Προβληματισμοί για το νόμο Θεοδωρικάκου μετά τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ

0
1510

Χρ. Παπαθεοδώρου στα «Χ»: «Στην πρόσφατη σύσκεψη που είχαν οι περιφερειάρχες της χώρας με τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Εσωτερικών, ενημερώθηκαν ότι το ζήτημα αυτό θα το χειριστεί το Υπουργείο»


 

Εύλογο προβληματισμό στην αυτοδιοίκηση προκάλεσαν όσα έγιναν γνωστά από δημοσιεύματα μετά την έκδοση της απόφασης 2377/2022 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), και μιλούν για αντισυνταγματικότητα στις διατάξεις του νόμου Θεοδωρικάκου για την συγκρότηση της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας ζωής στους αυτοδιοικητικούς οργανισμούς. Οι προβληματισμοί αυτοί βέβαια εκφράστηκαν και από στελέχη της αυτοδιοίκησης στη Δράμα αλλά και στην Περιφέρεια ΑΜΘ.
Το Υπουργείο Εσωτερικών πάντως σε ανακοίνωσή του σχετικά με τα δημοσιεύματα που αναφέρονται στην απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία φέρεται να κρίνει αντισυνταγματικές διατάξεις νόμων που αφορούν στο σύστημα διακυβέρνησης των Δήμων και των Περιφερειών, ανέφερε πως η σχετική απόφαση δεν έχει νομίμως επιδοθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών και ισχύει, επί του παρόντος, η υφιστάμενη νομοθεσία καθώς και ότι το Υπουργείο Εσωτερικών θα μελετήσει τη συγκεκριμένη απόφαση του ΣτΕ προκειμένου να διερευνήσει τις δυνατότητες ενίσχυσης της αποτελεσματικής διακυβέρνησης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης μετά την έκδοση της συγκεκριμένης απόφασης.
Από το δε Συμβούλιο της Επικρατείας στην ιστοσελίδα adjustice.gr, αναφέρεται συγκεκριμένα ότι: «Διατάξεις μεταβάλλουσες τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα. Δεν είναι όμως κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών περίοδο».

Αμέσως μετά αναφέρει ότι:
«Mε την απόφαση 2377/2022 της Ολομέλειας κρίθηκε ότι οι διατάξεις των ν. 4623/2019 και 4625/2019 με τις οποίες θεσπίσθηκαν αλλαγές στον τρόπο συγκροτήσεως της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής των δήμων, καθώς και των διοικητικών συμβουλίων δημοτικών νομικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. κ.λπ.), προκειμένου στα όργανα αυτά να υπάρχει πλειοψηφία της παρατάξεως του δημάρχου, α) καθ’ ό μέρος δεν καταλαμβάνουν την αμέσως επόμενη των εκλογών της 26ης Μαΐου 2019 και της 2ας Ιουνίου 2019 δημοτική περίοδο, δεν είναι αντίθετες σε κάποια συνταγματική ή υπερνομοθετικής ισχύος διάταξη ή αρχή, και β) καθ’ ο μέρος όμως καταλαμβάνουν τη δημοτική περίοδο που διανύεται μετά τις εκλογές της 26ης Μαΐου και της 2ας Ιουνίου 2019, ο νομοθέτης παρενέβη, αμέσως μετά τη διεξαγωγή των εκλογών στη λειτουργία των Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού, επιφέροντας δύο βασικές αλλαγές στο υφιστάμενο σύστημα, οι οποίες είναι μεταξύ τους αλληλένδετες: αφενός μετέβαλε τον τρόπο συγκροτήσεως της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι σε αυτές η πλειοψηφία θα ανήκει στην παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος· αφετέρου προέβη σε μεταφορά αρμοδιοτήτων από το δημοτικό συμβούλιο προς την Οικονομική Επιτροπή, προς την οποία μεταβιβάστηκαν αποφασιστικές αρμοδιότητες σημαντικού οικονομικού αντικειμένου και προς την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, προς την οποία μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα λήψεως αποφάσεων που αφορούν την κυκλοφορία.
Οι εν λόγω διατάξεις κατά το μέρος που καταλαμβάνουν την αμέσως επομένη των δημοτικών εκλογών περίοδο μετέβαλαν εκ των υστέρων το πλαίσιο ασκήσεως του κατοχυρούμενου στο Σύνταγμα δικαιώματος εκλογής των αρχών των Ο.Τ.Α.· και τούτο, διότι η εκφρασθείσα θέληση των εκλογέων είχε διαμορφωθεί κατά συνεκτίμηση, εκτός των άλλων, και του ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα κατά τις εκλογές αυτές νομοθεσία, οι αποφάσεις που αφορούν σημαντικές αρμοδιότητες του δήμου, όπως αυτές που προαναφέρθηκαν και που αφορούν ζητήματα που κατ’ εξοχήν συνάπτονται με την κατοχυρούμενη στο άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος οικονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α., θα λαμβάνονται από το δημοτικό συμβούλιο, όργανο διοικήσεως του δήμου με άμεση δημοκρατική νομιμοποίηση, απαιτουμένων ενδεχομένως ευρύτερων συναινέσεων για την επίτευξη πλειοψηφίας και από δημοτικούς συμβούλους που δεν εξελέγησαν με τον συνδυασμό του Δημάρχου…»

 

Τι δήλωσε απαντώντας στα «Χ» ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου κ. Χρήστος Παπαθεοδώρου

Μιλώντας για τις εξελίξεις αυτές στα «ΧΡΟΝΙΚΑ της Δράμας» ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου κ. Χρήστος Παπαθεοδώρου σημείωσε:
«Δημοσιεύτηκε ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματικό το νόμο Θεοδωρικάκου για τη συγκρότηση των Οικονομικών Επιτροπών αλλά αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο ουσιαστικά ακόμη δεν έχει φθάσει σε εμάς, δεδομένου ότι αφενός αναμένεται η δημοσίευση της απόφασης αφετέρου δε και στην πρόσφατη σύσκεψη που είχαν οι περιφερειάρχες της χώρας με τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Εσωτερικών, ενημερώθηκαν ότι το ζήτημα αυτό θα το χειριστεί το Υπουργείο. Αυτή τη στιγμή δεν έχει φθάσει επισήμως σε εμένα αλλά και σε κανένα πρόεδρο Περιφερειακού Συμβουλίου, εντολή για κατάργηση των Οικονομικών Επιτροπών ή για ακύρωση αποφάσεων που έχουν βγει από τις Οικονομικές Επιτροπές. Είναι μια εξέλιξη την οποία και εμείς την είδαμε και αναμένουμε τις επόμενες κινήσεις εκ μέρους του Υπουργείου προκειμένου να δούμε πως θα εναρμονιστούμε με το σκεπτικό του Συμβουλίου της Επικρατείας εάν και εφόσον έχει κρίνει ότι όντως είναι αντισυνταγματική η συγκρότηση των επιτροπών. Θα πρέπει να δούμε τα ένδικα μέσα εναντίον αυτής της απόφασης διότι θα πρέπει και αυτή με τη σειρά της να καταστεί αμετάκλητη προκειμένου να έχει τέτοιου είδους ισχύ. Επίσης θα πρέπει να δούμε τι σημαίνει αυτό πρακτικά γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η θητεία αυτή τελειώνει στις 31 12 2023, κάτι που σημαίνει ότι έχουμε ακόμη περίπου 12 μήνες μπροστά μας. Πρέπει να ξέρουμε και το πλαίσιο αυτών των 12 μηνών. Δηλαδή ποιο θα είναι και αν θα είναι διαφορετικό από το ισχύον, δεδομένου ότι από 1/1/2024 και αφού έχουν προηγηθεί οι περιφερειακές και δημοτικές εκλογές της 8ης Οκτωβρίου θα μπούμε με ένα νέο νόμο ο οποίος θα δίνει αυξημένη πλειοψηφία στον εκάστοτε δήμαρχο και περιφερειάρχη και μέσα στο δημοτικό ή στο περιφερειακό συμβούλιο αλλά και μέσα στις επιτροπές».

Όπως είπε επίσης ο πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου:
«Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτός ο νόμος ήταν μια κίνηση της κυβέρνησης προκειμένου να εξασφαλιστεί η κυβερνησιμότητα δήμων και περιφερειών, η οποία αντικειμενικά δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί με την απλή αναλογική. Αυτό το ζήσαμε και το είδαμε. Νομίζω ότι δεν θα είχε καμία περιφέρεια της χώρας ούτε καν προϋπολογισμό εάν και εφόσον δεν υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας. Νομίζω ότι τουλάχιστον εμείς επειδή στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ζήσαμε τα αρνητικά της απλής αναλογικής, μάθαμε ότι είναι ένα σύστημα με το οποίο δεν μπορεί να λειτουργήσει η αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ