Κοιτάζοντας τις αγγελίες για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ελλάδα, παρατηρούμε μια γενικότερη αύξηση τιμών. Δεν πρόκειται για μεμονωμένα μοντέλα ή συγκεκριμένες κατηγορίες, αλλά για τη συντριπτική πλειοψηφία των καταχωρήσεων. Προφανώς, δεν πρόκειται για σύμπτωση, έτσι; Η αιτία, κρύβεται στα καινούργια αυτοκίνητα. Όσο… αντίθετα κι αν ακούγονται, τα μεταχειρισμένα και τα νέα αυτοκίνητα είναι μια αλυσίδα που η μια πλευρά, επηρεάζει άμεσα την άλλη. Και αυτή τη στιγμή, η αγορά αυτοκινήτου βιώνει πρωτόγνωρα πράγματα.
Αν έχετε επισκεφθεί μια αντιπροσωπεία το τελευταίο διάστημα, θα έχετε παρατηρήσει ότι το φλέγον ζήτημα είναι οι χρόνοι παράδοσης. Μπορεί να παραγγείλεις ένα αυτοκίνητο σήμερα και να το παραλάβεις σε έναν χρόνο. Και το πρόβλημα δεν είναι στην αντιπροσωπεία που επισκέφθηκες, αλλά παγκόσμιο. Ο κορονοϊός προκάλεσε το κλείσιμο ή μείωση στις βάρδιες σε πολλά εργοστάσια παραγωγής πρώτων υλών. Η ζήτηση συνέχισε να είναι υψηλή όμως και η παραγωγή έμεινε πίσω. Το αποτέλεσμα; Κάποιες πρώτες ύλες βρίσκονται σε έλλειψη και η σημερινή παραγωγή παλεύει να καλύψει τις τρύπες που δημιουργήθηκαν.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα βρίσκεται στα μικροτσίπ, εξάρτημα απαραίτητο για να λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά συστήματα ενός αυτοκινήτου. Ένα μέσο αυτοκίνητο χρειάζεται δεκάδες τσιπ για να λειτουργήσει. Κάπως έτσι, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν κατάφερε να τα βγάλει πέρα με τη ζήτηση των αγοραστών. Η κατάσταση υπολογίζαμε ότι θα εξομαλυνθεί μέσα στο 2021. Μετά, είπαμε ότι έως και το τέλος του 2022, το μεγαλύτερο πρόβλημα θα αποτελεί παρελθόν. Οι εκτιμητές όμως, λένε ότι θα συνεχίσουμε για καιρό ακόμα να έχουμε ελλείψεις στην παραγωγή, πιθανότατα έως και το 2025.
Όταν κάποιος λοιπόν, θέλει αυτοκίνητο και η αντιπροσωπεία του λέει ότι θα περιμένει επτά, οκτώ ή 14 μήνες, αναζητά λύσεις. Και αυτές συνήθως, βρίσκονται στην αγορά των μεταχειρισμένων. Η ζήτηση για μεταχειρισμένα ανέβηκε πάρα πολύ, αφού για να το αποκτήσεις, το μόνο που χρειάζεται είναι να πληρώσεις και να κάνεις μια μεταβίβαση που διαρκεί μόνο λίγες ώρες. Οι έμποροι μεταχειρισμένων είδαν πολλούς αγοραστές να μπαίνουν στις εκθέσεις τους και όπως είναι λογικό, οι τιμές ανέβηκαν. Τα μοντέλα που ανέβασαν αμέσως αξία ήταν τα ελαφρώς μεταχειρισμένα.
Αυτοκίνητα δύο, τριών ετών που έψαχναν καινούργιο ιδιοκτήτη, ξαφνικά ακρίβυναν πολύ. Στη συνέχεια δεν άργησαν να κερδίσουν αξία και τα παλαιότερα, όταν η αγορά άρχισε για τα καλά να παίρνει την ανιούσα. Το φαινόμενο αυτό μόνο καλό δεν μπορεί να θεωρηθεί. Ο πωλητής του αυτοκινήτου θα χαρεί που θα δώσει το δικό του σε καλά λεφτά, αλλά και γρήγορα, όμως όταν έρθει η ώρα να αγοράσει εκείνος, θα διαπιστώσει ότι η άνοδος των τιμών τους επηρεάζει όλους. Ειδικά αν στραφεί στην αγορά καινούργιων αυτοκινήτων, θα παρατηρήσει και κάτι ακόμη: τις πολύ αυξημένες τιμές.
Αν τα μεταχειρισμένα, ακρίβυναν λίγο, τότε τα νέα αυτοκίνητα παίζουν σε εντελώς νέα κλάση. Η κατηγορία των φθηνών, με ανώτατη τιμή στις 12.000 €, απλώς καταργήθηκε. Για να αποκτήσεις ένα superminiπλέον, χρειάζεσαι τουλάχιστον 16.000 – 17.000 €, ενώ ένα SUVτης μικρής κατηγορίας, ξεπερνά με άνεση τις 25.000 €, χωρίς πολλά – πολλά. Στην οικογενειακή κατηγορία, οι αυξήσεις είναι ακόμη μεγαλύτερες. Ένα μέσο C-SUVξεπερνάει κατά πολύ το φράγμα των 35.000 €, βάζοντας δύσκολα στον οικογενειάρχη που χρειάζεται ένα μεγαλύτερο, ασφαλές αυτοκίνητο για να μεταφέρει την οικογένειά του.
Κάπως έτσι, φτάνουμε και στα μεταχειρισμένα. Ένα C-SUV πενταετίας που κόστιζε νέο 25.000 €, σήμερα ως μεταχειρισμένο και με πάνω από 50.000 χιλιόμετρα, πωλείται ακόμα και 20.000 €. Ο λόγος; Ένα αντίστοιχων διαστάσεων καινούργιο, θέλει πάνω από 30.000 € για να το αποκτήσεις! Εννοείται ότι ένα πιο καινούργιο, είναι πιο εξελιγμένο με περισσότερες τεχνολογίες και σαφώς πιο ασφαλές, όμως όταν η διαφορά τιμής είναι τόσο μεγάλη, για πολλούς αγοραστές η επιλογή από δεύτερο χέρι είναι μονόδρομος.
Καταλήγοντας, να πούμε ότι οι τιμές των αυτοκινήτων δύσκολα θα φτάσουν ξανά στο σημείο που ήταν 2-3 χρόνια πριν. Η ακρίβεια ήρθε για να μείνει στα νέα μοντέλα, οπότε τα μεταχειρισμένα θα συνεχίσουν να κρατάνε υψηλότερες τιμές. Χωρίς καμία αμφιβολία, οι πιο κερδισμένοι είναι εκείνοι που πρόλαβαν να πάρουν νέο αυτοκίνητο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Επωφελήθηκαν από τα παλιά στάνταρ τιμών, ενώ έχουν στην κατοχή τους μοντέλα που ακόμη και σήμερα πωλούνται ως νέα. Φανταστείτε ένα C-SUV που αγοράστηκε 28.000 € το 2020. Σήμερα, το αντίστοιχο μοντέλο έχει 35.000 €. Ως μεταχειρισμένο, μπορεί να πουληθεί ακόμη και 30.000 €, με δεδομένο ότι ο υποψήφιος αγοραστής δεν θα χρειαστεί να περιμένει μήνες ολόκληρους και θα το πάρει στα χέρια του μόλις ολοκληρωθεί η μεταβίβαση!
[…] […]