Λατρεμένα μου παιδιά, σας γνωρίζω την πρόληψη

0
4127

Του Αχιλλέα Παπαδόπουλου, Ειδικού Καρδιολόγου

Μέρος Α’

Πολύ συχνά θεωρούμε ότι οι καρδιαγγειακές παθήσεις δεν αφορούν παρά μόνο τους ηλικιωμένους. Τα παιδιά, όμως, είναι εξίσου ευάλωτα. Η διαδικασία της αθηροσκλήρυνσης, άρα ο κίνδυνος για καρδιαγγειακές παθήσεις, ξεκινά ακόμη και πριν από τη γέννηση κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του εμβρύου, και αυξάνεται σημαντικά κατά τη διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Αυτή ακριβώς η διαδικασία προϋποθέτει την παρουσία προδιαθεσικών παραγόντων κινδύνου, όπως είναι η υπερλιπιδαιμία και η αρτηριακή υπέρταση, που ενίοτε μπορεί να αφορούν ακόμη και τα παιδιά και τους εφήβους.
Σε αρκετές μελέτες έχει φανεί ότι η αυξημένη κακή χοληστερίνη (LDL-χοληστερίνη), το κάπνισμα, η παχυσαρκία, η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας και η υπεργλυκαιμία συσχετίζονται με την παρουσία αθηρωματικών βλαβών σε παιδιά και εφήβους, ενώ η αυξημένη καλή χοληστερίνη (ΗDL-χοληστερίνη) δρα προστατευτικά. Τα παιδιά κινδυνεύουν επειδή έχουν περιορισμένο έλεγχο στο περιβάλλον τους και συχνά περιορισμένες επιλογές υγιούς διαβίωσης, με αποτέλεσμα την αύξηση του καρδιαγγειακού κινδύνου στην ενήλικη ζωή τους. Είναι πολύ σημαντική, λοιπόν, η υποχρέωση των γονέων, των καθηγητών και των επαγγελματιών υγείας να ενημερώσουν και να εκπαιδεύσουν σωστά τα παιδιά, αλλά και να σταθούν δίπλα τους ως θετικά πρότυπα, υιοθετώντας υγιεινές επιλογές στην καθημερινή τους ζωή.
Το σπίτι μας αποτελεί τον κόμβο όλων των οικογενειακών δραστηριοτήτων και το κεντρικό σημείο αναφοράς στην ζωή όλων μας. Έτσι, μπορεί να γίνει το ιδανικό μέρος για την ανάληψη πρωτοβουλίας κάθε φορά, που θα έχει πάντα στόχο την καρδιακή μας υγεία.
Με την υιοθέτηση της κατάλληλης συμπεριφοράς στο περιβάλλον του σπιτιού, οι παθήσεις της καρδιάς και τα εγκεφαλικά επεισόδια είναι δυνατό να μειωθούν και οι άνθρωποι σε όλον τον κόσμο να μπορούν να ζήσουν περισσότερο και καλύτερα.
Αρκούν μικρές μόνο αλλαγές για να πετύχουμε σημαντικές μειώσεις του κινδύνου. Επειδή, όμως, στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων, πολλές φορές εύκολα λέμε κάποια πράγματα, αλλά δύσκολα τα κάνουμε, υπάρχουν κάποια έξυπνα κόλπα.

Ας δούμε, όμως, τι μπορούμε να κάνουμε για να πετύχουμε στους στόχους μας.
Η αύξηση της φυσικής δραστηριότητος όλης της οικογένειας αποτελεί πρωταρχικό στόχο. Η έλλειψη φυσικής δραστηριότητος είναι υπεύθυνη για το 6% των θανάτων παγκοσμίως.
Όταν οι παράγοντες κινδύνου όπως η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτης και η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας είναι παράγοντες στην παιδική ηλικία, τότε αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό η πιθανότητα τα παιδιά αυτά να εμφανίσουν καρδιοπάθειες ως ενήλικοι. Ακόμα και 30 λεπτά μέτριας εντάσεως δραστηριότητα 5 φορές την εβδομάδα μειώνουν τον κίνδυνο για εμφράγματα και εγκεφαλικά.
Η φυσική δραστηριότητα δεν είναι απαραιτήτως μόνο άσκηση, π.χ. ζωηρό βάδισμα μισή ώρα, αλλά μπορεί να είναι οι δουλειές του σπιτιού: ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο στην περιποίηση του κήπου ή ας ζητήσουμε από τα παιδιά να βοηθήσουν στο καθάρισμα. Οι στόχοι μας πρέπει να είναι ρεαλιστικοί.
Δεν είναι ανάγκη να τρέξουμε μαραθώνιο από την πρώτη ημέρα, αλλά είναι πιο σωστό να αρχίσουμε με ήπια δραστηριότητα και να την αυξάνουμε προοδευτικά. Αξίζει τον κόπο, ανάλογα με την περιοχή στην οποία μένουμε, να διερευνήσουμε τρόπους να ενσωματώσουμε περιόδους φυσικής δραστηριότητας στο καθημερινό μας πολυάσχολο πρόγραμμα, για παράδειγμα ποδηλατικές εκδηλώσεις ή καθιέρωση μετάβασης με τρέξιμο στην εργασία μας.
Οι οικογένειες πρέπει να περιορίζουν τον χρόνο που αφιερώνουν στην παρακολούθηση τηλεόρασης και αυτός σε καμία περίπτωση να μην υπερβαίνει τις δύο ώρες την ημέρα. Πρέπει σε καθημερινή βάση να οργανώνονται οικογενειακές δραστηριότητες, όπως βόλτα με ποδήλατα, περίπατοι ή και απλά παιχνίδια στον κήπο.
Τέλος, όποτε αυτό είναι δυνατό, αντί να γίνεται χρήση του αυτοκινήτου, η οικογένεια καλά θα είναι να μετακινείται στον προορισμό της με ποδήλατο ή με τα πόδια.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ