Γ. Δεμερτζής στα «X»: «Εστιάζουμε στην αναβάθμιση του φεστιβάλ»

0
369

Αντιρρήσεις της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών για τον φετινό αριθμό των επιλεγμένων ταινιών του Φεστιβάλ Δράμας.

Αντιρρήσεις για τον αριθμό των ταινιών που επιλέχθηκαν, προκειμένου να διαγωνιστούν στη φετινή διοργάνωση του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, εξέφρασε με ανακοίνωσή της τη Δευτέρα η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών.
Οι ταινίες που επιλέχθηκαν φέτος ήταν 34 από τις 275 που υποβλήθηκαν, ενώ πέρσι είχαν επιλεγεί οι 40 από τις 240 υποβληθείσες. Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών θεωρεί εν ολίγοις, μέσα από σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε, ότι η μείωση των ταινιών δεν βοηθά τους νέους κινηματογραφιστές. Η άποψη του Πολιτιστικού Οργανισμού – Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, όμως, είναι εντελώς διαφορετική, όπως άλλωστε διαφορετική είναι και η άποψη πολλών ακόμη κινηματογραφιστών, οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια ανέφεραν ότι ο αριθμός των ταινιών που προβάλλονται στο Φεστιβάλ της Δράμας ήταν πολύ μεγάλος και ότι το επίπεδο πολλών από αυτές δεν ήταν αυτό που θα έπρεπε.
Ο Πολιτιστικός Οργανισμός θεωρεί ότι η φετινή απόφαση για μικρότερο αριθμό επιλεγμένων ταινιών (σε σχέση με πέρσι) όχι μόνο ήταν αναγκαία λόγω της πανδημίας, αλλά και ότι εξυπηρετεί το στόχο για άνοδο του επιπέδου των ταινιών που προβάλλονται στο φεστιβάλ. Στην κατεύθυνση αυτή, άλλωστε, κινείται και η θέση του προέδρου του Πολιτιστικού Οργανισμού κ. Γιώργου Δεμερτζή, ο οποίος μίλησε στα «Χ» για το ίδιο θέμα.
Ο κ. Γ. Δεμερτζής μιλώντας χθες στα «Χ» ανέφερε ότι: «Τις προηγούμενες ημέρες ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, κ. Γιάννης Σακαρίδης είχε συνάντηση με τον πρόεδρο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών κ. Χάρη Παπαδόπουλο. Σε αυτή τη συνάντηση, λοιπόν, περιέργως δεν έγινε καμία νύξη από τον πρόεδρο της ΕΕΣ για το θέμα του αριθμού των διαγωνιζομένων ταινιών… Οι λόγοι για τους οποίους αποφασίστηκε να επιλεγεί μικρότερος αριθμός ταινιών φέτος αφορούν καταρχάς την αναβάθμιση του Φεστιβάλ.
Επιδίωξή μας είναι να ακολουθήσουμε όλα τα σύγχρονα δημοφιλή διεθνή φεστιβάλ που έχουν μικρότερα προγράμματα. Αυτό είναι το σκεπτικό μας. Το θέμα δεν είναι να γεμίζει το πρόγραμμα με μεγάλο αριθμό ταινιών. Από την πλευρά των κινηματογραφιστών που υπέβαλαν τις ταινίες τους δεν υπήρξαν διαμαρτυρίες, διότι η διαδικασία έγινε απολύτως αξιοκρατικά.
Ένας ακόμα λόγος που συνετέλεσε στην απόφαση για την επιλογή μικρότερου αριθμού ταινιών ήταν και οι φετινές συνθήκες της πανδημίας. Είμαστε υποχρεωμένοι να βρούμε τρόπους να διαφυλάξουμε τη δημόσια υγεία κατά την διοργάνωση του φεστιβάλ. Φανταστείτε να γίνονται συνεχή διαλείμματα ανάμεσα στις προβολές με δεδομένα τα μέτρα που έχουν αποφασιστεί για τη λειτουργία των κινηματογράφων.
Η απόφαση για τον φετινό αριθμό επιλεγμένων ταινιών είναι, άλλωστε, σύμφωνη και με τις απόψεις πολλών κινηματογραφιστών και ανθρώπων του κινηματογράφου, που έκαναν παλαιότερα παράπονα ότι το πρόγραμμα προβολών είναι πολύ μεγάλο. Έλεγαν, επίσης, ότι προβάλλονται ταινίες που δεν αξίζουν, αλλά εγκρίνονται για να εξυπηρετήσουν κάποιες χάρες. Κοιτάξτε, όταν θέλεις να αναβαθμίσεις έναν θεσμό, θα πρέπει να κάνεις και τομές. Φέτος για πρώτη φορά βάζουμε στη διοργάνωση και τον κόσμο της Δράμας, όπως για παράδειγμα τον Σύλλογο Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών που θα συμμετέχει ενεργά στις προφεστιβαλικές εκδηλώσεις. Κάνουμε φέτος περισσότερα βήματα για την αναβάθμιση του Φεστιβάλ και εκεί εστιάζουμε».

Η ανακοίνωση της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών που δημοσιοποιήθηκε τη Δευτέρα 20 Ιουλίου αναφέρει τα εξής:
«ΟΙ ΝΕΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ ΔΕΝ ΑΝΑΠΝΕΟΥΝ…
Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας ήταν πάντα ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ που στήριζε σε όλα τα χρόνια της παρουσίας του τους νέους κινηματογραφιστές, προβάλλοντας δυναμικά τα πρώτα βήματα της δημιουργικής τους πορείας.
Με έκπληξη είδαμε φέτος, χρονιά στην οποία αυξήθηκε εντυπωσιακά ο αριθμός των αιτήσεων συμμετοχής σε 275, να μειώνεται δραματικά από την προκριματική επιτροπή ο αριθμός των επιλεγμένων ταινιών μόλις σε 34, αποκλείοντας έτσι πολυάριθμους νέους δημιουργούς από τον διάλογο με το κοινό τους όπως και από τον καταξιωμένο διεθνή ρόλο του Φεστιβάλ.
Σήμερα που οι νέοι κινηματογραφιστές ολοκληρώνουν και καταθέτουν με όλες τις οικονομικές δυσκολίες και με δικά τους κυρίως μέσα έναν μεγάλο αριθμό ετήσιας κινηματογραφικής παραγωγής, κρίνουμε απαράδεκτη μια τόσο περιοριστική επιλογή έναντι όλων αυτών των κατατεθειμένων προτάσεων. Στις παρούσες μοναδικές συνθήκες της πανδημίας του κορωνοϊού που ζούμε και που έχει επηρεάσει αρνητικά όλα τα είδη της κινηματογραφικής παραγωγής, επιβάλλεται η μέγιστη επικοινωνία όλων των νέων κινηματογραφιστών με το κοινό τους. Θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί ένα ανοιχτό Πανόραμα με παράλληλες εναλλακτικές προβολές στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, για την αξιολόγηση του συνόλου των ταινιών μικρού μήκους.
Αυτός είναι ο πολιτιστικός και κοινωνικός ρόλος ενός Φεστιβάλ, που πρόσφατα μάλιστα αυξήθηκε εντυπωσιακά η χρηματοδότησή του. Δεν αμφισβητούμε καθόλου την ποιότητα των ταινιών που ήδη προκρίθηκαν και των δημιουργών τους, αλλά θεωρούμε σημαντικό να μην αποκλείονται οι ποικίλες δημιουργικές φωνές σε ύφος και σε γραφή, που εμπεριέχονται στο μέγιστο φετινό αριθμό συμμετοχών. Αντίθετα, φέτος εισπράξαμε από τον νέο Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Φεστιβάλ, Γιάννη Σακαρίδη, μια συρρικνωμένη επιλογή των ταινιών έναντι μιας ευφάνταστης, τολμηρής παρουσίασης της συνολικής κινηματογραφικής γραφής, χαρακτηριστικό που κρατούσε το Φεστιβάλ ζωντανό μέχρι σήμερα.
Κανείς και ποτέ έως τώρα δεν μπόρεσε υπεύθυνα να πει για το έργο ενός νέου δημιουργού στα πρώτα του βήματα: «Αριστούργημα!» ή αντίθετα: «Σε αποκλείω…», αλλά πάντα έχει χρέος να τον προτρέπει: «Προχώρα, τόλμησε!».
Η Δράμα, ένα καταξιωμένο εθνικό και διεθνές πλέον φεστιβάλ, όφειλε να κάνει το οραματικό ανοιχτό βήμα της προς τα εμπρός. Αυτό περιμέναμε, ειδικά φέτος, όλοι από τη νέα Διεύθυνση. Αντίθετα, το Φεστιβάλ φάνηκε φειδωλό και κινήθηκε φοβισμένα, δείχνοντας μέχρι στιγμής μια εικόνα κατώτερη του μοναδικού ρόλου του. Κι αυτό, δυστυχώς, δεν ενισχύει το παρόν και κυρίως το μέλλον της νέας γενιάς των Ελλήνων κινηματογραφιστών».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here