
Αφιέρωμα των «Χ» στην Εκατονταετηρίδα 1922-2022, κάθε Δευτέρα
Γεωργία Μπακάλη – Δημήτρης Ι. Σφακιανάκης
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Κ Α Ρ Ο Π Ο Ι Ο Ι
Οι φημισμένοι τεχνίτες των μέσων μεταφοράς
Οι ονομαστοί Ανατολικοθρακιώτες καροποιοί συνέχισαν και στη νέα πατρίδα την παραδοσιακή τέχνη τους, αναπτύσσοντας οικογενειακά εργαστήρια με καλφάδες και τσιράκια. Οι Αδριανουπολίτες ήταν ειδικευμένοι στις «σούστες», γρήγορα αλογόκαρα με τοξοειδείς, αντικραδασμικές σούστες, ενώ οι Σαραντακκλησιώτες στα «παϊτόνια», τετράτροχες άμαξες με σούστες και πτυσσόμενη κουκούλα – τα «ταξί» της εποχής. Στη Δράμα τα κάρα ήταν κατά βάση σιδερένια και τετράτροχα, για ζεύξη ενός ή δύο αλόγων, ενώ τα βοδόκαρα ήταν εξ ολοκλήρου ξύλινα και παραγγέλνονταν για χρήση στο χωράφι. Σύμφωνα με τον συγγραφέα Θ. Αθανασιάδη, το 1927 στην πόλη της Δράμας ασκούσαν το επάγγελμα έξι καροποιοί, οι: Β. Καψάλης, Π. Αραμπατζής, Σ. Καψάλης, Δ. Δημητριάδης, Αχ. Ζαφειρόπουλος και Κ. Χαριουπολίτης. Οι πρόσφυγες καροποιοί, μετά την Τρίτη Βουλγαρική Κατοχή (1941-1944) –και πριν την επέκταση του οδικού δικτύου– κάλυψαν επιτυχώς τις αυξημένες ανάγκες της υπαίθρου για ζωήλατα τροχοφόρα, συμβάλλοντας έτσι σε μια πρώτη οικονομική ανάκαμψη της δραμινής περιφέρειας.

Πολιτιστικός Σύλλογος Αγίου Αθανασίου – Συλλογή Κώστα Κυριαζή-Κηπουρού

Συλλογή Μιχάλη Αραμπατζή

Συλλογή Μιχάλη Αραμπατζή

Αρχείο Χρήστου Σιδηρόπουλου, εγγονού
(Το υλικό αυτού του άρθρου βασίζεται στο ιστορικό-φωτογραφικό λεύκωμα: Γεωργία Μπακάλη – Δημήτρης Ι. Σφακιανάκης, Η Δράμα των προσφύγων. Αφιέρωμα μνήμης, Δράμα 2019. Το αφιέρωμα στην «Εκατονταετηρίδα» γίνεται σε συνεργασία με την ιστοσελίδα Πύλη της Δράμας ή pylidramas.gr, με παράλληλη δημοσίευση)