Πραγματοποιήθηκε από τη Θρακική Εστία Δράμας το διήμερο ιστορικής μνήμης, για τη Γενοκτονία του Θρακικού Ελληνισμού

0
779

Μιλούν στα «Χ» οι κ.κ. Χρύσα Σιδερά, Νίκος Γεωργιάδης και Παύλος Σεραφείμ


 

Η Θρακική Εστία Δράμας πραγματοποίησε ένα διήμερο ιστορικής μνήμης, για τη Γενοκτονία του Θρακικού Ελληνισμού στις 1 και 2 Απριλίου 2023. Το Σάββατο 1 Απριλίου στο Δημοτικό Ωδείο Δράμας πραγματοποιήθηκε ομιλία με θέμα: «Μικρασιατική Εκστρατεία και Καταστροφή: Τα αίτια της ήττας και οι συνέπειες για την Ανατολική Θράκη» με ομιλητή τον Νικόλαο Θ. Γεωργιάδη, Διδάκτορα Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε ομιλία με θέμα: «Η Εκκλησία της Θράκης από τη Βουλγαρική Εξαρχία έως τη Συνθήκη της Λωζάνης» με ομιλητή τον Παύλο Σεραφείμ, ΕΔΙΠ Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Την Κυριακή 2 Απριλίου 2023, στις 09:00 στον Ιερό Ναό των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων Δράμας έγινε ετήσιο μνημόσυνο για τη Γενοκτονία του Θρακικού Ελληνισμού. Τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση στο μνημείο για τα θύματα της γενοκτονίας των Θρακιωτών στον προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού των Αγίων Δώδεκα Αποστόλων. Τις εκδηλώσεις μνήμης συνόδευσε έκθεση με θέμα «Μικρασιατική εκστρατεία και εκκένωση της Θράκης» από το φωτογραφικό αρχείο του Προέδρου της Θρακικής Εστίας Δράμας, κου Φώτη Μπέγγα.
Σχετικά με τη Μικρασιατική Εκστρατεία και Καταστροφή και τα αίτια της ήττας όπως και τις συνέπειες για την Ανατολική Θράκη, ο κ. Νικόλαος Θ. Γεωργιάδης, Διδάκτορας Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, δήλωσε στα ΧΡΟΝΙΚΑ της Δράμας ότι προσπάθησε κατά την ομιλία του να αναλύσει τα βαθύτερα αίτια της ήττας, τα οποία ήταν κοινωνικά, οικονομικά, στρατιωτικά και κυρίως διπλωματικά και τις συνέπειες στον Ελληνισμό της Ανατολικής Θράκης ο οποίος τον Οκτώβριο του 1922 αποσύρθηκε μαζί με τον Ελληνικό Στρατό, από τις πατρογονικές του εστίες.
“Ο Ελληνισμός έφυγε μετά από χιλιάδες χρόνια από τις πατρογονικές του εστίες. Τα αίτια ήταν πολύπλοκα και πολυεπίπεδα. Είχαν να κάνουν με τη στάση των μεγάλων δυνάμεων απέναντι στην Ελλάδα και τις συμφωνίες που είχαν κλείσει με τον Κεμάλ Ατατούρκ”, σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης που στην διάρκεια της ομιλίας του αναφέρθηκε και στα οικονομικά αίτια που οδήγησαν την Ελλάδα να μεταφέρει δυνάμεις στη Μικρά Ασία και το πως αυτό επηρέασε την όλη εξέλιξη των στρατιωτικών επιχειρήσεων. Παράλληλα μίλησε και για τους λόγους που επηρέασαν τη στρατιωτική ήττα, εξαιτίας των συμφωνιών που προαναφέρθηκαν και της κόπωσης του Ελληνικού Στρατού μετά από μια δεκαετία πολεμικών επιχειρήσεων, από τους βαλκανικούς πολέμους του 1912 μέχρι και το 1922.
Σχετικά με την Εκκλησία της Θράκης από τη Βουλγαρική Εξαρχία έως τη Συνθήκη της Λωζάνης, ο κ. Παύλος Σεραφείμ διδάσκων στο τμήμα διεθνών και ευρωπαϊκών σπουδών του πανεπιστημίου Μακεδονίας σε θέματα θρησκείας και διεθνούς πολιτικής, μίλησε για την εκκλησία της Θράκης από το 1870 μέχρι το 1923. Αναφέρθηκε σε δυο χρονικά ορόσημα, αυτό της ίδρυσης της βουλγαρικής εξαρχίας και στη συνέχεια την συνθήκη της Λωζάνης το 1923.
«Τα δυο αυτά ορόσημα σηματοδοτούν το σταδιακό ξερίζωμα της Βόρειας Θράκης ή Ανατολικής Ρωμυλίας και της Ανατολικής Θράκης. Πρόκειται για δυο περιοχές οι οποίες είχαν μια αξιόλογη εκκλησιαστική και πνευματική κίνηση. Η περιοχή είχε πολλές μητροπόλεις που έσφυζαν από ζωή. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο της πρόσεχε ιδιαίτερα. Η εκκλησία οργάνωνε όλη την κοινωνική και πνευματική ζωή του υπόδουλου Ελληνισμού εκείνα τα χρόνια. Δυστυχώς όμως οι γεωπολιτικές εξελίξεις του 19ου αιώνα και κυρίως η άνοδος των βαλκανικών εθνικισμών οδήγησε σταδιακά αρχικά στο ξερίζωμα του Ελληνισμού στη Βόρεια Θράκη και αργότερα σταδιακά ο τουρκικός εθνικισμός συνέθλιψε την ελληνική παρουσία στην Ανατολική Θράκη. Από εκκλησιαστική άποψη επρόκειτο για μια τραγικότατη ιστορία. Οι Θρακιώτες έφυγαν από εκεί ενώ ήταν κύριοι και άρχοντες και επέλεξαν να κουβαλήσουν μαζί τους στις νέες πατρίδες πρωτίστως τα εκκλησιαστικά τους σύμβολα. Αυτό δείχνει κάτι για το στενό σύνδεσμο μεταξύ της Εκκλησίας και του υπόδουλου Ελληνισμού, τα χρόνια εκείνα. Οι δε συνθήκη της Λωζάνης που αποτελεί μια ταφόπλακα του Ελληνισμού στο βαλκανικό χώρο, είχε ιδιαίτερες εκκλησιαστικές συνέπειες διότι σήμανε την οριστική διακοπή της ελληνικής εκκλησιαστικής παρουσίας στην Ανατολική Θράκη. Η Βόρεια Θράκη είχε προηγηθεί…».
Σχετικά με τις διήμερες εκδηλώσεις της Θρακικής Εστίας Δράμας η κα Χρύσα Σιδερά μέλος του ΔΣ της Θρακικής επεσήμανε μεταξύ άλλων: «Τιμούμε το «Μαύρο Πάσχα» των Ελλήνων το οποίο ήταν και η κορύφωση των διωγμών εις βάρος του Ελληνισμού της Θράκης το 1914. Αυτή η ημερομηνία έχει χαραχθεί στη μνήμη των Θρακιωτών, γιατί οι νεότουρκοι δεν σεβάστηκαν ούτε τη θρησκευτική αυτή γιορτή και επέλεξαν να κάνουν διωγμούς και αυθαιρεσίες εις βάρος του ελληνικού στοιχείου της Ανατολικής Θράκης».

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ
Captcha verification failed!
Η βαθμολογία χρήστη captcha απέτυχε. Παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μας!