Ακούγονται ήδη οι «Νταχαρέδες» στα χωριά της Δράμας

0
1044

Κάλεσμα για τα δρώμενα του δωδεκαημέρου από τους τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους


 

O ήχος των κουδουνιών και των «Νταχαρέδων» ακούγονται ήδη στα χωριά της Δράμας όπου τις επόμενες ημέρες τα Λαϊκά Δρώμενα του Δωδεκαημέρου έχουν την τιμητική τους. Κάλεσμα στους κατοίκους της Δράμας και της ευρύτερης περιοχής να συμμετέχουν και να παρακολουθήσουν την τέλεση των δρωμένων που έλκουν την καταγωγή τους από την αρχαιότητα, απηύθυναν χθες ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας και οι πρόεδροι των Πολιτιστικών Συλλόγων στις κοινότητες όπου αυτά διεξάγονται ανά τον Νομό Δράμας.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Δράμας κ. Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ είπε ότι: «για ακόμα μία φορά, είμαστε στην ευχάριστη θέση να υποδεχθούμε τον χρόνο με τα πανάρχαια Λαϊκά Δρώμενα που θα δραματιστούν στις επτά Κοινότητες του Νομού μας. Η πολιτιστική κληρονομιά τους, που κρατάει από τα αρχαία χρόνια, είναι τεράστια και βαριά. Έχουμε ανάγκη τα Δρώμενα, για να στηριζόμαστε στο παρελθόν, ώστε να έχουμε ένα καλύτερο μέλλον, όπως μας αξίζει. Το έθιμο διατηρείται χάρη στους ανθρώπους που εκπροσωπούν την παράδοσή μας και φέρνουν σε πέρας με επιτυχία την όλη διοργάνωση. Ευχαριστούμε τους Προέδρους των Πολιτιστικών Συλλόγων που με καθημερινή προσπάθεια εργάζονται για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Εμείς ως Αντιπεριφέρεια στηρίζουμε χρηματοδοτικά και οργανωτικά την όλη προσπάθεια. Προσκαλούμε όλους τους κατοίκους του Νομού Δράμας, αλλά και όλης της χώρας, να στηρίξουν τα δρώμενα, να παρευρεθούν σε αυτά και να το διασκεδάσουν. Ήδη, υπάρχει τεράστιο τουριστικό ενδιαφέρον από επισκέπτες από άλλες περιοχές».
Ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Μοναστηρακίου και Πρόεδρος του Κέντρου Πολιτιστικής Ανάπτυξης Ανατολικής Μακεδονίας κ. Γιάννης Παπουτσής, αναφέρθηκε στην αρχαιότατη παράδοση που πηγάζει από τον μύθο και στηρίζεται στο τρίπτυχο ευετηρία – ευγονία – ευκαρπία και λαμβάνει τη σημερινή μορφή, καθώς και στη συνεχή προσπάθεια που γίνεται όλο τον χρόνο να στηριχθεί αυτή η πολιτιστική κληρονομιά, με επιστημονικά συνέδρια, ημερίδες και λοιπές δράσεις, σχετικά με τη λατρεία του Διονύσου και τα έθιμα που πηγάζουν από αυτήν. Κάλεσμα για συμμετοχή του κόσμου στις εκδηλώσεις των λαϊκών δρωμένων απηύθυναν και ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Ξηροποτάμου, ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Πετρούσας, ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Πύργων και ο πρόεδρος του Πολτιιστικού Συλλόγου Καλής Βρύσης, τονίζοντας ότι μεγαλύτερη σημασία έχει όχι απλά να παρακολουθήσει ο κόσμος τα λαϊκά δρώμενα αλλά κυρίως να συμμετάσχει σε αυτά.
Υπενθυμίζεται ότι στο Μοναστηράκι ένα κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός του δωδεκαημέρου είναι οι «Αράπηδες». Ένα έθιμο με μορφή δρωμένου, που τελείται την ημέρα των Θεοφανείων (6 Ιανουαρίου) για την ευετηρία. Στο θίασο των δρώντων ή «τσέτα, όπως λέγεται, μετέχουν ακόμη, οι Γκιλίγκες (νύφες), οι Παππούδες και οι Τσολιάδες (Εύζωνοι). Στην πλατεία του χωριού στήνεται ο τρανός χορός και ακολουθεί η αναπαράσταση του εικονικού γάμου ή πολέμου, καθώς και η αναπαράσταση του εικονικού οργώματος και της σποράς.
Στην Καλή Βρύση, κυρίαρχο στοιχείο είναι τα «Μπαμπούγερα», όπως αποκαλούνται οι μεταμφιεσμένοι που κάνουν την εμφάνισή τους στους δρόμους του χωριού, ορμητικοί και υπερκινητικοί, ωσάν σύγχρονοι σάτυροι (ακόλουθοι) του θεού Διόνυσου. Ένα δρώμενο που έχει τις ρίζες του στη λατρεία του θεού Διόνυσου κατά την αρχαιότητα. Το έθιμο κορυφώνεται στις 8 Ιανουαρίου με την αναπαράσταση του εικονικού γάμου.
Στον Ξηροπόταμο, στη μεταμφίεση των Αράπηδων κυριαρχεί το μαύρο χρώμα, μαύρες φλοκωτές κάπες, εντυπωσιακές υψικόρυφες προσωπίδες και κεφαλοστολές από γιδοπροβιές. Κατά τη διάρκεια αναβίωσης του δρωμένου, η ομάδα (τσέτα) των «Αράπηδων» παρελαύνει στους δρόμους, κάτω από τους εκκωφαντικούς ήχους των κουδουνιών τους. Την τσέτα συμπληρώνουν, ο «Εύζωνες» (γαμπροί), οι «Γκελίγκες» (νύφες) και οι «Μάνγκουδες» (παλιάτσοι). Δύο αρχηγοί ομάδων παλεύουν μέχρι την τελική πτώση του ενός. Ακολούθως, γύρω από τον πεσμένο αρχηγό, μαζεύονται όλοι, σε μια μυσταγωγία, που τελειώνει με την ανάσταση του νεκρού και τον ιδιόρρυθμο ξέφρενο χορό όλων, συμβολίζοντας έτσι, τη χειμερία νάρκη της φύσης και την ανάστασή της με τον ερχομό της άνοιξης.
Το «Μπάμπιντεν» στην Πετρούσα είναι δρώμενο που αποβλέπει στην καλοτυχία, τη γονιμότητα, την καρποφορία, την απελευθέρωση της γης από τα δεσμά του χειμώνα. Κυρίαρχο στοιχείο του εθίμου είναι η καμήλα, η οποία συμβολίζει τις περιπέτειες του ανθρώπου μέσα στη ζωή και το χρόνο και την αποφασιστικότητά του να συνεχίσει να παλεύει κόντρα στις ελλείψεις και τις στερήσεις. Το Μπάμπιντεν κορυφώνεται στις 8 Ιανουαρίου, με την αναπαράσταση οργώματος και σποράς καθώς και άλλων εργασιών, με την παρουσία του σταχτή και των «ανδρείκελων» που αναπαριστούν την γενετήσια ορμή και με γλέντι που συνεχίζεται μέχρι αργά το βράδυ.
Στον Βώλακα κάθε εποχή του χρόνου, οι ντόπιοι αναβιώνουν με μοναδικό τρόπο, αρχαία έθιμα, όλα πλούσια σε συμβολισμούς. Εικονική σπορά, μιμητικό όργωμα, νύφες, κουμπάροι, ροπαλοφόροι, όλοι έχουν τον ρόλο τους στο δρώμενο που ξορκίζει το κακό από το χωριό, εδώ και αιώνες. Έθιμα όπως αυτά της «μπάρας», των «Αράπηδων», το «Μπάμπιντεν» έρχονται να αναβιώσουν μέσα σε ένα κλίμα σκωπτικό, σατυρικό και γιορτινό.
Στο Παγονέρι το δρώμενο των «Χαράπηδων» ή «Αράπηδων», αναβιώνει κάθε χρόνο (6 Ιανουαρίου) και σε αυτό κυριαρχούν τα πειράγματα, οι χοροί και τα τραγούδια υπό τους ήχους της γκάιντας και του νταχαρέ. Οι «Αράπηδες» είναι μεταμφιεσμένοι με προβιές που καλύπτουν όλο το σώμα, φέρουν μάσκα με τρεις τρύπες για τα μάτια και το στόμα, στη μέση κρεμούν κουδούνια, στο χέρι κρατούν ξύλινα σπαθιά και στάχτη και στα πόδια φέρουν γουρουνοτσάρουχα.
Τέλος στα δρώμενα των Πύργων συμμετέχουν όλοι οι κάτοικοι του χωριού πίνοντας και χορεύοντας υπό τους ήχους της γκάιντας, της μακεδονικής λύρας και του νταχαρέ ενώ σημείο αναφοράς αποτελούν οι μεταμφιέσεις και οι εικονικές αναπαραστάσεις, με ευετηρικό πάντα χαρακτήρα και με έντονους συμβολισμούς.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ