Δυο σπάνια βαγόνια του 1895 μεταφέρθηκαν στον Σ.Σ. Δράμας και θα χρησιμοποιηθούν για εκθεσιακούς λόγους
Μπορεί ο γνωστός Αϊ-Βασίλης του ΟΣΕ να μην έρθει φέτος στον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Δράμας γεμίζοντας, κατά τη διαχρονική του συνήθεια, με δώρα τους μικρούς Δραμινούς, αλλά τουλάχιστον φρόντισε να στείλει, και μάλιστα σιδηροδρομικώς, τα δώρα του λίγο νωρίτερα από την παραμονή της Πρωτοχρονιάς στα μέλη του Μορφωτικού Εκπολιτιστικού Αθλητικού Συλλόγου Σιδηροδρομικών (ΜΕΑΣ) Ήφαιστος Δράμας.
Πρόκειται για δύο σπάνια βαγόνια του προηγούμενου αιώνα, κατασκευής του 1895, που όταν συντηρηθούν και αναδειχθούν θα κοσμήσουν το Μουσείο Τρένων της Δράμας. Το ένα είναι εμπορικό βαγόνι τύπου «Ζ» (φορτάμαξα) και το άλλο ένα βαγόνι που μετατράπηκε σε επιβατικό από εμπορικό που ήταν αρχικά. Πρόκειται για δύο μοναδικά βαγόνια των Γαλλοελληνικών Σιδηροδρόμων (ήταν η εταιρεία που δρομολογούσε τρένα στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Αδριανούπολη) που προϋπήρχε των Σιδηρoδρόμων του Ελληνικού Κράτους. Τα δυο βαγόνια έχουν μπει με τη βοήθεια ντιζελάμαξας ήδη στο μηχανοστάσιο του Σιδηροδρομικού Σταθμού της Δράμας προκειμένου να συντηρηθούν, όπως εξήγησε στα «ΧΡΟΝΙΚΑ της Δράμας» ο πρόεδρος του Ηφαίστου κ. Παναγιώτης Μακρόπουλος, ενώ πρόσθεσε ότι τα δυο ιστορικής αξίας βαγόνια ζητήθηκαν από τον ΟΣΕ ο οποίος τα παραχώρησε για χρήση στον Ήφαιστο με σχετικό έγγραφο στα τέλη Οκτωβρίου. «Όλο το μουσειακό υλικό βρίσκεται στην κατοχή του ΟΣΕ, ενώ το υλικό που μπορεί να δρομολογηθεί ή να ενοικιαστεί κλπ. βρίσκεται στην κατοχή της ΓΑΙΑ ΟΣΕ» εξηγεί ο πρόεδρος του Ηφαίστου.
«Τα δυο βαγόνια θα χρησιμοποιηθούν ως εκθέματα. Τα βαγόνια αυτά τα ζητήσαμε για να τα σώσουμε μαζί με άλλα. Τις ημέρες που παραλάβαμε τα βαγόνια στον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Δράμας μεταφέρθηκαν και κάποιες αυτοκινητάμαξες από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό της Θεσσαλονίκης για «απόθεση», προκειμένου να υπάρξει αποσυμφόρηση στον Σ.Σ. της Θεσσαλονίκης. Είναι αυτοκινητάμαξες τύπου ΜΑΝ, οι οποίες έχουν βανδαλιστεί και μάλλον θα πάνε για καταστροφή. Εμείς θα ζητήσουμε να μας παραχωρήσουν για μουσειακούς λόγους ένα ζευγάρι αυτοκινητάμαξας τέτοιου τύπου, αλλά θα πρέπει να ψάξουμε να βρούμε αυτό που είναι στην καλύτερη κατάσταση. Αυτό, βέβαια, θα απαιτήσει και κάποιες ενέργειες που πρέπει να προηγηθούν».
Τα δυο ιστορικά βαγόνια των Γαλλοελληνικών Σιδηροδρόμων, πάντως, έχουν ήδη μεταφερθεί για συντήρηση στο μηχανοστάσιο του ΟΣΕ στη Δράμα, ενώ το ίδιο πρέπει να γίνει και με την «ΚΓ 877» ιστορικής αξίας ατμομηχανή που σήμερα βρίσκεται εκτός μηχανοστασίου και είναι κατασκευής του 1929. Πρόκειται για ατμομηχανή που μετέφερε επίστρατους από τον Σταθμό Λαρίσης προς το μέτωπο κατά τη διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου. Η μεταφορά της, ωστόσο, εντός του χώρου συντήρησης, απαιτεί μεγάλη προεργασία διάρκειας περίπου ενός μήνα.
Το υλικό αυτό, καθώς και άλλο που συγκεντρώθηκε από τους ανθρώπους του Ηφαίστου, θα αποτελέσει εκθεσιακό μέρος του Σιδηροδρομικού Μουσείου της Δράμας, για το οποίο η προσπάθεια επιβραδύνθηκε λόγω της εμφάνισης της πανδημίας, αλλά ο προγραμματισμός των εργασιών που απαιτούνται για αυτό είναι ήδη έτοιμος. Στην ουσία, οι άνθρωποι του Ηφαίστου περιμένουν το τέλος της υγειονομικής κρίσης για να προχωρήσουν στις εργασίες που έπονται για τη δημιουργία του Σιδηροδρομικού Μουσείου, τα εγκαίνια του οποίου είναι απλά θέμα χρόνου.