Τουρκία), Lamia Bedioui (Τυνησία), Ziad Razab (Συρία), Efren Lopez Sanz (Ισπανία), Ζωή Τηγανούρια (Ελλάδα).

Αλέξανδρος Φαρμάκης
Ο Αλέξανδρος Φαρμάκης είναι θεραπευτής και performer. Έχει συμμετάσχει σε παραστάσεις
στροβιλισμού υπό την καθοδήγηση και σκηνοθεσία του δασκάλου του, Βίκου Ναχμία, (Θέατρο Σφενδόνη, Μουσείο Μπενάκη κτίριο Πειραιώς, Bios, Φεστιβάλ Αθηνών, κ.α.). Το 2019-2020 παρουσίασε την πρώτη του ατομική παράσταση στροβιλισμού (θέατρο Τριανόν – Ναύπλιο, Αθήνα – six d.o.g.s). Από το 2014 παραδίδει σεμινάρια στροβιλισμού στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Γερμανία, ΗΠΑ). Έχει ολοκληρώσει εκπαιδεύσεις σε ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις και σωματικές θεραπείες. Είναι απόφοιτος Νομικής και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου ειδίκευσης στη Φιλοσοφία του Δικαίου από τη Νομική Σχολή Αθηνών. Έχει ασχοληθεί με το θέατρο και τη μετάφραση. Ποιήματά του έχουν δημοσιευθεί στο περιοδικό ΤΕΦΛΟΝ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ