Ανοίγει ο ανακαινισμένος χώρος της ιστορικής εφημερίδας «ΘΑΡΡΟΣ»

0
701

Θα φιλοξενήσει την πρώτη έκθεση με κειμήλια από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη


Ανοίγει από το ερχόμενο Σάββατο ο ανακαινισμένος χώρος πολιτισμού, όπου διατηρούσε τα γραφεία της η ιστορική εφημερίδα της Δράμας «ΤΟ ΘΑΡΡΟΣ» στο γνωστό «Σαντιρβάν Τζαμί» που ανήκει σήμερα στη Raycap.
Εκεί θα παρουσιαστεί έκθεση κειμηλίων με τίτλο «Δια τα κειμήλια της Μικράς Ασίας» που διοργανώνεται από τη Raycap και το Μουσείο Μπενάκη. Ο ανακαινισμένος χώρος βρίσκεται δίπλα στο κατάστημα του ΕΟΠΥΥ στην Δράμα και συγκεκριμένα στη διασταύρωση των οδών Άρμεν και Αγαμέμνονος. Η έκθεση θα είναι επισκέψιμη με ελεύθερη είσοδο από τις 10 Δεκεμβρίου 2022 έως τις 6 Μαρτίου του 2023 κάθε Πέμπτη: 10:00 – 14:00 και 18:00 – 20:30, την Παρασκευή: 10:00 – 14:00 και 18:00 – 20:30, το Σάββατο: 11:30 – 14:30 και 17:30 – 20:30 και την Κυριακή: 11:30 – 14:30 και 17:30 – 20:30.
Όπως έκανε γνωστό σχετικά με την έκθεση το Μουσείο Μπενάκη, η Δράμα και η ευρύτερη περιοχή της αποτελούν έναν από τους προορισμούς των προσφύγων από τη Μικρά Ασία την περίοδο 1922-1924. Αρχικά, οι περισσότεροι πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν προσωρινά σε μνημεία και ναούς αλλά και σε σπίτια και τζαμιά που άφησαν οι μουσουλμάνοι της περιοχής όταν έφυγαν στο πλαίσιο της Ανταλλαγής Πληθυσμών. Σύμφωνα με μαρτυρίες, οικογένειες προσφύγων κατοίκησαν και στο Σαντιρβάν. Είναι λοιπόν άρρηκτη η σύνδεση του μνημείου με την προσφυγιά και τη Μικρά Ασία, από όπου προέρχονται τα εκκλησιαστικά κειμήλια σε τούτην την έκθεση. Τα κειμήλια αυτά, από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη, μας φανερώνουν πτυχές του εκκλησιαστικού βίου και της καθημερινής ζωής, μας δίνουν πληροφορίες για τους παραγγελιοδότες και τους δημιουργούς τους μέσα από επιγραφές και μας επιτρέπουν να ανιχνεύσουμε τον καλλιτεχνικό διάλογο της μεταβυζαντινής με τη δυτική και την οθωμανική τέχνη. Το ταξίδι των εκκλησιαστικών κειμηλίων και των προσφύγων που τα διέσωσαν από τη Μικρά Ασία στην Ελλάδα, και ειδικά στη Δράμα, παρουσιάζεται μέσα από τρεις προβολές που ζωντανεύουν μνήμες και πλαισιώνουν τα αντικείμενα στον ιστορικό αυτόν χώρο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χώρος του Σαντιρβάν Τζαμί που σήμερα ανήκει στη Raycap χρησιμοποιήθηκε αρχικά, ως χώρος θρησκευτικής λατρείας των μουσουλμάνων, ενώ στην συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ως χώρος προσφύγων (κατά την περίοδο της μικρασιατικής καταστροφής), για τον λόγο αυτό άλλωστε και διαιρέθηκε και δημιουργήθηκαν δωματιάκια μέσα στο τέμενος. Αργότερα περιήλθε στη δικαιοδοσία του Μ. Βεζυρτζόγλου και στέγασε για πολλά χρόνια την εφημερίδα της Δράμας «ΤΟ ΘΑΡΡΟΣ».
Οι εργασίες αποκατάστασης του κτηρίου που είχαν αρχίσει τον Σεπτέμβριο του 2015 τελείωσαν πριν από 3 χρόνια περίπου. Το έργο της αναστήλωσης του μνημείου, ήταν ένα σύνθετο ζήτημα. Έμεινε για δεκαετίες ασκεπές χάνοντας λόγω των συνθηκών πολλά από τα χαρακτηριστικά του. Παρουσίαζε επίσης και σοβαρά στατικά προβλήματα. Η αναστήλωση του κτηρίου έγινε με βάση μια διαδικασία, που περιλάμβανε τα δομικά στοιχεία του κτιρίου που έδειχναν την αρχιτεκτονική του, στοιχεία από ιστορικές αναφορές όπως και στοιχεία από ομοειδή τεμένη που σώζονται σε καλή κατάσταση και υπάρχουν σε άλλες περιοχές. Μία εργασία που έπρεπε να εκτιμήσει ακόμη και τον μιναρέ ο οποίος ανήκε σε προηγούμενο τέμενος που υπήρχε στο ίδιο σημείο και χτίστηκε τον 15ο αιώνα. Σε εκείνο το σημείο χτίστηκε το δεύτερο τέμενος (αυτό που αναστηλώθηκε και το οποίο χτίσθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ