Δίαιτες «αποτοξίνωσης»: Η κατάρρευση ενός μύθου!

0
1783

Αχιλλέας ΠαπαδόπουλοςΤου Αχιλλέα Παπαδόπουλου,
Ειδικού Καρδιολόγου


Αφού τέλειωσαν οι γιορτές, όλοι έχουμε στο μυαλό μας, βέβαια, την «δίαιτα»… Και πάντα, κάποιος γνωστός μας θα ξεκινήσει μια «δίαιτα αποτοξίνωσης». Ακούγεται σωστό. Eίναι όμως; Σε δίαιτα αποτοξίνωσης, το σκεπτικό είναι ότι χρειαζόμαστε, για ένα διάστημα, να «καθαρίσουμε» τον οργανισμό μας από τις τοξίνες, για να διατηρήσουμε την καλή μας υγεία. Οι ισχυρισμοί των οπαδών αυτού του τύπου διατροφής είναι: “μαγική” απώλεια βάρους, βοήθεια στη διαδικασία της πέψης, βελτίωση στην εμφάνιση των μαλλιών, νυχιών και του δέρματος, βελτίωση επιπέδου ενέργειας στον οργανισμό, ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Οι δίαιτες αποτοξίνωσης διαρκούν από μια εβδομάδα μέχρι ένα μήνα και χαρακτηρίζονται από:
-Περίοδο νηστείας με πρόσληψη ελάχιστης τροφής για ένα σύντομο χρονικό διάστημα.
-Αποκλειστική κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.
-Αποφυγή αμυλούχων τροφίμων και γαλακτοκομικών προϊόντων.
-Γενικά κατανάλωση μικρής ποσότητας τροφής.
-Αποφυγή καφεΐνης και αλκοόλ.

Αν το σώμα, όντως, συσσώρευε πολλές τοξίνες, τότε θα αισθανόμασταν άρρωστοι, όπερ δεν συμβαίνει. Το σκεπτικό της δίαιτας αυτής είναι παράλογο και χωρίς καμία επιστημονική βάση. Με το διαιτολόγιο αυτό, το σώμα στερείται τροφής – θερμίδων με αποτέλεσμα το σώμα να συνθέτει κετόνες. Οι χημικές αυτές ουσίες προκαλούν ναυτία, αφυδάτωση, αίσθηση αδυναμίας, ελαφρύ πονοκέφαλο. Επιπλέον, λόγω της έλλειψης πρωτεϊνών από τις τροφές, αποσυντίθενται οι μύες για να δημιουργηθούν οι απαραίτητες πρωτεΐνες, αποδυναμώνοντας τελικώς και το ανοσοποιητικό σύστημα.
Όλοι σκεπτόμαστε, βέβαια, πως μπορεί να κάνει κακό μια διατροφή που στηρίζεται στα φρούτα και λαχανικά; Σαφέστατα, τα φρούτα και τα λαχανικά είναι αναπόσπαστο κομμάτι ενός υγιεινού και ισορροπημένου διαιτολογίου, και πρέπει να καταναλώνουμε τουλάχιστον 5 μερίδες από αυτά σε καθημερινή βάση. Είναι η ομάδα τροφίμων, που μας παρέχει τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, αντιοξειδωτικές ουσίες και φυτικές ίνες. Όμως κανένα φρούτο η λαχανικό δεν παρέχει από μόνο του ΟΛΑ τα θρεπτικά συστατικά, που χρειάζεται κάθε μέρα ο ανθρώπινος οργανισμός. Γι’ αυτό και η ποικιλία τροφίμων είναι αυτή από την οποία καθορίζεται ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο.
Οι οπαδοί της δίαιτας αυτής ισχυρίζονται, επίσης, ότι για να «αποτοξινωθούμε» πρέπει να αποβάλλουμε από το διαιτολόγιό μας τρόφιμα, όπως το αλεύρι και τα γαλακτοκομικά. Το σωστό όμως είναι ότι τα τρόφιμα αυτά παρέχουν στον οργανισμό πολύ σημαντικά θρεπτικά συστατικά, ως το ασβέστιο και οι υδατάνθρακες και είναι επικίνδυνο να τα αποκλείουμε από το φαγητό μας.
Η νηστεία, δηλαδή μειωμένη πρόσληψη τροφής, παρέχει στον οργανισμό λίγη ενέργεια – θερμίδες και μειωμένα θρεπτικά συστατικά από αυτά που χρειάζεται για να διατηρηθεί υγιής. Ωστόσο, η μείωση του βάρους, που βλέπει κάποιος ακολουθώντας ένα τέτοιο διαιτολόγιο, είναι περισσότερη λόγω ελαττώσεως υγρών, γλυκογόνου – αποθήκης υδατανθράκων του οργανισμού και μυϊκής μάζας, από όσο του λιπώδους ιστού (λίπους). Ο άνθρωπος μπορεί να έχει γενική αίσθηση κόπωσης και ζάλης, που οφείλονται στην περιορισμένη θερμιδική πρόσληψη σε διαιτολόγιο αποτοξίνωσης. Ο οργανισμός δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στο καθημερινό πρόγραμμα του προσώπου, πόσο ακόμα σε κάποια επιπλέον φυσική δραστηριότητα, γεγονός που συνδέεται με τη διατήρηση του ιδανικού βάρους και της καλής υγείας. Στο τέλος του προγράμματος αποτοξίνωσης, το πρόσωπο επιστρέφει στις προηγούμενες συνήθειες διατροφής, οπότε και το βάρος επανέρχεται στο φυσιολογικό.
Σίγουρα, στο πλαίσιο ενός «υγιεινού» διαιτολογίου πρέπει να αποφεύγουμε την υψηλή κατανάλωση αλκοόλ και τροφίμων, που είναι πλούσια σε λίπος και ζάχαρη. Για τη διατήρηση του καλού επιπέδου της υγείας και του ιδανικού μας βάρους, πρέπει να ακολουθούμε ισορροπημένο διαιτολόγιο, βάσει των αρχών της μεσογειακής διατροφής.

Ως γνωστόν, μεσογειακή διατροφή σημαίνει:
-Υψηλή κατανάλωση ελαιολάδου, οσπρίων, δημητριακών, φρούτων και λαχανικών.
-Μέτρια πρόσληψη ψαριών, κρασιού και γαλακτοκομικών προϊόντων, κυρίως σε τυρί και γιαούρτι.
-Χαμηλή πρόσληψη κρέατος και προϊόντων αυτού και λιγότερο αλάτι.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ