Το γενέθλιο της Υπεραγίας Θεοτόκου

Πρώτη εορτή του Σεπτεμβρίου. Αρχή του εκκλησιαστικού έτους

0
1212

Της Νόρας Κωνσταντινίδου


 

 

 

Στις εικοσιπέντε περίπου μετρημένες εκκλησίες της Παναγίας που ανήκουν στο περιγραφικό περίγυρο της Δράμας, στα κεφαλοχώραφά της και στα περίχωρά της, οι καθαρά αφιερωμένες στο γενέθλιο της μητέρας του υιού του Θεού, όλες και περισσότερες, όπως λέγεται πανηγυρίζουν σήμερα. Καλύπτουν μερικώς την ξεκάθαρη λατρεία μας. Καθώς κανένας αριθμός ονομάτων που αναφέρεται στην αειπάρθενο Μαρία με τις οποιεσδήποτε αλλαγές – παραλλαγές δε θα μπορούσε να καλύψει λεκτικά το ζητούμενο αριθμό λέξεων που ανήκουν στη μάνα μας, την Παναγιά μας και για το λόγο αυτό προχωρούμε σε αναζήτηση με θέληση αμετάθετη. Αλλά και κανένας Βάρδος ποιητής ή τραγουδιστής ως και ραψωδός στους αναρίθμητους που ψέλνουν αυτοσχεδιάζοντας, δεν του επιτρέπει η συνείδησή του να μένει σιωπηλός και να μην βράζει παρακλητική τη φωνή:

Ω, πανάμωμε, ω πανάχραντε,
αγνή Παρθένε Μαρία,
μήτερ οσία, μήτερ αγία,
δέου και ικέτευε υπέρ ημών.

Άνετη είναι η επίκληση προς την Παναγία. Η προσφώνηση γίνεται αρεστή και όσο επαναλαμβάνεται τόσο πολύ κατανοητή και οικεία γίνεται. Αμώμητη είναι η Μητέρα Θεού, που με το δικό τους ιδιαίτερο των πιστών τρόπο υμνείται και δοξάζετε. Σεβαστικά και συνειδητά, ακριβώς όπως η παράδοση και οι άγραφοι τυπικοί ή τοπικοί κανόνες υπαγορεύουν, τις χαρίζεται η έμφαση. Δικαιώνονται άμεσα ή έμμεσα όσοι αναφέρονται σε υπαρκτά πεντακόσια ονόματα της Παναγίας και αλλού επτακόσια, ίσως και χίλια. Οι λόγοι που αιτιολογούν τα πολλά ονόματα της μητέρας του Υιού του Θεού, οφείλονται στα αντίστοιχα προσκυνήματα της Μεγαλόχαρης. Η Παναγία είναι μια και μόνη και το πλήθος της επωνυμίας συνάδει με το γεγονός, όχι μόνο για την ευσέβεια που αποδίδει ο λαός στο πρόσωπο της Κοιμωμένης Μάνας, αλλά και στον εθνικό και ιστορικό δεσμό των δυο πλευρών. Για το λόγο αυτό, τα περισσότερα από τα ονόματα είναι συνδεδεμένα με τους τόπους λατρείας της Παναγίας, με τους αγώνες του λαού για Ελευθερία με το προσφυγικό πρόβλημα της χώρας να εμπλέκεται στα φανερά.
Στις εικοσιπέντε περίπου μετρημένες εκκλησίες της Παναγίας στη Δράμα όπως αρχικά έγινε η επισήμανση, οι καθαρά αφιερωμένες στη Θεογεννήτρια μητέρα καλύπτουν μεγάλο μέρος από τις επιθυμίεςμας μας.
Στο βιβλίο «Ταπεινή ωραιότητα» των εκδόσεων της ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΡΑΜΑΣ η θέση του τόπου ανήκει στην Κοινότητα και το όνομα της εκκλησίας στη λατρευτική εικόνα της Παναγίας: Λιβαδάκι, Κοίμησης Θεοτόκου. Πανόραμα, Κοίμησης Θεοτόκου. Γραμμένη, Γενέθλιο της Θεοτόκου. Είναι τα ονόματα που έδωσαν απλοί πολίτες της Ανατολίας. Απουσιάζουν ονόματα γνωστά, όπως Παναγία Χουτουρά, ή και Παναγία Παντουχαρά. Δυο παραδείγματα από τα πολλά που γνώριζαν οι πρόσφυγες στην… «πατρίδα» τους και που τα άφησαν πίσω τους. Τα οονόματα εκείνων των εκκλησιών των Ορθοδόξων Ελλήνων, πέρα από τις καταστροφές που υπέστησαν, σαν να ήταν απαγορευμένα μέχρι θανάτου, δεν τα έλεγαν στην «πατρίδα» την έξω των σημερινών συνόρων. Δεν τα χρησιμοποιούν ως σήμερα, εκτός από ελάχιστες των περιπτώσεων. Το προσωνύμιο που τους δόθηκε είναι κι αυτό το ζητούμενο, από γνώση πόσο η νοσταλγία κατέτρωγε τα σωθικά των πατεράδων μας.
Το κεφάλαιο της επιθυμίας για τις μέρες που η ζωή χαμογελούσε είναι πολυδιάστατο και χρήζει το ενδιαφέρον όλων μας. Τα Εκατοντάχρονα από την Μικρασιατική καταστροφή δεν μας αποδίδουν άφεση αμαρτιών. Το χρέος μας αποζητά αποπληρωμή και οι εκκλησίες που κρατούν τις εξώπορτες ανοιχτές προσμένουν και τον τελευταίο πιστό. Το γενέθλιο της Υπεραγίας Θεοτόκου το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου ας γίνει πύλη εισόδου σε ειρηνικές ημέρες και αδελφωμένες για να κρατήσουν με δόξα και τιμή τις μελλοντικές μέρες μας.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ