Ψωμί, φυτικές ίνες και καρδιά: Μύθοι και πραγματικότητα

0
6252

Αχιλλέας ΠαπαδόπουλοςΤου Αχιλλέα Παπαδόπουλου,
Ειδικού Καρδιολόγου


 

Μέρος Α’

 

Το ψωμί αποτελεί προϊόν υψηλής διατροφικής αξίας για τον οργανισμό, στον οποίο και αποδίδει σημαντική ενέργεια, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε υδατάνθρακες και της μεγάλης ποσότητας πρωτεϊνών φυτικής προέλευσης, ενώ περιέχει ελάχιστα λίπη. Είναι πολύ καλή πηγή βιταμινών της ομάδας Β και μετάλλων όπως ο φώσφορος, το νάτριο και το μαγνήσιο. Χάρη σε όλα αυτά τα θρεπτικά συστατικά, δεν προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι οι διατροφολόγοι ορίζουν το ψωμί ως σταθερό «συστατικό» της βάσης της θρεπτικής πυραμίδας. Η θρεπτική του αξία εξαρτάται επίσης από το αλεύρι που έχει χρησιμοποιηθεί κατά την παρασκευή του. Ουκ επ’ άρτω μόνον ζήσεται άνθρωπος, αλλά και χωρίς ψωμί δεν γίνεται.
Το άσπρο ψωμί, σύμφωνα με έρευνες, μπορεί πολύ εύκολα να αφομοιωθεί από το ανθρώπινο σώμα, με συνέπεια την πιο δραστική αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Μπορεί να ανοίξει την όρεξη, οδηγώντας σε αύξηση βάρους, αλλά και να δημιουργήσει έντονα προβλήματα σε θέματα ευερέθιστου εντέρου και υπέρτασης. Το λευκό ψωμί δεν περιέχει φυτικές ίνες και η πραγματική θρεπτική του αξία είναι ελάχιστη. Αντίθετα, το ψωμί ολικής άλεσης και το σικάλεως περιέχουν φυτικές ίνες και είναι πολύ πιο θρεπτικά. Προτιμήστε αυτά ή αλλιώς το πολύσπορο, πάντα όμως με μέτρο.
Το ψωμί ολικής άλεσης παρασκευάζεται με αλεύρι που προέρχεται από στάρι που έχει αλεσθεί μαζί με τον φλοιό του. Ο φλοιός είναι το σημείο του καρπού που περιέχει φυτικές ίνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και πολύτιμα ιχνοστοιχεία. Το ψωμί ολικής αλέσεως αποτελεί επίσης πλούσια πηγή σιδήρου, ψευδαργύρου και ασβεστίου. Επιπλέον, οι φυτικές ίνες του μαύρου ψωμιού συντελούν στην καλή λειτουργία του εντέρου, προστατεύουν από καρδιαγγειακές παθήσεις, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλουν στη μείωση της κακής (LDL) χοληστερίνης και διατηρούν σταθερά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα.
Ο μύθος ότι το ψωμί παχαίνει: Το ψωμί αποτελεί υγιεινή επιλογή για μία ισορροπημένη διατροφή, ακόμα κι αν κάνουμε δίαιτα για απώλεια βάρους. Μία φέτα ψωμιού 30 γραμμαρίων αποδίδει μόνη της περίπου 70-80 θερμίδες, ενώ ταυτόχρονα αποφέρει θρεπτικά συστατικά στον ανθρώπινο οργανισμό. Το θέμα είναι να καταναλώνουμε καθημερινά λογικές ποσότητες ψωμιού και να περιορίζουμε τις τροφές που το συνοδεύουν, π.χ. τυρί, λιπαρές σάλτσες, βούτυρο κ.ά., οι οποίες συνήθως είναι παχυντικές, Επιπλέον, είναι προτιμότερο σε ένα γεύμα που είναι ήδη πλούσιο σε υδατάνθρακες, π.χ. μακαρόνια, ρύζι, να αποφεύγεται η ταυτόχρονη κατανάλωση ψωμιού.
Όπως τονίσαμε και το επαναλαμβάνουμε, η κατανάλωση προϊόντων ολικής αλέσεως είναι ένας εύκολος τρόπος για να έχετε πιο υγιεινή διατροφή.
Τα προϊόντα αυτά είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως πρωτεΐνες, φυτικές ίνες, βιταμίνες της ομάδας Β, αντιοξειδωτικά και ιχνοστοιχεία (σίδηρος, χαλκός, μαγνήσιο, ψευδάργυρος). Διατροφή πλούσια σε προϊόντα ολικής αλέσεως έχει αποδειχτεί ότι μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, σακχαρώδη διαβήτη, παχυσαρκίας και μερικών μορφών καρκίνου. Τα τρόφιμα αυτά μπορούν επίσης να βελτιώσουν τη λειτουργία του εντέρου, βοηθώντας την κινητικότητά του και προάγοντας την ανάπτυξη υγιών βακτηρίων στο παχύ έντερο. Βεβαίως, δεν μπορούμε να παραλείψουμε και τη σπουδαία συνεισφορά αυτών των προϊόντων στα προγράμματα απώλειας βάρους.
Ωστόσο, ελάχιστο ποσοστό του ελληνικού πληθυσμού καταναλώνει προϊόντα ολικής αλέσεως. Πολλοί πιστεύουν ότι αυτά δεν έχουν ευχάριστη γεύση ή ότι είναι δύσκολο να τα συμπεριλάβουν στην καθημερινή διατροφή τους για πολλούς και διάφορους λόγους.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ