ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ: Τερζής Αθανάσιος

0
332

Ο Σάκης Τερζής είναι καθηγητής φυσικής αγωγής με μεταπτυχιακό δίπλωμα στην προπονητική. Είναι επίσης προπονητής ποδοσφαίρου με πτυχίο UEFA A και συγγραφέας δεκαπέντε βιβλίων προπονητικής πολλά από τα οποία έχουν μεταφραστεί σε διάφορες ξένες γλώσσες όπως Αγγλικά, Ισπανικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ιαπωνικά, Κορεάτικα και Κινέζικα. Γεννήθηκε στο Μοναστηράκι και τα πρώτα ποδοσφαιρικά του βήματα τα έκανε στον τοπικό Κεραυνό. Στην συνέχεια μεταπήδησε στην ερασιτεχνική ομάδα της Δόξας Δράμας οπού παρέμεινε για δύο χρόνια. Επόμενος σταθμός η ομάδα του Πανδραμαϊκού στην οποία αγωνίστηκε για μια πενταετία στην Γ΄και την Δ΄εθνική ενώ διατέλεσε και αρχηγός της ομάδας. Η ΠΑΕ Δόξα Δράμας ήταν η επόμενη ομάδα του. Στην Δόξα αγωνίστηκε για δύο χρόνια ενώ έκλεισε την καριέρα του στην Δόξας Πετρούσας. Ως προπονητής ξεκίνησε από τα τμήματα υποδομής του Κεραυνού Μοναστηρακίου και της Δόξας Πετρούσας. Στην συνέχεια ανέλαβε την ανδρική ομάδα του Κεραυνού ενώ διατέλεσε προπονητής και σε αρκετές άλλες ανδρικές ομάδες, όπως η Δόξα Πετρούσας, ο Ακρίτας Κ. Νευροκοπίου, ο Μ. Α. Αγίου Αθανασίου, η Δόξα Βώλακα και ο Ιάλυσος. Επίσης εργάστηκε ως προπονητής στα τμήματα υποδομής του Πανδραμαικού αλλά και ως τεχνικός διευθυντής στις ακαδημίες της Δόξας Δράμας. Από το 2010 ζει και εργάζεται στην Ρόδο.

Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την προπονητική;
Πριν ακόμα ολοκληρώσω την καριέρα μου ως ποδοσφαιριστής ήξερα ότι η προπονητική ήταν ένας τομέας που ήθελα να ασχοληθώ. Άλλωστε είχα ήδη πάρει το πτυχίο μου ως καθηγητής φυσικής αγωγής και φρόντιζα να αποκτήσω όσο περισσότερα εφόδια μπορούσα. Θυμάμαι τον εαυτό μου να κρατάει σημειώσεις από τις προπονήσεις και την τακτική προετοιμασία που ακολουθούσαμε όταν ακόμη αγωνιζόμουν ως παίκτης. Έτσι φρόντιζα να πάρω ό,τι καλύτερο μπορούσα από κάθε προπονητή μου.

Πώς προέκυψε η συγγραφή βιβλίων;
Όπως ανέφερα ήθελα να γίνω προπονητής πριν ακόμη ολοκληρώσω την καριέρα μου ως ποδοσφαιριστής. Παράλληλα με τις γνώσεις που επιδίωκα να αποκτήσω από τον εκάστοτε προπονητή μου, μου άρεσε πολύ να καταγράφω οτιδήποτε μου έκανε εντύπωση από αγώνες που έβλεπα στην τηλεόραση και προσπαθούσα στην συνέχεια να το εξηγήσω τακτικά (γιατί, πότε και που συμβαίνει μέσα στο γήπεδο). Επιπλέον άρχισα να κάνω αναζητήσεις στο ίντερνετ ψάχνοντας κάθε χρήσιμη πληροφορία. Μέσα από την μελέτη αυτή επιδίωκα να ‘’χτίσω’’ μια δική μου φιλοσοφία ως προπονητής πριν ακόμη γίνω προπονητής. Λίγους μήνες μετά την αποχώρηση μου από την ενεργό δράση αποφάσισα να παραγγείλω κάποια βιβλία προπονητικής ποδοσφαίρου τα οποία περίμενα με μεγάλη αγωνία. Όταν επιτέλους τα παρέλαβα διαπίστωσα ότι πολλά στοιχεία από την προσωπική μου μελέτη περιέχονταν στα βιβλία αυτά. Πεποίθηση μου λοιπόν ήταν ότι η συγγραφή βιβλίου δεν ήταν κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Μετά την τρίτη μου περίοδο ως προπονητής είχα μαζέψει αρκετό υλικό από την προσωπική μου μελέτη οπότε αποφάσισα να συγγράψω το πρώτο μου βιβλίο.

Ποιό θεωρείται ήταν το κομβικό σημείο όσον αφορά το συγγραφικό σας έργο;
Κατ’ αρχας ένας από τους προσωπικούς στόχους που έχω θέσει είναι να μαθαίνω κάτι καινούργιο κάθε μέρα και να εξελίσσομαι διαρκώς ως άνθρωπος και προπονητής. Θεωρώ ότι αυτή η προσωπική βελτίωση αντανακλάται και στα βιβλία μου, οπότε πιστεύω ότι κάθε βιβλίο μου είναι καλύτερο από το προηγούμενο. Ωστόσο δεν φτάνει μόνο αυτό για να υπάρξει αναγνώριση. Υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι συγγραφείς με σημαντικό έργο σε διάφορα πεδία αλλά δεν έχουν την ανάλογη επιτυχία, ίσως γιατί ποτέ κάποιο από τα έργα τους δεν έχει πέσει στα κατάλληλα χέρια για να διαβαστεί. Για μένα υπήρχε πράγματι ένα κομβικό σημείο που βοήθησε τα μέγιστα στην αναγνώριση του συγγραφικού μου έργου. Όταν έληξε η απόσπασή μου στην Δράμα το 2010 και έπρεπε να μετακομίσω στην Ρόδο, ασχολήθηκα τις δυο πρώτες περιόδους ως διευθυντής και προπονητής μιας ακαδημίας ποδοσφαίρου. Σύντομα όμως διαπίστωσα ότι αυτό δεν με ‘’γέμιζε’’ ως προπονητή ενώ επιπλέον δαπανούσα πολύ χρόνο που θα μπορούσα να τον αφιερώσω αλλού. Αποφάσισα λοιπόν να ξοδέψω όλη μου την ενέργεια στην συγγραφή και δεν το μετάνιωσα. Τον Μάρτιο του 2014 έλαβα ένα μήνυμα από τον εκδότη μου που με ενημέρωνε ότι η Ιταλική ομοσπονδία ποδοσφαίρου και μάλιστα ο προπονητής θρύλος Αρρίγκο Σάκι διάλεξε το πιο πρόσφατο βιβλίο μου για να βραβευτεί ως καλύτερο βιβλίο προπονητικής για το 2014. Αυτό το παράσημο συνοδεύει από κει και πέρα κάθε βιβλίο μου και ενδεχομένως να έπαιξε ρόλο και στο γεγονός ότι σπουδαίοι προπονητές όπως ο Μουρίνιο, ο Σόλσκιερ και ο Έντι Χάουι της Μπόρνμουθ αγοράζουν άμεσα κάθε βιβλίο μου που κυκλοφορεί.

Τα περιεχόμενα των βιβλίων σας αποτελούν το θεωρητικό κομμάτι. Μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη;
Δεν το κρύβω ότι κάποιοι αφού έχουν διαβάσει τα βιβλία μου, μου λένε: «ωραία αποτυπώνονται αυτά που γράφεις στην θεωρία, μπορούν όμως να εφαρμοστούν;». Πολύ συχνά λοιπόν συναντώ προπονητές τόσο στην Ελλάδα όσο και σε συνέδρια στο εξωτερικό που μου λένε πόσο πολύ βοηθήθηκαν από τα βιβλία μου. Επίσης λαμβάνω ευχαριστήρια μηνύματα από προπονητές απ’ όλον τον κόσμο που έχουν διαβάσει κάποιο από τα συγγράμματα μου και έχουν εφαρμόσει πολλά κομμάτια της τακτικής αλλά και ασκήσεις που περιέχονται σε αυτά, οι οποίοι και μου επισημαίνουν πόσο θετικά επηρέασαν την ομάδα τους, είτε όσον αφορά μια συγκεκριμένη φάση του παιχνιδιού, είτε συνολικά στην απόδοση, είτε πάλι ότι πέτυχαν μια καλύτερη θέση στην βαθμολογική κατάταξη. Θα απαντήσω όμως στο παραπάνω και μέσα από την προσωπική μου εμπειρία. Στα μέσα της προηγούμενης περιόδου ανέλαβα την ομάδα του Ιάλυσου στην Γ εθνική. Η ομάδα από την έκτη θέση σκαρφάλωσε στην τρίτη ενώ σχεδόν μέχρι το τέλος διεκδίκησε την άνοδο της στην επόμενη κατηγορία. Το θετικότερο για μένα όμως ήταν ότι απέδωσε όμορφο, ποιοτικό και συνάμα αποτελεσματικό ποδόσφαιρο κάτι που αναγνωρίστηκε από τους πάντες (παράγοντες και προπονητές). Η ομάδα τερμάτισε έχοντας την καλύτερη επίθεση ενώ διατήρησε μηδέν παθητικό στο 50% των παιχνιδιών. Μετά το τέλος της προηγούμενης περιόδου οι δρόμοι μας με τον Ιάλυσο χώρισαν λόγω μιας παρεξήγησης, ωστόσο μια εβδομάδα πριν ξεκινήσουν οι αγωνιστικές υποχρεώσεις δέχτηκα νέα πρόταση για να καθοδηγήσω την ομάδα. Πράγματι παρέμεινα στο πόστο του προπονητή μέχρι και την ένατη αγωνιστική όπου λόγω προσωπικού προβλήματος αναγκάστηκα να παραιτηθώ αφήνοντας όμως την ομάδα στην πρώτη θέση της βαθμολογίας με τρεις βαθμούς διαφορά από τον δεύτερο και έχοντας ένα παιχνίδι λιγότερο, με απολογισμό επτά νίκες, μία ισοπαλία και μία ήττα. Κατά το διάστημα αυτό των δύο θητειών μου στην ομάδα εφάρμοσα πολλά από αυτά που έχω αποτυπώσει στα βιβλία μου πάντα με τις ανάλογες προσαρμογές. Ωστόσο τα θετικά αυτά αποτελέσματα στο διάστημα της παραμονής μου στο τιμόνι του Ιάλυσου έδειξαν ξεκάθαρα ότι η θεωρία μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη με επιτυχία εφόσον υπάρχει μεθοδικότητα, στοχευμένη εργασία αλλά και κατάλληλη προσαρμογή ανάλογα με την ποιότητα των υπαρχόντων ποδοσφαιριστών. Αυτό το τελευταίο είναι και σημείο κλειδί για την δημιουργία μιας επιτυχημένης ομάδας.

Ποιές είναι οι προσωπικές σας φιλοδοξίες;
Πέρα από τον στόχο της καθημερινής ατομικής βελτίωσης προσωπική μου επιδίωξη είναι να εργαστώ είτε ως πρώτος προπονητής είτε ως μέλος μιας προπονητικής ομάδας σε κορυφαίο επίπεδο, κατά προτίμηση σε κάποιο πρωτάθλημα του εξωτερικού. Επιπλέον τα τελευταία χρόνια έχω δεχτεί αρκετές προτάσεις ως ομιλητής και έχω ταξιδέψει σε διάφορες χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Κύπρος, το Κουβέιτ, το Ομάν και η Σαουδική Αραβία για συμμετοχή σε συνέδρια προπονητικής. Επίσης έχω δεχτεί προσκλήσεις και από αρκετούς συνδέσμους προπονητών στην Ελλάδα για συμμετοχή σε ημερίδες προπονητικής όπως της Δράμας, των Δωδ/σων, του Βόλου, του Πειραιά και της Καβάλας. Είναι κάτι που μου αρέσει ως διαδικασία και θα ήθελα πολύ να συνεχίσω να το κάνω. Τέλος την προηγούμενη και την τωρινή περίοδο παρακολούθησα τις δύο φάσεις της σχολής εκπαιδευτών προπονητών της ΕΠΟ με στόχο να γίνω εκπαιδευτής των προπονητών της Ελληνικής ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας κάτι που επίσης θα με ενδιέφερε ως προοπτική.

Τι πρέπει να κάνει ο προπονητής και ποιό πρέπει να είναι το σκεπτικό του;
Ο στόχος ενός προπονητή εξαρτάται από το ηλικιακό επίπεδο των ποδοσφαιριστών του. Ένας προπονητής σε αναπτυξιακές ηλικίες πρέπει να έχει ως στόχο την βελτίωση των ποδοσφαιριστών του και όχι πως θα κερδίσει πρωταθλήματα. Φυσικά μπορεί να εξυπηρετήσει και τους δύο στόχους αλλά η νίκη σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να υπερτερεί σε σημαντικότητα της βελτίωσης. Δυστυχώς πολλοί προπονητές αναπτυξιακών ηλικιών χρησιμοποιούν τα παιδιά ως σκαλοπάτι για να ανέλθουν προπονητικά δίνοντας μεγάλη έμφαση στην νίκη και την κατάκτηση πρωταθλημάτων και αγνοώντας την ατομική βελτίωση. Το άσχημο είναι ότι πολλοί γονείς έχουν άγνοια επ’ αυτού και θεωρούν καλούς και κατάλληλους για το παιδί τους, τους προπονητές που έχουν μοναδικό στόχο την νίκη και τα πρωταθλήματα. Όσον αφορά τους προπονητές των ανδρικών ομάδων για να είναι επιτυχημένοι καλό είναι να έχουν αναπτύξει μια προσωπική φιλοσοφία αλλά παράλληλα να είναι ευέλικτοι. Πρέπει να γνωρίζουν όλους τους σχηματισμούς και να προσαρμόζονται ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και την ποιότητα των ποδοσφαιριστών τους. Υπάρχουν πολλοί προπονητές που έχουν προτίμηση σε έναν συγκεκριμένο σχηματισμό και προσπαθούν να τον εφαρμόσουν σε κάθε ομάδα τους. Ωστόσο η επιλογή του σχηματισμού πρέπει να γίνεται με βάση τα χαρακτηριστικά των παικτών και όχι το αντίθετο. Πέρα όμως από τις τεχνικές γνώσεις και την προσαρμοστικότητα, η επιτυχία ή αποτυχία ενός προπονητή εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από την κατάλληλη ή μη διαχείριση των ποδοσφαιριστών και αυτός είναι ένας τομέας που επίσης επιδέχεται βελτίωση.

Ένα παιδί που θεωρητικά είναι “ταλέντο”, θέλει επιπλέον εξάσκηση για να μην μείνει απλά ένα… “ταλέντο”;
Κάθε ποδοσφαιριστής είτε θεωρείται ταλέντο είτε όχι, πρέπει να δουλέψει σκληρά για να εξελιχθεί. Υπάρχουν ταλέντα που επαναπαύθηκαν και δεν έπαιξαν σε υψηλό επίπεδο ενώ κάποιοι άλλοι ποδοσφαιριστές με λιγότερα προσόντα αλλά με πολύ δουλειά τους ξεπέρασαν. Ένα είναι σίγουρο, η σκληρή δουλειά κερδίζει το ταλέντο, γι’ αυτό εκτός από την σωστή προπόνηση οι προπονητές των αναπτυξιακών ηλικιών πρέπει να στοχεύσουν και στην απόκτηση της κατάλληλης νοοτροπίας από μεριάς των νεαρών ποδοσφαιριστών. Κρατώντας τα παιδιά «προσγειωμένα» και προσανατολισμένα στην δουλειά είναι ο μόνος τρόπος να δημιουργήσουμε ποδοσφαιριστές που θα παίξουν σε υψηλό επίπεδο.

Πώς βλέπεις το επίπεδο των προπονητών στον νομό μας;
Αν και λείπω οκτώ χρόνια από τη Δράμα παρακολουθώ όσο μπορώ τα τοπικά πρωταθλήματα. Βλέπω αρκετούς νέους προπονητές και αυτό είναι ευχάριστο τόσο για τους παράγοντες και τις ομάδες που τους εμπιστεύονται, όσο και για τους ίδιους τους προπονητές. Δεν μπορώ να γνωρίζω το επίπεδο, αλλά μπορώ να πω με σιγουριά ότι οι νέες γενιές των προπονητών έχουν ευκολότερη πρόσβαση στην γνώση απ’ ότι οι προηγούμενες. Το διαδίκτυο διευκολύνει πάρα πολύ όποιον θέλει να αναζητήσει πληροφορίες αρκεί φυσικά να έχει την ικανότητα να τις φιλτράρει και να τις βάλει σε μια τάξη. Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω ο κάθε προπονητής πρέπει να αναπτύξει την δική του φιλοσοφία όσον αφορά τον τρόπο παιχνιδιού και προπόνησης και αυτό δεν μπορεί να γίνει λαμβάνοντας ‘’σκόρπιες’’ πληροφορίες από δω και από ‘κει.

Θέλετε να στείλετε κάποιο μήνυμα στα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με το ποδόσφαιρο;
Τα παιδιά πρέπει πρώτα απ’ όλα να αγαπήσουν το ποδόσφαιρο και αυτός πρέπει να είναι ο πρωταρχικός στόχος των προπονητών στα τμήματα υποδομής. Σίγουρα θα υπάρξουν παιδιά τα οποία θα ασχοληθούν με στόχο την διασκέδαση και άλλα που θα επιδιώξουν να διακριθούν μέσα απ’ αυτό. Και οι δύο στόχοι μπορούν να εξυπηρετηθούν αφού το ποδόσφαιρο ως ομαδικό άθλημα μπορεί να προσφέρει την χαρά της δημιουργίας, της συνεργασίας, της αποδοχής και γενικότερα να βοηθήσει στην κοινωνικοποίηση. Οι νεαροί ποδοσφαιριστές που έχουν στόχο να διακριθούν μέσα απ’ αυτό θα πρέπει να δουλέψουν σκληρά (όπως αναφέρθηκε και παραπάνω η σκληρή δουλειά μπορεί να νικήσει το ταλέντο) και να προσέξουν και άλλες παραμέτρους που επηρεάζουν καθοριστικά την απόδοση όπως είναι η διατροφή, η κατάλληλη ξεκούραση για την αναπλήρωση, η ενδυνάμωση που θα προλάβει πιθανούς τραυματισμούς, η προσωπικότητα, η ψυχολογική υποστήριξη κ.ά. Δεν υπάρχει όριο στο πόσο μπορεί να εξελιχθεί κάποιος ποδοσφαιριστής. Αυτό εξαρτάται από το πόσο είναι διατεθειμένος να κοπιάσει.

Πρέπει οι γονείς να είναι προσεκτικοί στην επιλογή των ανθρώπων που εμπιστεύονται τα παιδιά τους;
Σαφέστατα και παίζει καθοριστικό ρόλο η επιλογή των κατάλληλων ανθρώπων. Ο προπονητής πρέπει πρώτα απ’ όλα να είναι παιδαγωγός και φυσικά να γνωρίζει το αντικείμενο. Κάθε ηλικία έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που επιβάλουν συγκεκριμένες επιβαρύνσεις και ερεθίσματα τόσο όσον αφορά τις φυσικές ικανότητες όσο και τα τεχνικά στοιχεία που πρέπει να αναπτυχθούν. Ακατάλληλα ερεθίσματα φυσικής κατάστασης μπορεί να οδηγήσουν στην πρόκληση τραυματισμών και στην πρόωρη εγκατάλειψη του αθλήματος ενώ αν δεν δοθούν τα απαραίτητα ερεθίσματα τεχνικής στην κατάλληλη ηλικία ο ποδοσφαιριστής, θα οδηγηθεί σε ελλείψεις που δύσκολα μετά καλύπτονται.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here