Χαρά Κεφαλίδου: «To Υπουργείο Παιδείας έχασε πολύτιμο χρόνο»

0
368

Συνέντευξη με τη Δραμινή Βουλευτή και τομεάρχη Παιδείας του ΚΙΝΑΛ για την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Καταθέσαμε έγκαιρα ένα συγκεκριμένο πλέγμα προτάσεων μέσα στη Βουλή με την Υπουργό παρούσα. Ζητήσαμε να γίνει ουσιαστικός διάλογος με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, με τους επιστημονικούς φορείς, τους εκπαιδευτικούς και να εξεταστούν όλα τα ενδεχόμενα σενάρια για την ορθότερη και ασφαλέστερη έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η ηγεσία του Υπουργείου αγκιστρώθηκε εμμονικά πίσω από την καθολική χρήση μάσκας ως μόνο μέτρο. Δυστυχώς είναι εξόφθαλμα προφανές ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μοιάζει να μην έχει συναίσθηση της κρισιμότητας της κατάστασης, Δηλώνει η Δραμινή Βουλευτής και τομεάρχης Παιδείας του ΚΙΝΑΛ Χαρά Κεφαλίδου στην συνέντευξη που παραχώρησε στα “Χ” με αφορμή την έναρξη της νέας σχολής χρονιάς.

Κυρία Κεφαλίδου, τα σχολεία ανοίγουν κάτω από τις γνωστές υγειονομικές συνθήκες. Μιλήσατε για προβλήματα σε σχέση με την ενημέρωση που προηγήθηκε προς τους γονείς. Θεωρείτε ότι υπάρχει κάποιο έλλειμμα ως προς αυτό;
Κατανοώ πλήρως ότι οι συνθήκες είναι πρωτόγνωρες λόγω της πανδημίας. Κατανοώ πλήρως ότι είναι μια δύσκολη κατάσταση με πολλά ζητήματα, παραμέτρους και δεδομένα που αλλάζουν συνεχώς. Tο Υπουργείο Παιδείας όμως είχε σχεδόν τρεις μήνες για να δουλέψει, να συζητήσει, να επεξεργαστεί και να προετοιμάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Έχασε πολύτιμο χρόνο. Αναλώθηκε σε επουσιώδη χάνοντας όμως έτσι τα ουσιώδη.
Σε όλη την Ευρώπη αποφασίζονται και εφαρμόζονται συνδυαστικά μέτρα με τήρηση αποστάσεων, μικρότερα τμήματα με λιγότερους μαθητές, περισσότερες σχολικές αίθουσες, εκ περιτροπής διδασκαλία, προσλήψεις εκπαιδευτικών, επιμορφώσεις γονέων και εκπαιδευτικών, προσαρμοσμένα μέτρα ανά Περιφέρεια και όχι μόνο οριζόντια, τήρηση αυστηρών υγειονομικών προδιαγραφών, επαναληπτικά τεστ για την παρακολούθηση της πανδημίας.
Δυστυχώς, η Ελλάδα, το παγκόσμιο παράδειγμα στην επιτυχή διαχείριση του πρώτου κύματος της πανδημίας, έχει ένα Υπουργείο Παιδείας που σήμερα αυτοσχεδιάζει. Η ηγεσία του βρίσκεται σε σύγχυση, ανίκανη να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Περιμέναμε περισσότερη σοβαρότητα, μεγαλύτερη ευαισθησία και στοιχειώδη υπευθυνότητα.

Tι εκτιμάτε ότι θα έπρεπε να γίνει επιπλέον;
Καταρχάς θα έπρεπε να υπάρξει από την αρχή ουσιαστική συνεργασία με όλους όσοι εμπλέκονται στη διαδικασία λειτουργίας των σχολείων. Πώς γίνεται να λαμβάνονται αποφάσεις και να μην συμμετέχουν σε αυτές οι εκπαιδευτικοί, οι όποιοι είναι αυτοί που τελικά θα κληθούν να τις εφαρμόσουν; Μιλάμε δηλαδή για αυτονόητα πράγματα.
Στο Υπουργείο Παιδείας από ό,τι φάνηκε στην πράξη οι αποφάσεις λαμβάνονται μόνο μέσα σε έναν στενό προσωπικό κύκλο συμβούλων της ηγεσίας του.
Την ίδια ώρα επικράτησε σύγχυση και ανησυχία στους γονείς γιατί ενώ το Υπουργείο διατεινόταν ότι η σχολική χρονιά θα ξεκινήσει νωρίτερα (07.09) τελικά καθυστέρησε κατά μια εβδομάδα (14.09). Λογικό και κατανοητό αφού η έναρξη καθορίστηκε από τα πρόσφατα επιδημιολογικά δεδομένα και τις αποφάσεις των ειδικών. Το Υπουργείο όμως θα έπρεπε να περιμένει, να διαμορφωθεί πρώτα η πλήρης εικόνα από τους ειδικούς και μετά να προχωρήσει σε οποιαδήποτε ανακοίνωση. Όλα αυτά δημιουργούν ανασφάλεια, έλλειμμα εμπιστοσύνης των γονέων και δείχνουν ότι υπάρχει σημαντικό κενό στην οργάνωση και τον συντονισμό.

Για το άνοιγμα των σχολείων έχετε καταθέσει εδώ και μήνες συγκεκριμένες προτάσεις. Σε ποιο βαθμό αυτές υιοθετήθηκαν;
Καταθέσαμε έγκαιρα ένα συγκεκριμένο πλέγμα προτάσεων μέσα στη Βουλή με την Υπουργό παρούσα. Ζητήσαμε να γίνει ουσιαστικός διάλογος με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, με τους επιστημονικούς φορείς, τους εκπαιδευτικούς και να εξεταστούν όλα τα ενδεχόμενα σενάρια για την ορθότερη και ασφαλέστερη έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η ηγεσία του Υπουργείου αγκιστρώθηκε εμμονικά πίσω από την καθολική χρήση μάσκας ως μόνο μέτρο.
Τονίσαμε την έγκαιρη προετοιμασία όλων των υποδομών και την εξασφάλιση συνθηκών υγιεινής και ασφάλειας για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Επισημάναμε την κρισιμότητα του σχεδιασμού προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών πριν την έναρξη των μαθημάτων στη χρήση Η/Υ για τη διεξαγωγή εξ αποστάσεως μαθημάτων, απαραίτητο εργαλείο που ενδέχεται να το χρειαστούμε ανάλογα με την πορεία της πανδημίας. Προτείναμε την ενημέρωση ειδικά των γονέων της προσχολικής αγωγής και των πρώτων τάξεων του δημοτικού για τη σωστή τήρηση των μέτρων από τους μικρούς μαθητές. Προτείναμε να διαμορφωθεί συγκεκριμένο πλαίσιο διαχείρισης πιθανών αρνήσεων εφαρμογής των μέτρων (μάσκα κλπ). Προτείναμε τον ορισμό επιστημονικών ομάδων για τη μείωση και την αναδιάταξη της ύλης, την αλλαγή των ωρολόγιων προγραμμάτων καθώς και την επεξεργασία σεναρίων διαχείρισης μαζί με διαφοροποίηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών σε περίπτωση εναλλακτικής προσέλευσης των μαθητών.
Ωραία είναι τα θεωρητικά μοντέλα, αλλά τελικά η υπαρκτή δύσκολη καθημερινότητα στα σχολεία θα δοκιμάσει στην πράξη αν μπορούν να αποτελέσουν ρεαλιστικές λύσεις. Δυστυχώς είναι εξόφθαλμα προφανές ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μοιάζει να μην έχει συναίσθηση της κρισιμότητας της κατάστασης.

Επαρκούν η μάσκα και οι αποστάσεις; Θεωρείτε ότι είναι εύκολο να υιοθετηθούν ειδικά από τα μικρότερα παιδιά ηλικίας Δημοτικού;
Για το εάν επαρκούν ή όχι αυτό το έχουν ήδη απαντήσει οι Ειδικοί, λοιμωξιολόγοι και επιδημιολόγοι.
Η σωστή χρήση μάσκας από τα παιδιά είναι θέμα εκπαίδευσης και εξοικείωσης. Ειδικά τα μικρά παιδιά, όπως έχει φανεί και από σχετικές έρευνες, πειθαρχούν όταν τους μεταδώσει κανείς μέσα από το παιχνίδι και με διασκεδαστικό τρόπο τις οδηγίες που πρέπει να ακολουθήσουν. Άλλωστε είναι πολλά τα παραδείγματα από χώρες (π.χ. Κίνα) όπου εδώ και χρόνια κατά τη διάρκεια πανδημιών η χρήση μάσκας αποτελεί καθημερινή πρακτική στα σχολεία.
Στα μεγαλύτερα παιδιά πρέπει να τους εξηγήσεις τη χρησιμότητα, να πείσεις, να ενθαρρύνεις, να τα επιβραβεύσεις. Να τους μιλήσεις θετικά. Αντί αυτού η κυρία Κεραμέως ακολουθεί μια τιμωρητική τακτική, τους κουνά επιδεικτικά το δάχτυλο και τους απειλεί αυστηρά με απουσίες. Ας ακούσει προσεκτικά τις ευγενικές παραινέσεις του κυρίου Τσιόδρα που κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση. Τελικά επιβεβαιώνεται ότι όλα είναι θέμα παιδείας.
Έχουμε ως κοινωνία μια χρυσή ευκαιρία. Μέσα από αυτή τη δύσκολη κατάσταση να μάθουν τα παιδιά μας τί σημαίνει να ακολουθείς κανόνες αναγκαίους και κρίσιμους για το κοινό καλό και την ομαλή συμβίωση της κοινωνίας μας. Να μάθουν οι αυριανοί πολίτες ότι στη ζωή μπορεί να χρειαστεί να θυσιάσεις τη δική σου άνεση και βόλεψη για να προστατέψεις τον διπλανό σου. Τεράστιο κέρδος για το παρόν και το μέλλον μας.

Προτείνατε πάντως και τη δωρεάν χορήγηση μασκών στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των ιδιωτικών σχολείων, κάτι που υιοθετήθηκε τελικά.
Αρχικά το είχαμε προτείνει στην Υπουργό Παιδείας μέσα στη Βουλή. Η κυρία Κεραμέως ουδέποτε απάντησε. Έκανε πως δεν άκουσε.
Άκουσε όμως ο Υπουργός Εσωτερικών και άμεσα υιοθέτησε την πρότασή μας ακολουθώντας τη δική μας λογική η οποία λέει ότι η προστασία από την πανδημία είναι
θέμα δημόσιας υγείας. Όλοι οι πολίτες φορολογούνται ανεξάρτητα από το σχολείο που πηγαίνουν τα παιδιά τους. Όλοι οι πολίτες είναι ίσοι απέναντι στο δικαίωμα της προστασίας της δημόσιας υγείας.
Αυτός είναι ο ουσιαστικός ρόλος της αντιπολίτευσης. Να καταθέτει συγκεκριμένες, εφικτές προτάσεις και να προτείνει λύσεις στα ζητήματα που απασχολούν τους πολίτες. Πρέπει όμως και η Κυβέρνηση να μπορεί να ακούσει και να κάνει τις απαιτούμενες υπερβάσεις.

Τι πιστεύετε για τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας που αφορούν τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη;
Ζήσαμε το απόλυτο παράλογο! Το Υπουργείο Παιδείας εν μέσω πανδημίας αντί να μειώσει τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη τον αύξησε. Το είχαμε επισημάνει μέσα στη Βουλή ότι αυτό δεν έχει καμία λογική να γίνεται τώρα όταν ένα από τα βασικά μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό είναι η τήρηση της απόστασης. Η κυρία Κεραμέως πρόβαλε υποκριτικά ως μέσο όρο τους 17 μαθητές ανά τάξη, ενώ γνωρίζει πολύ καλά ότι ειδικά στις μεγάλες πόλεις συνυπάρχουν 30 παιδιά σε τάξεις των 25-30 τ.μ. Η πολιτική και η διαχείριση ειδικά σε τόσο κρίσιμες για την κοινωνία καταστάσεις απαιτούν αλήθειες, ειλικρίνεια και καθαρά λόγια.
Λύσεις υπάρχουν. Τα παραδείγματα είναι πολλά από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Πρέπει να σκεφτούμε ευέλικτα και εναλλακτικά. Για παράδειγμα στη Δανία όσο οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν, τα μαθήματα γίνονται σε εξωτερικούς χώρους. Στη χώρα μας θα μπορούσε να γίνει κάτι παρόμοιο. Δηλαδή να αξιοποιηθούν ελεύθεροι ανοιχτοί χώροι και κάποια μαθήματα να γίνονται σε αυτούς. Στη Δράμα δεν έχουμε πρόβλημα γιατί δυστυχώς λόγω της υπογεννητικότητας ο αριθμός των μαθητών στις περισσότερες σχολικές μονάδες είναι σχετικά μικρός. Το πρόβλημα εστιάζεται στα αστικά κέντρα. Υπάρχουν προτάσεις και λύσεις αλλά αυτές προκύπτουν μέσα από ουσιαστικό και εξαντλητικό διάλογο. Το Υπουργείο Παιδείας μοιάζει να κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση.

Μιλήσατε για αλαλούμ με το πρόγραμμα της πρώτης μέρας στα Δημοτικά. Θεωρείτε ότι έχει δημιουργηθεί σύγχυση με το πρόγραμμα;
Υπήρξε ένα απίστευτο, συνεχές αλαλούμ από τη μεριά του Υπουργείου Παιδείας που προκάλεσε σύγχυση σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Μέχρι και την τελευταία στιγμή, λίγο πριν ανοίξουν τα σχολεία, την Παρασκευή (11.09.20) το βράδυ όταν όλες οι σχολικές μονάδες είχαν στείλει στους γονείς την ενημέρωση για την έναρξη και τη λήξη της πρώτης ημέρας του διδακτικού έτους, το Υπουργείο έστελνε εγκύκλιο που άλλαζε τις ώρες προσέλευσης, αποχώρησης και το πρόγραμμα του αγιασμού.
Το ίδιο αλαλούμ επικράτησε λίγες ημέρες πριν όταν εγκύκλιος (09.09.20) του Υπουργείου όριζε ότι στα δημοτικά σχολεία οι μαθητές κατά την πρώτη ημέρα θα κάνουν αγιασμό, θα ενημερωθούν για τα μέτρα πρόληψης κατά του κορωνοϊού, θα παραλάβουν τα βιβλία τους και θα αποχωρήσουν από τις σχολικές μονάδες. Όμως την ίδια ημέρα σε συνέντευξη Τύπου η ηγεσία του Υπουργείου ενημέρωνε ότι κατά την πρώτη ημέρα στα δημοτικά θα υλοποιηθεί κανονικά το διδακτικό ωράριο.
Είδατε τί έγινε και με τις μάσκες και τις λανθασμένες προδιαγραφές. Το απόλυτο φιάσκο! Δεν κατάφεραν να προχωρήσουν ούτε έναν σωστό διαγωνισμό.
Όλα αυτά δείχνουν ένα ανεπίτρεπτο έλλειμμα οργάνωσης και συντονισμού. Ειδικά κάτω από τις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε όλοι ως κοινωνία είναι απαράδεκτο να μην υπάρχει η στοιχειώδης σοβαρότητα και μάλιστα στα πολύ βασικά αυτά θέματα. «Δεν γνωρίζει η δεξιά του τι ποιεί η αριστερά του» στο Υπουργείο Παιδείας.

Τα ολιγομελή Τμήματα στα σχολεία Καλαμπακίου και Νικηφόρου Δράμας θα λειτουργήσουν κανονικά και φέτος. Είχατε παρέμβει προσωπικά με Ερώτησή σας στη Βουλή, για το θέμα αυτό τις προηγούμενες ημέρες. Σας ικανοποιεί η λύση που δόθηκε;
Στις αρχές Σεπτεμβρίου μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου αναδείξαμε έγκαιρα το θέμα των Ολιγομελών Τμημάτων. Το Υπουργείο όμως κώφευσε. Και τελικά αναγκαστήκαμε να επανέλθουμε με νέα Ερώτηση γιατί η έναρξη της σχολικής χρονιάς πλησίαζε και το ζήτημα παρέμενε άλυτο.
Είχε προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση και διαμαρτυρίες σε γονείς και εκπαιδευτικούς και δικαίως. Η κατάργηση των τμημάτων θα ανέτρεπε τον οικογενειακό προγραμματισμό. Παράλληλα θα δημιουργούσε μεγάλα προβλήματα με τη μετακίνηση των μαθητών αφού θα έπρεπε να διανύουν μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις προκειμένου να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους σε άλλα σχολεία. Και όλα αυτά κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες που γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά ότι επικρατούν στην περιοχή μας κατά τους χειμερινούς μήνες. Την ίδια στιγμή η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, δεν συμβαδίζει με την ομαλή παιδαγωγική και μαθησιακή διαδικασία που θα πρέπει να τηρείται ειδικά κατά την τελευταία κρίσιμη τάξη της Γ’ Λυκείου. Εν μέσω πανδημίας οι καθημερινές μετακινήσεις των μαθητών θα δημιουργούσαν συγχρωτισμό και σίγουρα δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός των κλειστών τάξεων (τάξεις «κάψουλες») που τόσο έχει τονίσει το Υπουργείο Παιδείας και ο ΕΟΔΥ ως σημαντικό μέσο περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο την υγεία των μαθητών, των οικογενειών τους και των εκπαιδευτικών.
Και το σημαντικότερο: είναι απαράδεκτο σε έναν Νομό που αντιμετωπίζει σοβαρό δημογραφικό ζήτημα να καταργούνται τμήματα και να οδηγούνται οι σχολικές μονάδες σε περαιτέρω συρρίκνωση και υποβάθμιση.
Για όλα αυτά ενημέρωσα και τηλεφωνικά την Υφυπουργό Παιδείας και τελικά δόθηκε λύση. Τα τμήματα θα λειτουργήσουν κανονικά φέτος. Το ίδιο ζήτημα όμως θα το συναντάμε κάθε χρόνο αφού λόγω του δημογραφικού δυστυχώς όλο και λιγότεροι μαθητές φοιτούν στα σχολεία της Δράμας. Απαιτείται μια μόνιμη, σταθερή λύση που θα λαμβάνει υπόψιν τις ιδιαίτερες συνθήκες (π.χ. κοινωνικές, οικονομικές κλπ) της κάθε περιοχής ώστε να μην αιφνιδιάζονται κάθε χρόνο γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές. Αυτό ακριβώς ρώτησα την Υπουργό στην Ερώτηση μου και περιμένω απάντηση – λύση.

Tι μήνυμα στέλνετε σε γονείς και μαθητές με την ευκαιρία της έναρξης της σχολικής χρονιάς;
Εύχομαι από καρδιάς καλή και ασφαλή σχολική χρονιά σε όλα τα παιδιά. Με όλες τις δυσκολίες, σε πείσμα της κυβερνητικής ολιγωρίας, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς είμαι σίγουρη ότι με υπευθυνότητα και σοβαρότητα θα πάρουν κάθε μέτρο προστασίας που διαφυλάσσει την εκπαιδευτική διαδικασία και το σχολείο.
Θα ήθελα ιδιαίτερα να ευχαριστήσω ως τομεάρχης Παιδείας αλλά και ως μητέρα όλους τους εκπαιδευτικούς μας που κάτω από τις πρωτόγνωρες αυτές συνθήκες που βιώνουμε όλοι λόγω της πανδημίας δίνουν, για ακόμη μια φορά, τον καλύτερο εαυτό τους. Έχουν επωμιστεί ένα τιτάνιο έργο και τους ευγνωμονούμε όλοι για αυτό.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here