Επιτυχημένα και φέτος τα «Αίθρια λογοτεχνικά απογεύματα»

0
2549

Το Φεστιβάλ της Δράμας μας ξεναγεί και φέτος στους δρόμους της λογοτεχνίας και του γραπτού λόγου.
Σήμερα στις 6 η παρουσίαση του βιβλίου της Λένας Διβάνη «Ζευγάρια που έγραψαν την ιστορία της Ελλάδας».

Το φετινό Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας γίνεται κάτω από συνθήκες μιας πρωτόγνωρης υγειονομικής κρίσης. Ωστόσο, απέδειξε ξεκάθαρα ότι ακόμη και με αυτές τις συνθήκες μπορεί να βρίσκει αποτελεσματικούς τρόπους, προκειμένου να διατηρήσει την επικοινωνία αλλά και την στενή σχέση που οικοδομεί επί 42 χρόνια με τους χιλιάδες φίλους του σε όλο τον κόσμο. Για ακόμη μια φορά, έγινε εμφανές ότι ο θεσμός μπορεί να μας ταξιδεύει, με την ίδια άνεση που το κάνει στην μεγάλη οθόνη, στον χώρο της λογοτεχνίας, της ποίησης και των υπολοίπων τεχνών.
Τα «Αίθρια λογοτεχνικά μεσημέρια» είναι μια ακόμη απόδειξη της παραπάνω διαπίστωσης. Πρόκειται για πετυχημένες λογοτεχνικές παρουσιάσεις που διεξάγονται τα τελευταία δέκα χρόνια. Φέτος μετονομάστηκαν σε «Αίθρια Λογοτεχνικά Απογεύματα» μιας και αρχίζουν στις 18.00 το απόγευμα αλλάζοντας και στέκι… αφού από τον αίθριο των γραφείων του φεστιβάλ πλέον διεξάγονται στο δημοτικό θερινό κινηματογράφο «Αλέξανδρος».
Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει καθημερινές λογοτεχνικές παρουσιάσεις έως και την Παρασκευή.
Σήμερα, Παρασκευή, στις 18.00 θα γίνει η παρουσίαση της βιογραφίας «Ζευγάρια που έγραψαν την ιστορία της Ελλάδας», (εκδόσεις Πατάκη, 2019), της Λένας Διβάνη, συγγραφέα και Καθηγήτριας Ιστορίας Εξωτερικής Πολιτικής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, από τον δημοσιογράφο και συγγραφέα, Παύλο Μεθενίτη.
Για το βιβλίο θα μιλήσει, φιλοξενούμενη της εκδήλωσης, και η ίδια η συγγραφέας. Από τις σελίδες του βιβλίου, όπως και ο ίδιος ο τίτλος του εύγλωττα δηλώνει, παρελαύνουν ζευγάρια της νεότερης ελληνικής ιστορίας, όπως, μεταξύ άλλων, ο Δημήτριος Υψηλάντης και η Μαντώ Μαυρογένους, ο Όθωνας και η Αμαλία, ο Νίκος Μπελογιάννης και η Έλλη Παπά, ο βασιλιάς Παύλος και η Φρειδερίκη, ενώ, μέσα από τη διεισδυτική σκιαγράφηση των προσωπικών τους σχέσεων και της δυναμικής αυτών, συντίθεται, κατ’ ουσίαν, όλη η ιστορική πορεία της νεότερης Ελλάδας.
Την Τρίτη έγινε η έναρξη των Αίθριων Λογοτεχνικών Απογευμάτων, για πρώτη φορά στον Θερινό Κινηματογράφο «Αλέξανδρο». Φέτος, τα Αίθρια ξεκίνησαν με λογοτεχνικά περιοδικά αντί για βιβλία και με εκλεκτούς καλεσμένους. Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Παύλος Μεθενίτης παρουσίασε την «Δίοδο 66100» και τον «Μαδραγόρα», δύο καταξιωμένα περιοδικά. Ο Κώστας Κρεμμύδας, εκδότης του «Μανδραγόρα» μίλησε για το σημαντικό μακρόβιο περιοδικό, και ακολούθησε παρέμβαση του συγγραφέα Χρήστου Χαρτοματσίδη, ενώ για τη «Δίοδο», το καλαίσθητο Δραμινό περιοδικό, ανέβηκε στο βήμα ο διευθυντής σύνταξης του εντύπου Βασίλης Τσιαμπούσης και το μέλος της Συντακτικής Επιτροπής, Αθανάσιος Κάζης.
Ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Παύλος Μεθενίτης, ανάμεσα σε άλλα, κατά την παρουσίαση των δυο περιοδικών σημείωσε: «Η Δίοδος κι ο Μανδραγόρας, ας μου επιτραπεί η σύγκριση, είναι αναλόγου γοητείας, μόνο που κινούνται σε εντελώς άλλα νερά. Δεν καταγράφουν το φυσικό και ανθρωπογενές μας περιβάλλον, αλλά τη λαμπρότητα του εσωτερικού τοπίου του Ανθρώπου, με άλφα κεφαλαίο: «Λογοτεχνία, ποίηση, ζωγραφική, φωτογραφία», είναι οι κατηγορίες των περιεχομένων της Διόδου. Αλλά και ιστορικά θέματα φιλοξενούνται στις σελίδες της, από το κοινωνικό, οικονομικό, ακόμα και το αρχιτεκτονικό παρελθόν της Δράμας, τεκμηριωμένα με σπάνιο φωτογραφικό υλικό.
Άλλωστε, αναγράφεται στον τίτλο της: «εξάμηνη περιοδική έκδοση λόγου και τέχνης», λέει, και να πούμε πως έχουν εκδοθεί συνολικά 18 τεύχη, από το 2009 μέχρι σήμερα. Το περιοδικό εκδίδεται από τη Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Κοινωνικής Πολιτιστικής και Τουριστικής Ανάπτυξης του Δήμου Δράμας, με τον Βασίλη Τσιαμπούση να υπογράφει την διεύθυνση σύνταξης. Βέβαια, η απαράμιλλη ποιότητα της Διόδου, οφείλεται, πρέπει να το πούμε κι αυτό, στην εταιρεία Raycap που ανέλαβε τα έξοδα της έκδοσης.
Ο Μανδραγόρας τώρα, είναι ένα «τετραμηνιαίο περιοδικό για την τέχνη και τη ζωή», όπως διαβάζω στον τίτλο του. Εξήντα δύο τεύχη, φίλες και φίλοι, από το 1993 μέχρι σήμερα – δεν τα λες και λίγα. Σ’ αυτό το τεύχος που έχω στα χέρια μου, ο αναγνώστης έχει ένα εξίσου, με τη Δίοδο, πλούσιο μενού: ποίηση, πεζογραφία, μεταφρασμένα κείμενα, δύο πλουσιότατα αφιερώματα, στον Βασίλη Βασιλικό και στον Αλέκο Ζούκα, δοκίμιο και βιβλιοπαρουσιάσεις, κι όλα αυτά διανθισμένα με ωραία έργα του ζωγράφου Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλου. Εκδότης του Μανδραγόρα είναι ο Κώστας Κρεμμύδας…”


Την Τετάρτη, έγινε η παρουσίαση του βιογραφικού μυθιστορήματος “Η ΕΙΡΗΝΗ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ” του ζωγράφου, ενδυματολόγου-σκηνογράφου & λογοτέχνη Φαίδωνα Πατρικαλάκι (εκδόσεις Μανδραγόρας, 2017), από το συγγραφέα και δημοσιογράφο, Παύλο Μεθενίτη, με τη συμμετοχή της ποιήτριας και δικηγόρου, Πολύνας Γ. Μπανά.
Για το βιβλίο μίλησε και ο εκδότης του Κώστας Κρεμμύδας. Το βιβλίο αποτελεί το “κύκνειο άσμα” στο χώρο της λογοτεχνίας του Δραμινού στην καταγωγή, πολυγραφότατου Φαίδωνα Πατρικαλάκη, μίας καλλιτεχνικής, με την πλέον κυριολεκτική αναγεννησιακή έννοια, προσωπικότητας που διέπρεψε, σχεδόν για έξι δεκαετίες, στο χώρο της ζωγραφικής, της ενδυματολογίας & της σκηνογραφίας, της γλυπτικής, της κεραμικής, της ποίησης, της πεζογραφίας αλλά και της θεωρίας & ιστορίας της ενδυματολογίας, της μουσικής, ακόμη και της λαογραφίας.
Επίσης έγινε παρουσίαση της ποιητικής συλλογής “ΤΟΣΟ ΗΘΕΛΕ ΤΟ ΣΤΗΘΟΣ” της ποιήτριας και Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Θεατρολογίας του Α.Π.Θ., Καλλιόπης Εξάρχου (εκδόσεις Σοκόλη, 2020), από τον συγγραφέα και δημοσιογράφο, Παύλο Μεθενίτη, με τη συμμετοχή της ποιήτριας και δικηγόρου, Πολύνας Γ. Μπανά.
Την Πέμπτη έγινε η παρουσίαση της αυτοβιογραφίας; (το ερωτηματικό του ιδίου του συγγραφέα) “ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΡΓΟΤΕΡΑ” του σκηνοθέτη Δημήτρη Σοφιανόπουλου (εκδόσεις Ποταμός, 2019), από το συγγραφέα και δημοσιογράφο, Παύλο Μεθενίτη.
Για το βιβλίο μίλησε και ο ίδιος ο -αυτοβιογραφούμενος – συγγραφέας. Ο γνωστός σκηνοθέτης, Δημήτρης Σοφιανόπουλος, με οικονομικές σπουδές σε Αμερική και Βρετανία, με ένα πέρασμα από θέση οργανισμού του Υπουργείου Χωροταξίας, από την οποία παραιτήθηκε πολύ γρήγορα για να αφοσιωθεί στη σκηνοθεσία, έχοντας, μεταξύ πολλών άλλων, διαγράψει μία σκηνοθετική διαδρομή στην τηλεόραση περίπου 20 ετών & διατελέσει Γενικός Διευθυντής Τηλεόρασης στην ΕΡΤ, αφηγείται την ενδιαφέρουσα διαδρομή της ζωής του, αναφερόμενος σε πρόσωπα και πράγματα από τον χώρο της 7ης Τέχνης (και όχι μόνο).
Επίσης την Πέμπτη έγινε και η παρουσίαση της Ανθολογίας μικροδιηγήματος «ΜΕ ΜΙΑ ΣΧΕΔΙΑ- 100 λέξεις σε 100 ώρες για τη Σχεδία», από το συγγραφέα και δημοσιογράφο, Παύλο Μεθενίτη, με τη συμμετοχή της ποιήτριας και δικηγόρου, Πολύνας Γ. Μπανά.
Για την ανθολογία μίλησαν ο συγγραφέας και μέλος ΕΔΙΠ του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. Σπύρος Κιοσσές, ο ποιητής και Επίκουρος Καθηγητής Λατινικής Φιλολογίας του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. Χάρης Μιχαλόπουλος και η συγγραφέας και αρθρογράφος Φωτεινή Ναούμ, ενώ θα απεύθυνε χαιρετισμό, εκ μέρους των εκδόσεων “Παρατηρητής της Θράκης”, η δημοσιογράφος Νατάσα Βαφειάδου.
Τα έσοδα από τις πωλήσεις της Ανθολογίας, η οποία μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις “Παρατηρητής της Θράκης”, σε επιμέλεια της φιλολόγου & επιμελήτριας εκδόσεων Ξανθής-Τζένης Κατσαρή και διατέθηκε προς πώληση κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, θα διατεθούν στο γνωστό περιοδικό δρόμου για τους αστέγους “ΣΧΕΔΙΑ”.
Στην Ανθολογία περιλαμβάνονται 502 συνολικά μικροδιηγήματα, εκ των οποίων ΑΦΕΝΟΣ τα 424 προέκυψαν από ένα διαγωνισμό μικροδιηγήματος έως 100 λέξεων που διεξήχθη διαδικτυακά, προς ενίσχυση του εν λόγω περιοδικού δρόμου “Σχεδία” και διαρκούσε μόλις 100 ώρες, με πρωτοβουλία των ως άνω τριών ομιλητών και επιμελήτριας οι οποίοι συγκρότησαν και την κριτική επιτροπή του διαγωνισμού και αφετέρου τα υπόλοιπα 78 αποτελούν συνεισφορά γνωστών λογοτεχνών στο εν λόγω εγχείρημα.
Στο πλαίσιο της παρουσίασης, υπήρξε επίσης, διαθέσιμο δωρεάν πληροφοριακό υλικό για το περιοδικό δρόμου “Σχεδία”, το νέο τεύχος του περιοδικού προς πώληση καθώς και μία μικρή έκθεση από προηγούμενα τεύχη της “Σχεδίας”, προκειμένου οι παριστάμενοι να γνωρίσουν από κοντά, αυτό το, μοναδικό στην Ελλάδα, περιοδικό δρόμου για αστέγους, με την πάντα ενδιαφέρουσα ύλη, την άψογη επιμέλεια και, πρωτίστως, το τόσο σημαντικό, από άποψη κοινωνικής ευαισθησίας κι αλληλεγγύης, προορισμό, το οποίο, μέχρι σήμερα, κυκλοφορεί, αποκλειστικά, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ