Γυναίκες: Τα μυστικά της σωστής διατροφής αναλόγως ηλικίας

0
3262

Του Αχιλλέα Παπαδόπουλου, Ειδικού Καρδιολόγου

Μέρος Α’

Η υγεία μας επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τη διατροφή και τον συνολικό τρόπο ζωής μας εν γένει. Στις γυναίκες, πολύ περισσότερο και για λόγους αισθητικής, πέρα από τους λόγους υγείας, η σωστή διατροφή είναι σημαντικός παράγων ισορροπίας, με διαφορές τόσο στις πρώτες όσο και στις ύστερες δεκαετίες της ζωής.
Οι βάσεις για υγιεινή διατροφή και συνεπώς για καλύτερη ζωή μπαίνουν από μικρή ηλικία. Οι έφηβες και οι νεότερες γυναίκες πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικές και να εκπαιδεύονται σε υγιεινό τρόπο ζωής. Στην εφηβεία δημιουργούνται τα λιποκύτταρα, και γι’ αυτό το βάρος πρέπει να διατηρείται σε φυσιολογικό επίπεδο. Η παχυσαρκία προδιαθέτει σε σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, διαταραχή της εμμήνου ρύσεως, υπερτρίχωση και περαιτέρω αύξηση βάρους. Θα έλεγε κανείς ότι αυτή η ηλικία είναι από τις πιο σημαντικές, επειδή ολοκληρώνεται η ανάπτυξη το σώμα μορφοποιείται, δημιουργούνται τα λιποκύτταρα και οι συμπεριφορές εγκαθίστανται.
Στην ηλικία των 15-30 ετών οι νεαρές γυναίκες προσπαθούν να χάσουν βάρος, κυρίως για αισθητικούς λόγους. Και όταν κάνουν δίαιτα, αυτή είναι ακραία, χωρίς κάποια διατροφική ή ιατρική παρακολούθηση. Συχνά περνούν μεγάλα διαστήματα αφαγίας ή υπερφαγίας δημιουργώντας έτσι το γνωστό φαινόμενο γιο-γιο (yo-yo). Αυτή η συνεχής αυξομείωση του βάρους δημιουργεί έντονη ψυχολογική πίεση, στερητικό σύνδρομο και αντιδραστική υπερφαγία, μείωση του μεταβολισμού και μεγάλη απώλεια μυικής μάζας. Η μείωση της μυικής μάζας με τη σειρά της οδηγεί σε έντονη καταβολή, περαιτέρω μείωση του μεταβολισμού, επειδή οι καύσεις γίνονται κυρίως από τον μυϊκό ιστό, και αλλαγή της αρμονίας του σώματος. Το φαινόμενο γιο-γιο επιδεινώνει την αύξηση του τοπικού λίπους, συνήθως στην περιφέρεια και μειώνει τη μυϊκή μάζα, συνήθως στον κορμό, δημιουργώντας έτσι το χαρακτηριστικό σώμα «αχλάδι» σε πολλές γυναίκες.
Η ηλικία των 20-40 ετών είναι η ηλικία που η γυναίκα θα μείνει έγκυος και θα θηλάσει. Η εγκυμοσύνη πρέπει να ξεκινάει με χαμηλό βάρος, διαφορετικά οι κίνδυνοι τόσο για τη μητέρα όσο και για το έμβρυο είναι αρκετά αυξημένοι. Η λήψη γαλακτοκομικών προϊόντων θα πρέπει να αυξάνεται στην περίοδο αυτή. Συνιστάται η εγκυμονούσα να λαμβάνει 1-2 μερίδες γαλακτοκομικά τη μέρα, γιαούρτι, τυρί άπαχο ή γάλα. Επισημαίνεται πως, όταν υπάρχει δυσανεξία στο γάλα (αλακτασία), η λήψη τυριού και γιαουρτιού δεν δημιουργεί τη λακτόζη. Επίσης, θα πρέπει οπωσδήποτε να τρώει ψάρια, που είναι πλούσια σε Ω-3 λιπαρά, τα οποία βοηθούν στη σωστή νευρολογική ανάπτυξη του εμβρύου και να καταναλώνουν φρούτα που περιέχουν φυσικά αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, μέταλλα και πολλές φυτικές ίνες. Τα trans λιπαρά, δηλαδή υδρογονωμένα λίπη, που βρίσκονται σε μπισκότα, κρουασάν και γενικά σε βουτήματα εμπορίου, θα πρέπει να περιορίζονται, επειδή ανταγωνίζονται τα Ω-3 λιπαρά. Τα λίπη και τα τηγανιτά πρέπει να περιορίζονται επίσης, αφού έχουν πολλές θερμίδες και οδηγούν σε παχυσαρκία. Τέλος, η εγκυμονούσα πρέπει να πίνει πολλά υγρά και να καταναλώνει λευκώματα αλλά και κόκκινο κρέας που περιέχει σίδηρο. Όσον αφορά τον θηλασμό, ισχύουν τα ίδια με την εγκυμοσύνη αλλά με έμφαση στη μεγαλύτερη λήψη υγρών, λευκωμάτων και γαλακτοκομικών.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here