Τρόποι μείωσης της αρτηριακής πίεσης χωρίς φάρμακα

0
475

Του Αχιλλέα Παπαδόπουλου, Ειδικού Καρδιολόγου

ΜΕΡΟΣ Β

ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ: υγιεινή διατροφή σημαίνει όχι μόνο αγορά υγιεινών τροφίμων, αλλά και υγιεινή μαγειρική. Χρησιμοποιούμε φρέσκα προϊόντα για να βελτιώσουμε τη γεύση, προσθέτουμε κρεμμύδια, αρωματικά χορταρικά, μπαχαρικά, λεμόνι, ξύδι, ΟΧΙ αλάτι και ζωικό βούτυρο, αλλά ευλογημένο ελαιόλαδο, αλλά λίγο διότι έχει πολλές θερμίδες.
Σύμμαχό σας στην προσπάθεια για υγιεινή διατροφή θα έχετε τη δύναμη της συνήθειας. Η σωστή διατροφή είναι κάτι που συνηθίζεται. Δεν πειράζει εάν μερικές φορές ξεφεύγουμε από τον καθιερωμένο τρόπο διατροφής μας. Η αύξηση της πρόσληψης αλατιού μάς βλάπτει μέσω του μηχανισμού ανάπτυξης υπέρτασης και άμεσα, ασκώντας τοξική δράση στην καρδιά, το τοίχωμα των αγγείων και τους νεφρούς. Συνήθως επιτρέπεται να καταναλώσουμε ένα κουταλάκι του γλυκού αλάτι την ημέρα περί τα 5 γρ., αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο οι άνθρωποι καταναλώνουν πολύ περισσότερο.
Βασικές πηγές άλατος είναι τα επεξεργασμένα, τυποποιημένα, προπαρασκευασμένα τρόφιμα. Το ψωμί συχνά έχει περισσότερο αλάτι από όσο λένε οι κανόνες του Υπουργείου Υγείας, όπως επίσης τα τυριά, τα έτοιμα φαγητά: πίτσα, κράκερ, μπισκότα, αλλαντικά, τσιπς, αλατισμένοι ξηροί καρποί, κονσερβοποιημένα τρόφιμα, παστά τρόφιμα. Αυτά όλα πρέπει να αποφεύγονται, όχι μόνο από τους υπερτασικούς, αλλά και τους φυσιολογικούς για να μην παρουσιάσουν προβλήματα.
Τα φρέσκα τρόφιμα και τα θαλασσινά περιέχουν μικρότερες ποσότητες άλατος και συστήνεται η κατανάλωσή τους, ώστε να μην ξεπερνάμε το ανώτερο όριο. Το πρόβλημα, λοιπόν, είναι το κρυμμένο αλάτι και αυτό πρέπει να μάθουμε να αποφεύγουμε. Καταναλώνουμε φρέσκα φρούτα, λαχανικά, ψάρια, κρέας, μη επεξεργασμένα δημητριακά, ελέγχουμε τις ετικέτες τροφίμων, αγοράζουμε ό,τι γράφει περιεκτικότητα νατρίου (αλάτι) μικρότερη του 5%. Όταν τρώμε έξω, ζητάμε τα φαγητά της ώρας και τις σαλάτες χωρίς αλάτι, ώστε να προσθέσουμε εμείς όσο θέλουμε. Αντικαθιστούμε τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο με άλλα με χαμηλή. Τρόφιμα, όπως πατάτες, πορτοκάλια, λεμόνια, μπανάνες, πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι πλούσια σε κάλιο και ανταγωνίζονται τη βλαπτική δράση του άλατος.
Προσοχή ακόμη και στο εμφιαλωμένο νερό, επειδή περιέχει αλάτι. Προσοχή στο νόστιμο ψωμί. Το αλκοόλ πρέπει να λαμβάνεται σε μικρή δόση, οι άνδρες μέχρι δυο ποτά την ημέρα, οι γυναίκες ένα ποτό. Στην πράξη, τα δύο ποτήρια ισοδυναμούν με μια μεγάλη μπύρα (750 ml), 300 γρ. κρασί ή 60 γρ. ουίσκι ή τσίπουρο για τους άνδρες και τη μισή ποσότητα για τις γυναίκες.
Όπως αναφέρθηκε, η σωματική δραστηριότητα συμβάλλει πολύ στην πρόληψη και αντιμετώπιση της υπέρτασης. Κατ’ επέκταση, η άσκηση αυτή μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, όπως επίσης υψηλά παθολογικά επίπεδα σακχάρου και λιπιδίων. Συνιστάται άσκηση, συνήθως με ζωηρό βάδισμα επί μισή-μια ώρα την ημέρα, 5-7 φορές την εβδομάδα. Ασφαλώς, συμβάλλουν και οι μικροδουλειές του σπιτιού. Το απλούστερο, ανεβαίνουμε από τις σκάλες και όχι με το ασανσέρ. Φυσικά, δεν είναι δυνατόν να περιμένουμε 5-10 λεπτά ή περισσότερο να έρθει το λεωφορείο να μας μεταφέρει 1-2 στάσεις, πρέπει να προτιμούμε το βάδισμα.
Επομένως, αφήνουμε και το αυτοκίνητο λίγο μακριά από την εργασία μας και οι φιλόζωοι βγάζουν περίπατο τον σκύλο τους κάθε μέρα. Είναι κρίμα να χάνουμε τα οφέλη της σωματικής δραστηριότητας. Με την άσκηση έχουμε, επίσης, βελτίωση της λειτουργικής μας ικανότητας με αύξηση της μυϊκής δύναμης και αντοχής, βελτίωση ισορροπίας και κινητικότητας, διατήρηση της οστικής πυκνότητας (λιγότερη οστεοπόρωση), μείωση άγχους και στρες, μείωση συμπτωμάτων κατάθλιψης, βελτίωση της αυτοπεποίθησης και της ψυχικής διάθεσης.
Τέλος, η διακοπή του καπνίσματος αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο του συνόλου της υγείας μας και όχι μόνο της υπέρτασης. Το κάπνισμα αυξάνει στιγμιαία την πίεση μερικά λεπτά από τη χρήση του καπνού. Γι’ αυτό τον λόγο δεν είναι ασφαλές να την μετράμε όταν καπνίζουμε. Η χρήση καπνού επιδεινώνει και τους άλλους παράγοντες κινδύνου. Ο υπερτασικός καπνιστής δύσκολα θα ρυθμίσει την πίεση και με περισσότερα φάρμακα. Στον καπνιστή τριπλασιάζεται ο κίνδυνος καρδιοπάθειας σε ασθενείς με υπερχοληστερολαιμία. Και αυτά όλα χωρίς να αναλύσουμε τη βλαπτική επίδραση του καπνού σε καρκίνο, όχι μόνο στους πνεύμονες, αλλά σε όλα τα όργανα, και να τονίσουμε τη βλαπτική του δράση στη γήρανση και ρυτίδωση του δέρματος, καθώς και την απόδοση στη γενετήσια λειτουργία. Ο καπνιστής με περισσότερα φάρμακα θα ρυθμίσει ενδεχομένως την πίεσή του, θα χάσει όμως 12 χρόνια από τη ζωή του.
Εάν εφαρμόσουμε έναν υγιεινό τρόπο ζωής, δεν θα γίνουμε αθάνατοι, μπορούμε όμως να είμαστε δραστήριοι και χρήσιμοι σε βάθος χρόνου χωρίς φάρμακα και να κάνουμε χρήση των φαρμάκων μετά την έβδομη δεκαετία της ζωής μας, αντιμετωπίζοντας κατά μέτωπο την αθηροσκλήρυνση στη ρίζα της και όχι τις επιπλοκές της, π.χ. έμφραγμα ή εγκεφαλικό, που μερικές φορές μας καθιστούν ανάπηρους.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here